Gjest Moongirl Skrevet 20. juli 2001 Del Skrevet 20. juli 2001 Hei! Jeg er ei jente på 20 år, som for noen dager siden hadde ei ganske forferdelig opplevelse. Da jeg skulle legge meg og sove, fikk jeg plutselig en form for "panikk-anfall". Jeg fikk ikke sove, og var plutselig sikker på at noe forferdelig galt var i ferd med å skje. Jeg fikk nesten ikke puste, og når jeg prøvde å rope, fikk jeg ikke fram en eneste lyd. Jeg fikk heller ikke til å røre meg, det var akkurat som om kroppen var lammet. Slik pågikk dette nesten hele natta. Jeg har aldri før opplevd dette, og lurer derfor på hva som egentlig skjedde. Er dette noe vanlig, en form for mareritt, eller? Håper dere kan svare meg, da dette er noe jeg tenker mye på. Vennlig hilsen "søvnløs". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31908-en-form-for-mareritt-eller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vesla Skrevet 20. juli 2001 Del Skrevet 20. juli 2001 Hei Moongirl og legen. Jeg hadde noe lignende som deg natt til i går på hytta. Da jeg sliter litt med angst for tiden (spesiellt for sykdom) så leste jeg naturlig nok om angst og panikkanfall osv. i et ukeblad. Dette har nok satt seg inn i tankegangen min. Vel, jeg sovnet og våknet plutselig "lammet" i kroppen. Det liksom kom ett trykk i brystet og jeg fikk liksom ikke rørt meg. Min vennine sov i rommet ved siden av og jeg hadde lyst til å hyle hjelp til henne, fikk helt pannik. Dette hele marerittet varte nok ikke mer enn et minutt. Så roet jeg meg etter litt grubling over hendelsen. Og var helt "normal" dagen etterpå. Men, dette kortvarige trykket, akkurat som om hjerte stanset kunne også komme fra magen. Vi hadde spist ett kraftig måltid kort før leggetid. For jeg hadde litt ubehag(luft) og litt ekkel i magen etter "marerittet". Jeg vet ikke om dette er en trøst for deg men det skjer vel mye i kropp og underbevisssthet i perioder. Håper legen her kanskje kan gi oss ett svar. Jeg er jente og 35 år, ikke røker og ikke drikker men som sagt sliter med angst spesiellt for hjertet uten grunn. Tar en sobril hver dag nå en periode. PS: er det normalt med litt urolig hjerte ved angst? Har vært undersøkt og funnet i orden. Takknemlig også for svar. Med hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31908-en-form-for-mareritt-eller/#findComment-125537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Odd Winge, spesialist i allmennmedisin o Skrevet 22. juli 2001 Del Skrevet 22. juli 2001 Hei Moongirl og legen. Jeg hadde noe lignende som deg natt til i går på hytta. Da jeg sliter litt med angst for tiden (spesiellt for sykdom) så leste jeg naturlig nok om angst og panikkanfall osv. i et ukeblad. Dette har nok satt seg inn i tankegangen min. Vel, jeg sovnet og våknet plutselig "lammet" i kroppen. Det liksom kom ett trykk i brystet og jeg fikk liksom ikke rørt meg. Min vennine sov i rommet ved siden av og jeg hadde lyst til å hyle hjelp til henne, fikk helt pannik. Dette hele marerittet varte nok ikke mer enn et minutt. Så roet jeg meg etter litt grubling over hendelsen. Og var helt "normal" dagen etterpå. Men, dette kortvarige trykket, akkurat som om hjerte stanset kunne også komme fra magen. Vi hadde spist ett kraftig måltid kort før leggetid. For jeg hadde litt ubehag(luft) og litt ekkel i magen etter "marerittet". Jeg vet ikke om dette er en trøst for deg men det skjer vel mye i kropp og underbevisssthet i perioder. Håper legen her kanskje kan gi oss ett svar. Jeg er jente og 35 år, ikke røker og ikke drikker men som sagt sliter med angst spesiellt for hjertet uten grunn. Tar en sobril hver dag nå en periode. PS: er det normalt med litt urolig hjerte ved angst? Har vært undersøkt og funnet i orden. Takknemlig også for svar. Med hilsen Det virker som en form for angstanfall i en tilstand mellom søvn og våkenhet. Dersom det gjentar seg, bør man komme seg opp av sengen, bli skikkelig våken, bruke tid og roe seg ned før man legger seg igjen. Hjelper ikke dette, bør man nok søke faglig hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31908-en-form-for-mareritt-eller/#findComment-125664 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paralysa Skrevet 22. juli 2001 Del Skrevet 22. juli 2001 Det virker som en form for angstanfall i en tilstand mellom søvn og våkenhet. Dersom det gjentar seg, bør man komme seg opp av sengen, bli skikkelig våken, bruke tid og roe seg ned før man legger seg igjen. Hjelper ikke dette, bør man nok søke faglig hjelp. Hvordan kommer man seg opp av senga når det er som man er lammet? Hadde noe lignende en gang. Kunne ikke bevege meg, ikke lage lyder, følte jeg ikke fikk puste. Heldigvis ble det med den ene gangen, for var slett ikke moro. Men søvnparalyser har jeg ofte, ekkelt nok det egentlig. Å ikke kunne røre seg og ikke rope på hjelp..Hva gjør egentlig til at en får slike søvnparalyser? Veit det egentlig skal være ganske vanlig. Hadde det før kjempeofte. Så ble det borte etter jeg begynte på et SSRI mot depresjon og angst. Slutta etter eit tid med dem, nå ca. et halvår etter er paralysene her. Trur du serotoninet har noe å gjøre med slike paralyser? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/31908-en-form-for-mareritt-eller/#findComment-125704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.