Gå til innhold

Spørsmål til Doktor Nils Håvard :)


thinkerbell

Anbefalte innlegg

thinkerbell

1.) Før man begynner med antidep. tar man blodprøve,.. for å måle "et eller annet". Hva er det man måler og hva er "normal verdien" og når bør man begynne med antidep (og når er man kognitiv tilnærmelig?) ?

2.) Om en type antidep. eks zoloft ikke funker på din pasient( som har depresjon) ... velger du da å bytte til en annen type antidep. eller hva gjør du?

3.) Psykodynamisk terapi.. Søkt som en gal, men finner lite om dette.. Kan du si noe om det? (Evt henvise til linker)

4.) Står på Truxal 400 mg for uro.. Den siste uken har jeg begynt å bli mer nervøs/ bekymret for "ting". Redd "noe" skal skje,- uten at jeg helt vet _hva_.. Har ikke hatt det slik før, vært ekstremt plaget av uro -men ikke denne generelle redselen

Kan man ta buspar ved behov eller må man stå på det fast? Hva mener du- buspar/truxal?

5.) Har sluttet med å skade meg.. Fant ut at jeg ikke var alene, -at det fantes mennesker der som ville hjelpe meg.. -For å unngå selvskading er det viktig for meg at jeg har "positive" mestringsmekanismer mot det trykket jeg til tider opplever. Tenker da at om Buspar`n kan ta bort noe av den redselen/ klumpen i brystet -vil jeg få fjernet en "negativ" mestrings mekanisme, nemlig selvskading.

-På en test jeg tok da jeg var innlagt scoret jeg minimalt (ingenting) på aggressivitet/sinne, hvilket min terapeut sa var klassisk ....... Er selvskadere ofte sinte?

-tror det var alt for denne gang...*s*.... håper på svar selv om det er ferie tid :)

fortsatt go`sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

jeg kan gi svar på at de som oftes prøver ulike anti dep. hvis ikke den første virker(hjelper),jeg vet for jeg tester den tredje(uten å få hjelp uheldighvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

1.) Før man begynner med antidep. tar man blodprøve,.. for å måle "et eller annet". Hva er det man måler og hva er "normal verdien" og når bør man begynne med antidep (og når er man kognitiv tilnærmelig?) ?

Jeg vet ikke hvilken prøve du sikter til.

En bør begynne med AD om MADRS > 19, evt lavere dersom en har hatt flere depr. tidligere.

2.) Om en type antidep. eks zoloft ikke funker på din pasient( som har depresjon) ... velger du da å bytte til en annen type antidep. eller hva gjør du?

Jeg kan velge en annen type eller en SSRI nr 2, men aldri en tredje SSRI.

3.) Psykodynamisk terapi.. Søkt som en gal, men finner lite om dette.. Kan du si noe om det? (Evt henvise til linker)

Prøv et søk på Freud.

4.) Står på Truxal 400 mg for uro.. Den siste uken har jeg begynt å bli mer nervøs/ bekymret for "ting". Redd "noe" skal skje,- uten at jeg helt vet _hva_.. Har ikke hatt det slik før, vært ekstremt plaget av uro -men ikke denne generelle redselen Kan man ta buspar ved behov eller må man stå på det fast? Hva mener du- buspar/truxal?

Buspar må tas fast. Har ingen erfaring med Truxal/Buspar i kombinasjon, men det er sikkert mulig å prøve.

5.) Har sluttet med å skade meg.. Fant ut at jeg ikke var alene, -at det fantes mennesker der som ville hjelpe meg.. -For å unngå selvskading er det viktig for meg at jeg har "positive" mestringsmekanismer mot det trykket jeg til tider opplever. Tenker da at om Buspar`n kan ta bort noe av den redselen/ klumpen i brystet -vil jeg få fjernet en "negativ" mestrings mekanisme, nemlig selvskading.

-På en test jeg tok da jeg var innlagt scoret jeg minimalt (ingenting) på aggressivitet/sinne, hvilket min terapeut sa var klassisk ....... Er selvskadere ofte sinte?

Ja, jeg tror det, men de er seg sjelden sitt sinne bevisst. (Derfor skader de seg selv i stedet for de de burde være sinte på og skade. Selvskadere er ofte mishandlet/skadet av andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkerbell

1.) Før man begynner med antidep. tar man blodprøve,.. for å måle "et eller annet". Hva er det man måler og hva er "normal verdien" og når bør man begynne med antidep (og når er man kognitiv tilnærmelig?) ?

Jeg vet ikke hvilken prøve du sikter til.

En bør begynne med AD om MADRS > 19, evt lavere dersom en har hatt flere depr. tidligere.

2.) Om en type antidep. eks zoloft ikke funker på din pasient( som har depresjon) ... velger du da å bytte til en annen type antidep. eller hva gjør du?

Jeg kan velge en annen type eller en SSRI nr 2, men aldri en tredje SSRI.

3.) Psykodynamisk terapi.. Søkt som en gal, men finner lite om dette.. Kan du si noe om det? (Evt henvise til linker)

Prøv et søk på Freud.

4.) Står på Truxal 400 mg for uro.. Den siste uken har jeg begynt å bli mer nervøs/ bekymret for "ting". Redd "noe" skal skje,- uten at jeg helt vet _hva_.. Har ikke hatt det slik før, vært ekstremt plaget av uro -men ikke denne generelle redselen Kan man ta buspar ved behov eller må man stå på det fast? Hva mener du- buspar/truxal?

Buspar må tas fast. Har ingen erfaring med Truxal/Buspar i kombinasjon, men det er sikkert mulig å prøve.

5.) Har sluttet med å skade meg.. Fant ut at jeg ikke var alene, -at det fantes mennesker der som ville hjelpe meg.. -For å unngå selvskading er det viktig for meg at jeg har "positive" mestringsmekanismer mot det trykket jeg til tider opplever. Tenker da at om Buspar`n kan ta bort noe av den redselen/ klumpen i brystet -vil jeg få fjernet en "negativ" mestrings mekanisme, nemlig selvskading.

-På en test jeg tok da jeg var innlagt scoret jeg minimalt (ingenting) på aggressivitet/sinne, hvilket min terapeut sa var klassisk ....... Er selvskadere ofte sinte?

Ja, jeg tror det, men de er seg sjelden sitt sinne bevisst. (Derfor skader de seg selv i stedet for de de burde være sinte på og skade. Selvskadere er ofte mishandlet/skadet av andre).

takker....

-1) gjennom denne blodprøven, jeg maser om, får man svar på diverse saker og ting...og man måler da bla seritonin innholdet i blodet (tror det heter det...) ved en depresjon. Nå har det blitt meg fortalt at nivået normalt bør ligge på ca 90..... Stemmer dette??

2)-jeg snakket om buspar kontra truxal....

- Flotte og særdeles utfyllende svar du gir doktor Dahl ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

takker....

-1) gjennom denne blodprøven, jeg maser om, får man svar på diverse saker og ting...og man måler da bla seritonin innholdet i blodet (tror det heter det...) ved en depresjon. Nå har det blitt meg fortalt at nivået normalt bør ligge på ca 90..... Stemmer dette??

2)-jeg snakket om buspar kontra truxal....

- Flotte og særdeles utfyllende svar du gir doktor Dahl ;-)

1. Jeg kjenner fortsatt ikke denne blodprøven.

2. Jeg har ingen sterke meninger om Truxal vs. Buspar. En må ofte prøve seg frem. Truxal 400 mg må da gi betydelig trøtthet.

Psykodynamisk - prøv denne:

http://www.uib.no/psyfa/studentinformasjon/Grunnfag/Grunnfag/Forelesningsnotater/kaufmann/Freud/tsld001.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkerbell

1. Jeg kjenner fortsatt ikke denne blodprøven.

2. Jeg har ingen sterke meninger om Truxal vs. Buspar. En må ofte prøve seg frem. Truxal 400 mg må da gi betydelig trøtthet.

Psykodynamisk - prøv denne:

http://www.uib.no/psyfa/studentinformasjon/Grunnfag/Grunnfag/Forelesningsnotater/kaufmann/Freud/tsld001.htm

1.) om det så blir det siste jeg gjør på denne jord så skal jeg finne ut mer om denne blodprøven og gi deg beskjed... *lol*

2.) truxal gir betydelig tretthet ja vil si det... derfor vurdere jeg å bytte til truxal ... Men nok om det.

3.) takker for linken :)

-hjertelig takk for svar, det var søtt av deg *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...