Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jaja, da har jeg funnet ut at jeg burde gått til legen rett etter jeg ble bitt av den apen i thailand. Det jeg er litt oppgitt over er at jeg aldri har hørt at man kan få rabies av aper, trodde det kom fra hunder jeg. Så lite vet jeg. Uansett så er det jo en sjanse for at jeg er blitt smitta. Det jeg lurer på er hvilke symptomer bør jeg være obs på? Kan man finne ut om jeg er smitta før noe bryter ut? Hvor lenge må jeg gå i uvissa, når kan jeg evt være trygg på at jeg ikke er smitta?

Mange ting som surrer rundt i hodet mitt, vet ikke helt hva jeg skal gjøre...vet jo at det ikke er noe å gjøre med nå likevel.

MVH

Gjest Odd Winge, spesialist i allmennmedisin o
Skrevet

Inkubasjonetiden ved rabies er fra 3 til 12 uker.

Begynnersymptomer ved rabies er først en uspesifikk sykdomsfølelse, uro, voldsom hyperaktivitet og aggresjon.

Man kan vaksinere i inkubasjonstiden. Man kan også behandle sykdommen med antistoffer fra personer som har hatt sykdommen.

Det er nok liten sjanse for at du er smittet, men som jeg skrev sist - du bør absolutt ta en telefon til din fastlege eller smittevernlegen i den kommunen du bor i!

Skrevet

Inkubasjonetiden ved rabies er fra 3 til 12 uker.

Begynnersymptomer ved rabies er først en uspesifikk sykdomsfølelse, uro, voldsom hyperaktivitet og aggresjon.

Man kan vaksinere i inkubasjonstiden. Man kan også behandle sykdommen med antistoffer fra personer som har hatt sykdommen.

Det er nok liten sjanse for at du er smittet, men som jeg skrev sist - du bør absolutt ta en telefon til din fastlege eller smittevernlegen i den kommunen du bor i!

Jeg har snakket med kommunelegen her jeg bor, som også jobber på vaksinasjonskontoret her, og fikk beskjed fra henne om at vaksinen må tas innen 24 timer etter bittet (den første av 5), og siden det ikke ble gjort, kan de ikke gjøre noe mer.

MVH

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...