Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Brøk! :( Nå vet jeg grunnen til svak mattekarakter.

Eks:Forkort så mye som mulig: 24/30= (får ikke satt opp riktig)

Er det noen som kan fortelle med enkle ord hvordan det regnes ut? Skal begge de tallene kunne ganges med samme tall eller roter jeg fælt? Jeg tenker svaret blir 4/6

Denne da: utvid nevneren til 30. 3/5=

Ikke min sterke side for å si det mildt. *huff*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/319632-mattesp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

  mosj skrev (På 4.12.2008 den 18.17):

Første er 4/5, du må finne et tall du kan dele begge tallene på, både 30 og 24 kan deles på 6. 30:6=5, 24:6=4, altså 4/5.

3/5= 18/30 fordi 5x6=30, da må du gange 3 med 6 også. Skjønner? er ikke noe god å forklare.....

Takk for svar. Spør nå da om vi gjør dette rett. 13/15 og nevneren skal være 30. Blir det 26/30?

Annonse

  pekkaline skrev (På 4.12.2008 den 18.32):

Jeg er så grønn at jeg må spørre hva det betyr haha..... *huff*

''Det er morsomt med minste felles multiplum.''

Det betyr at du finner det miste tallet som begge tallene går opp i.

f.eks 8/12

8=2*4

12=3*4 , også strykes 4 over og under brøken. Det betyr på en måte å dele opp store tall i mindre gangestykker, der målet er å finne like tall som strykes, for å ende opp med de minste tallene som gir uttrykk for det samme som de opprinnelig større tallene.

Jaja, nei, nå må jeg gjøre det jeg egentlig skal gjøre i dag.

  cathlin skrev (På 4.12.2008 den 18.38):

Det betyr at du finner det miste tallet som begge tallene går opp i.

f.eks 8/12

8=2*4

12=3*4 , også strykes 4 over og under brøken. Det betyr på en måte å dele opp store tall i mindre gangestykker, der målet er å finne like tall som strykes, for å ende opp med de minste tallene som gir uttrykk for det samme som de opprinnelig større tallene.

Jaja, nei, nå må jeg gjøre det jeg egentlig skal gjøre i dag.

Tusen takk for hjelpen, du er snill du :)

  pekkaline skrev (På 4.12.2008 den 18.34):

Dette da, hvilken brøk er størst 3/17 eller 1/6 ?

3/17 og 1/6.

Du må utvide brøken (gange med samme tall i teller og nevner for å få større tall) 1/6, for å kunne sammenligne størrelsen.

Dvs lage en likhet mellom brøkene.

Gjest høstløv
  cathlin skrev (På 4.12.2008 den 18.50):

3/17 og 1/6.

Du må utvide brøken (gange med samme tall i teller og nevner for å få større tall) 1/6, for å kunne sammenligne størrelsen.

Dvs lage en likhet mellom brøkene.

Eller gjøre brøkene om til prosent, da blir det fortere å finne ut av hvilken brøk som har størst verdi.

Annonse

Gjest høstløv
  cathlin skrev (På 4.12.2008 den 18.54):

Spennende. Hvordan gjør man det?

3/17 der er teller 3 og nevner 17.

1/6 der er teller 1 og nevner 6.

I prosentregning går en alltid ut fra tallet 100, for å gjøre en brøk om til prosent. Du deler 100 med nevneren og ganger med telleren, og da får du brøken i prosent.

3/17. Her deler du 100 med 17 og ganger med 3 = 17,64 %.

1/6. Her deler du 100 med 6 og ganger med 1 = 16,66%

Så enkelt er det :-)

  høstløv skrev (På 4.12.2008 den 19.05):

3/17 der er teller 3 og nevner 17.

1/6 der er teller 1 og nevner 6.

I prosentregning går en alltid ut fra tallet 100, for å gjøre en brøk om til prosent. Du deler 100 med nevneren og ganger med telleren, og da får du brøken i prosent.

3/17. Her deler du 100 med 17 og ganger med 3 = 17,64 %.

1/6. Her deler du 100 med 6 og ganger med 1 = 16,66%

Så enkelt er det :-)

Veldig flott! Tusen takk :)

  høstløv skrev (På 4.12.2008 den 19.05):

3/17 der er teller 3 og nevner 17.

1/6 der er teller 1 og nevner 6.

I prosentregning går en alltid ut fra tallet 100, for å gjøre en brøk om til prosent. Du deler 100 med nevneren og ganger med telleren, og da får du brøken i prosent.

3/17. Her deler du 100 med 17 og ganger med 3 = 17,64 %.

1/6. Her deler du 100 med 6 og ganger med 1 = 16,66%

Så enkelt er det :-)

Morsomt:-)

Du kan tenke slik:

''Eks:Forkort så mye som mulig: 24/30= (får ikke satt opp riktig)''

24/30 = (4*6) / (5*6) = 4/5

Sett en strek over sekstallene over og under brøkstreken som viser at de forkortes bort. To streker under svaret. Dropp parantesene når du får skrevet skikkelige brøkstreker.

''Er det noen som kan fortelle med enkle ord hvordan det regnes ut? Skal begge de tallene kunne ganges med samme tall eller roter jeg fælt? Jeg tenker svaret blir 4/6''

Du skal finne det største tallet som både tallet over og under brøkstreken kan deles på.

''Denne da: utvid nevneren til 30. 3/5=''

'Telleren' er tallet over brøkstreken. 'Nevneren' er tallet under brøkstreken.

Hvis du skal utvide nevneren til 30 må du altså finne det tallet du må gange nevneren med for å få 30. Så må du gange telleren med det samme tallet, ellers blir det jo ikke like mye på begge sidene av likhetstegnet.

3/5 = (3*6) / (5*6) = 18/30

Igjen drop parantesene og to streker under svaret. (_Med_linjal_ ville mine barns lærere kreve).

;-)

Du ser gjerne at det ene stykket er det andre stykke baklengs. (Om man brukte samme tall.)

mvh

  PieLill skrev (På 5.12.2008 den 10.11):

Du kan tenke slik:

''Eks:Forkort så mye som mulig: 24/30= (får ikke satt opp riktig)''

24/30 = (4*6) / (5*6) = 4/5

Sett en strek over sekstallene over og under brøkstreken som viser at de forkortes bort. To streker under svaret. Dropp parantesene når du får skrevet skikkelige brøkstreker.

''Er det noen som kan fortelle med enkle ord hvordan det regnes ut? Skal begge de tallene kunne ganges med samme tall eller roter jeg fælt? Jeg tenker svaret blir 4/6''

Du skal finne det største tallet som både tallet over og under brøkstreken kan deles på.

''Denne da: utvid nevneren til 30. 3/5=''

'Telleren' er tallet over brøkstreken. 'Nevneren' er tallet under brøkstreken.

Hvis du skal utvide nevneren til 30 må du altså finne det tallet du må gange nevneren med for å få 30. Så må du gange telleren med det samme tallet, ellers blir det jo ikke like mye på begge sidene av likhetstegnet.

3/5 = (3*6) / (5*6) = 18/30

Igjen drop parantesene og to streker under svaret. (_Med_linjal_ ville mine barns lærere kreve).

;-)

Du ser gjerne at det ene stykket er det andre stykke baklengs. (Om man brukte samme tall.)

mvh

Mange takk for svar! Det er utrolig fint at det finnes svar sånn rett over nett :) Mange takk, nå slipper vi tårer og fortvilelse på dette området. Flott forklaring.

Takk alle sammen :)

  pekkaline skrev (På 5.12.2008 den 12.24):

Mange takk for svar! Det er utrolig fint at det finnes svar sånn rett over nett :) Mange takk, nå slipper vi tårer og fortvilelse på dette området. Flott forklaring.

Takk alle sammen :)

Noen skoler tilbyr mattekurs for foreldre...

God idé. For det er jo en del ting som ikke er så friskt i minnet lengre...

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...