trondhla Skrevet 20. juli 2001 Skrevet 20. juli 2001 Jeg tror jeg har fått kikhoste. I allefall hver gang jeg hoster blir jeg halveis kvelt og må kjempe (tildels hardt) et par minutter før jeg puster normalt igjen. Det blir en del luft sperret inne i magen som jeg raper stilt og rolig ut ut igjen. Jeg er 36 år gammel. Hvis det er kikhoste, hva bør jeg gjøre? 0 Siter
Gjest jente17år Skrevet 21. juli 2001 Skrevet 21. juli 2001 Hvis du går til legen vil han nok ta en blodprøve av deg for å være 100% sikker på at det er kikhoste du har. Jeg har også kikhoste og kjenner meg igjen i det du skriver, noen ganger kaster jeg opp. Du kan få antibiotika hvis det varer veldig lenge tror jeg. Selv har jeg fått en slimløsende hostesaft som hjelper noe. 0 Siter
Jorunn Skrevet 21. juli 2001 Skrevet 21. juli 2001 Min erfaring fra i fjor, var at det eneste som hjalp, når jeg fikk hostekulene var å ta det veldig med ro. Kunne ikke gjøre noenting, uten at jeg begynte å hoste. Hvis du nettopp har begynt å hoste bør du komme deg til lege fort. Det er da mulig å ta antibiotika mot kikhosten, som gjør at du blir bedre raskere. Jeg gikk i neste 6 uker før jeg oppsøkte lege, og da var det for sent å få medisiner. Jeg endte opp med å gå og hoste i 18 uker. 0 Siter
Gjest Odd Winge, spesialist i allmennmedisin o Skrevet 22. juli 2001 Skrevet 22. juli 2001 Det finnes ett og annet tilfelle av kikhoste i Norge, til tross for at de fleste er vaksinert mot denne sykdommen. Hovedplagen er kraftig hoste og følelse av at man mister pusten. Ofte har pasienten hostet i flere uker før han/hun kommer til lege. Da er det vanligvis ikke særlig meget å gjøre, bortsett fra å bruke hostestillende medikamenter (som ikke hjelper særlig meget), og ta blodprøver for å stille en sikker diagnose. Antibiotika hjelper dersom man få startet behandling med det samme. Kikhoste hos voksne, som ellers er friske er en ufarlig, men plagsom sykdom som varer i mange uker. Hos spebarn derimot kan kikhoste være farlig, i noen tilfeller dødelig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.