Gå til innhold

NHD - ang. depresjon/kondisjon


Gjest Jon

Anbefalte innlegg

Hei Dr. Dahl og evt. andre!

Jeg hørte av en jeg kjenner at flere leger anbefaler kondisjonstrening til pasienter med "lettere depresjoner". Dette begrunnes visstnok med at endorfiner blir produsert, eller noe slikt noe. Kan du bekrefte el. avkrefte dette? Gjerne også si litt mer om hvordan det fungerer. Det kunne nemlig være aktuelt for meg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lexmark

Heisann.. Jeg har gått til psykolog i mange år og fått anbefalt det samme.. Faktisk de beste årene jeg har hatt her i livet er de årene jeg har orket å trene.. Reduserer all psykisk stress etc kolosalt, spesielt hvis du driver med en aktivitet der det er masse mennesker i et felleskap f.eks. lag idrett, erobic etc.

Trening må prøves.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er vist i flere norske undersøkelser at regelmessig fysisk trening reduserer angst og depresjon.

I en dosefindingsstudie fra vårt sykehus (Sexton, Mære, Dahl) fant vi at rask gange minimum 30 min. minimum 3 (helst 4) ggr. per uke var nok. Ytterligere intensitet ga ikke økt effekt på de psykiske plagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...