Gå til innhold

Noen dyktige tegnere her?

Anbefalte innlegg

Gjest tegneamøbe
Skrevet

Det som mange ikke forstår, er at kunden må kunne kommunikere ut hva han er ute etter. Noen ganger vet ikke kunden helt hva han vil ha, og så må man gjerne lage noen eksempler for å komme fram til et godt sluttresultat. Når tegneamøbe her sier at hun betaler "hvis hun blir fornøyd med det", er det veldig langt fra hvordan mine kunder forholder seg til meg. De vet at de skal betale for de skissene som ligger til grunn for den finale tegningen. Jeg tar ikke under 450 kr per time for mitt arbeide, eks moms. Men tegnere er forskjellige og jobber innenfor forskjellige grener. En teknisk tegner tror jeg ikke tjener så mye som fast ansatt. Jeg er selvstendig.

Hvis man går til en illustratør må man selvfølge betale og vil ikke si at "man betaler dersom man blir fornøyd". Nå man slenger ut et spørsmål på dol kan man godt ai at man betaler dersom man bli fornøyd. Jeg kunne jo fått et resultat som var minst lik dårlig som det jeg er i stand til å prestere selv. At du aldri forsto at jeg ikke henvendte meg til illustratører på dol får nesten være ditt problem. Jeg skjønner at illustratører skal ha betalt, men jeg har altså bar lurt på om noen hobbytegnere kanskje kunn tenke seg å gjøre dette. Beklager virklig hvis du oppfattet det annerledes.

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• henrikke71

28

• morsan

12

• cathlin

8

• adelie

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Samme skjer med oss musikere. "Kan du ikke spille litt/kompe litt, det er så koselig" -er vi da på fest er det ikke alltid like gøy å plutselig skulle jobbe...

Nemlig!

Gjest tegneamøbe
Skrevet

Uff nei, den siste der ble litt krass, beklager det, men sant er det. Jeg kunne nok godt ha skruet temperamentet litt ned.

Jeg tar meg overhodet ikke nær av det, det kan du ta helt med ro. Men du har jo fullstendig missforstått et enkelt lite spørsmål på dol. Og det er jo mest trist for deg ettersom du klarer å hisse deg sånn opp over det.

Skrevet

Hvis man går til en illustratør må man selvfølge betale og vil ikke si at "man betaler dersom man blir fornøyd". Nå man slenger ut et spørsmål på dol kan man godt ai at man betaler dersom man bli fornøyd. Jeg kunne jo fått et resultat som var minst lik dårlig som det jeg er i stand til å prestere selv. At du aldri forsto at jeg ikke henvendte meg til illustratører på dol får nesten være ditt problem. Jeg skjønner at illustratører skal ha betalt, men jeg har altså bar lurt på om noen hobbytegnere kanskje kunn tenke seg å gjøre dette. Beklager virklig hvis du oppfattet det annerledes.

Det kan godt være at jeg overreagerer litt, men det som du ber noen her gjøre gratis er det som jeg gjør som profesjon, og da forstår du sikkert at det kan være litt provoserende. Eller?

Skrevet

Jeg tar meg overhodet ikke nær av det, det kan du ta helt med ro. Men du har jo fullstendig missforstått et enkelt lite spørsmål på dol. Og det er jo mest trist for deg ettersom du klarer å hisse deg sånn opp over det.

Men vet du, jeg syns ikke vi skal diskutere dette videre. Nå fikk jeg luftet det jeg generelt mener om holdningen om at kunstnere "bare skal" jobbe litt for venner og familie. Det var ikke rettet mot deg direkte sånn sett. Jeg sier jo fra til venner og familie om dette, men jeg skal da for all del ikke stå i veien for at du får tegninga di. Det er mange veldig gode amatører på området og du finner sikkert noen som vil hjelpe deg med det.

Gjest tegneamøbe
Skrevet

Det kan godt være at jeg overreagerer litt, men det som du ber noen her gjøre gratis er det som jeg gjør som profesjon, og da forstår du sikkert at det kan være litt provoserende. Eller?

Joda, jeg forstår forsåvidt det. Men jeg antar det resultatet du kommer med også ville bli noe helt annet. Sånn er det jo inen veldig mang profesjoner. Det er mye man vil kunne be folk om å gjøre gratis eller som en vennetjenste, som andre har som en profesjon på et helt annet nivå.

Jeg har spurt her tidligere, for flere år siden, om en annen enkel tegning, og det var det noen som fikset lett og gledelig. Heldigvis for meg var det ingen illustratører her inne på dol på den tiden.

Skrevet

Joda, jeg forstår forsåvidt det. Men jeg antar det resultatet du kommer med også ville bli noe helt annet. Sånn er det jo inen veldig mang profesjoner. Det er mye man vil kunne be folk om å gjøre gratis eller som en vennetjenste, som andre har som en profesjon på et helt annet nivå.

Jeg har spurt her tidligere, for flere år siden, om en annen enkel tegning, og det var det noen som fikset lett og gledelig. Heldigvis for meg var det ingen illustratører her inne på dol på den tiden.

He he, ja, uheldigvis for deg, så var jeg her denne gangen;-) Neida, håper du får en fin tegning jeg. God jul:-)

Skrevet

Kan du ikke klippe og lime (saks, papir, gammeldags klippe-lime) for eks denne:

http://www.asker.kommune.no/upload/Sektor%20Skole/Vardåsen/Nyheter/2008/kreps_1.jpg

sammen med feks denne:

http://www.nrk.no/osenbanden/wp-content/uploads/2008/04/safari.thumbnail.jpg

Størrelsen regulerer du ved å kopiere bildet, lime inn i word, og dra/dytte i hjørnet. Sånn at løven blir veldig liten.

Du finner sikkert bedre bilder også.

Og så kan du kopiere hele greia etter at du har limt og fikset. Lykke til.

Skrevet

Samme skjer med oss musikere. "Kan du ikke spille litt/kompe litt, det er så koselig" -er vi da på fest er det ikke alltid like gøy å plutselig skulle jobbe...

Legene har det noen hakk verre enda. Tenk å ikke kunne få ha fri selv når de er i selskap eller på julebord! Ørten masekopper som bare _må_ ta opp sine små og store plager...

Skrevet

Legene har det noen hakk verre enda. Tenk å ikke kunne få ha fri selv når de er i selskap eller på julebord! Ørten masekopper som bare _må_ ta opp sine små og store plager...

Jepp jeg tror det er det verste..

Skrevet

Jepp jeg tror det er det verste..

Jeg tror det er mange yrkesgrupper som opplever dette. Det forventes at kameraten som er rørlegger skal stille opp seint på kvelden hvis det er noe akutt. Merkelig nok synes folk det er en selvfølge at han skal få betalt for det, mens legevennen og dataguruen forventes å stille opp gratis.

Skrevet

For ikkje å snakke om gynekologene som blir nedrennt av kvinnfolk på julebord, som spør "kan du ikkje nett ta en titt på "høna" mi, for eg tror eg har fått...osv."

Må være et helvete spør du meg.

Skrevet

"Det blir ikke mye uansett".

Så oss illustratører, vi skal bare jobbe gratis vi da? Hm. Hvis du skulle ha meg til å tegne den tegninga di, måtte du betale det som de andre kundene mine betaler, og med tanke på det syns jeg din forespørsel er litt å undervurdere den jobben jeg gjør. Hva jobber du med da? Kanskje du skulle tilby en tjeneste tilbake innenfor ditt kompetensefelt?

Beklager at jeg kanskje høres litt krass ut, men når man er utdannet illustrator er det ganske irriterende å hele tiden få høre, "kan du ikke bare slenge sammen en tegning, det er fort gjort for deg, jeg mangler noen julekort til diverse". Jamen, så må man da for pokker betale for det som alle andre vel??

''"kan du ikke bare slenge sammen en tegning, det er fort gjort for deg, jeg mangler noen julekort til diverse". ''

Akkurat det samme var det når eg spillte i band, og samme greia når eg jobba som fotograf.

Kan du ikkje "nett" ta noen bilder av ungene mine, for gammelt vennskapsskyld os.....

Skrevet

''"kan du ikke bare slenge sammen en tegning, det er fort gjort for deg, jeg mangler noen julekort til diverse". ''

Akkurat det samme var det når eg spillte i band, og samme greia når eg jobba som fotograf.

Kan du ikkje "nett" ta noen bilder av ungene mine, for gammelt vennskapsskyld os.....

Nå tror jeg ikke folk her på dol tørr å spørre sine kunstnervenner om det mere, etter mitt lille raseriutbrudd, kremt;-) Det skal nå sies at venner og familie får rabatt da, er jo ikke helt hysterisk heller:-D

Skrevet

Noe helt annet, jeg er selv løve, og var kjempeforelska i en kreps en gang, men vi var begge to så sjenerte at det ble ikke noe av. For sett bakspeilet var det jo ingen tvil om at vi var interesserte i hverandre. Og i og med at vi aldri ble kjærester, så fikk han heller ikke muligheten for å spise meg opp. Damn!

Skrevet

For ikkje å snakke om gynekologene som blir nedrennt av kvinnfolk på julebord, som spør "kan du ikkje nett ta en titt på "høna" mi, for eg tror eg har fått...osv."

Det er et helvette det der. Samme er det for oss leiemordere. "Kan du ikke bare kverke naboen min, kan du ikke bare knerte den og den.... " Veldig plagsomt og kjedelig.

Skrevet

LOL!

Skrevet

Det er et helvette det der. Samme er det for oss leiemordere. "Kan du ikke bare kverke naboen min, kan du ikke bare knerte den og den.... " Veldig plagsomt og kjedelig.

Fnis:)

Skrevet

Jeg syns faktisk det er litt småfrekt å si at man betaler hvis man blir fornøyd, selv om man henvender seg til folk som har det som hobby. Man ville da ikke be noen om å strikke en Mariusgenser til seg, heller, ville man?

Jeg er helt enig med deg i at fagfolk skal få betalt for arbeidet sitt, hva enten det er illustratører, leger eller rørleggere:-)

Men som Ulvinnen sier tror jeg ikke du er i målgruppen. Jeg kunne godt ha "slengt sammen" en enkel tegning på 5 minutter og mailet over til trådstarter, hvis jeg hadde hatt scanner. Men jeg eier jo ikke yrkesstolthet - nettopp fordi illustrasjon ikke ER mitt yrke, men bare noe jeg sitter og drodler med på notisblokka under et kjedelig foredrag osv.;-)

Så blir resultatet deretter også;-)

Men å få til en enkel tegning som alle kan se er en kreps som spiser en løve, skulle jeg nok ha klart.

Jeg ville absolutt ikke sammenlignet en slik arbeidsinnsats med en hobbystrikker som sitter kveld etter kveld for å strikke en mariusgenser.

Skrevet

Nå har ikke tegneamøbe sagt at hun er ute etter en illustratør.

Hun håper på å finne noen som har tegning som hobby, og som kunne få lyst til å tegne det hun skisserer.

Jeg tror ikke du er i målgruppen.

Trådstarteren spør etter en dyktig tegner, så jeg syns spørsmålet om betaling er helt relevant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...