Gå til innhold

Dr.Moen


jannet

Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet til deg før og fått gode svar.Det jeg lurer på nå er:Hva skal jeg gjøre?Jeg er 22 år og sluttet med p-piller i februar/mars etter ca.8års bruk (trionetta 21), og vi prøver å bli gravide.De to første syklusene var vanlige 28 dager noe jeg alltid har hatt.Men etter dette ble syklusene mine mellom 40 og 50 dager.Jeg var hos doktor ca.en uke før forventet mens(forrige måned)for jeg ville ta en prøve som kunne vise om jeg i det hele tatt har eggløsning.Dette ville de ikke gjøre fordi det var vanlig å vente iallefall ett år før man tok slike prøver.Nå synes jeg det er fryktelig lang tid og sjansene små med så lange sykluser.Og en ting til:jeg våknet en natt med fryktelige smerter(en uke før mens og lurte på om det kunne være eggløsningen jeg kjente!?Dette har jeg hatt en gang tidligere etter p-pilleslutt,da vil det jo si at jeg har hatt 2 eggløsninger på hele denne tiden!?Bør jeg bestille time hos en annen lege?Kan jeg "kreve" å få noe som stimulerer eggløsning?I det hele tatt er det noe jeg kan gjøre før det har gått et år?Takknemlig for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mette H Moen, gynekolog

Ikke gi deg, bestill timer hos en gynekolog. Med slike sjeldne menstruasjoner kan det jo ta en evighet å bli gravid! Du bør få en utredning med hormonprøver og evt ultralyd av eggstokker. Hvis man ikke finner forklaring på de sjeldne menstruasjoner og behandler spesifikt, kan du få eggløsningsstimulering med Pergotime/Clomivid. Inntil du får time vil jeg anbefale deg i en måned eller to å registrere temperatur daglig, skrive det inn på et ruteark og ta det med til legen. Ved eggløsning stiger temperaturen noen streker. Du kan også forsøke clearplan for å vurdere om du har eggløsning, men det kan bli noe kostbart da du må bruke mange sticks. Stå på!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...