morsan Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Nei, avgjort ikke. Og gaveønskene til egne barn og de man er onkel / tante til, blir ikke akkurat rimeligere med årene. Men det er hyggelig allikevel. Det kommer sikkert tider da det blir både få rundt bordet og lite under treet på julaften... ''Og gaveønskene til egne barn og de man er onkel / tante til, blir ikke akkurat rimeligere med årene.'' Enig, og for egen del må jeg si at julegavene til tantebarn er ekstremt høyere enn det vi selv fikk fra onkler/tanter i sin tid. Vi fikk typisk noe som søskenbarna hadde laget selv, eller noe annet ganske billig, og ganske tidlig tok det slutt også, og vi hadde "fellesgave" som f eks et brettspill noen år før enn gavene ble helt borte. Nå er det vanskelig å oppdrive ønsker under 400 kroner på ønskelistene, bortsett fra min ene niese som hadde slengt på slik som neglelakk og hårspray! ;-) ''Men det er hyggelig allikevel. Det kommer sikkert tider da det blir både få rundt bordet og lite under treet på julaften...'' Det er sant! :-) Men på annen side kunne man jo da ha brukt pengene man sparer på å kjøpe mer til de få som er igjen. 0 Siter
Lillemus Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Nei, avgjort ikke. Og gaveønskene til egne barn og de man er onkel / tante til, blir ikke akkurat rimeligere med årene. Men det er hyggelig allikevel. Det kommer sikkert tider da det blir både få rundt bordet og lite under treet på julaften... ''Og gaveønskene til egne barn og de man er onkel / tante til, blir ikke akkurat rimeligere med årene.'' Egne barn er nå så, der gir jeg raust synes jeg selv, men tanteungene får for en viss sum og that's it. Jeg har ikke tusenvis av kroner å pøse ut på dem, sånn er det bare. Ligger på ca. 250,- pr. tantebarn. Onkelungene til min kjære for vel for litt mer, men det er fordi han legger i mer der. 0 Siter
Elis31 Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Skrevet 15. desember 2008 ''Det trenger ikke å være skrevet ned heller. Men bare å spørre og få noen svar'' Ikke skrive ned? Om man spør 2 søsken, 10 tantebarn, 8 ungdom som hver har 3-5 ulike ønsker så har i alle fall ikke jeg hukommelse til huske på alt. Det blir huskeliste ut av det der- akkurat som når man skal handle inn stort mht mat. Og så skal man spørre sine venner, tanter og onkler også? Nei takk. Ingen av mine venner eller slekninger i periferien spør meg heller, og jeg har aldri vært misfornøyd med gaver. Da har du kanskje ekstra flinke slektninger. Eller bryr deg ikke om at skapene fylles opp. Jeg tror likevel det er mange som får mange ting de ikke har bruk for. Tror derfor det er lurt at man gir ting som enten blir brukt opp etterhvert, eller andre ting mottakeren trolig ikke har. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Da har du kanskje ekstra flinke slektninger. Eller bryr deg ikke om at skapene fylles opp. Jeg tror likevel det er mange som får mange ting de ikke har bruk for. Tror derfor det er lurt at man gir ting som enten blir brukt opp etterhvert, eller andre ting mottakeren trolig ikke har. Til folk som "har alt" så gir jeg ofte forbruksvare- som vin, god kaffe/te m/godt til eller liknende. Jeg gir fordi jeg har lyst å gi _gave_ til de jeg er glad i. Har du aldri lyst å gi _gave_ som er godt gjennomtenkt og som kommer fra ditt hjerte ? _Må_ du ha bestillingsliste fra mottaker? 0 Siter
Elis31 Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Skrevet 15. desember 2008 Til folk som "har alt" så gir jeg ofte forbruksvare- som vin, god kaffe/te m/godt til eller liknende. Jeg gir fordi jeg har lyst å gi _gave_ til de jeg er glad i. Har du aldri lyst å gi _gave_ som er godt gjennomtenkt og som kommer fra ditt hjerte ? _Må_ du ha bestillingsliste fra mottaker? Joda, det har jeg da gjort i alle år =) Men det er vist bare din måte som er den riktig. Spør ingen om hva de ønsker seg, det blir riktig om det bare kommer fra hjertet. 0 Siter
Elis31 Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Skrevet 15. desember 2008 ''Og gaveønskene til egne barn og de man er onkel / tante til, blir ikke akkurat rimeligere med årene.'' Egne barn er nå så, der gir jeg raust synes jeg selv, men tanteungene får for en viss sum og that's it. Jeg har ikke tusenvis av kroner å pøse ut på dem, sånn er det bare. Ligger på ca. 250,- pr. tantebarn. Onkelungene til min kjære for vel for litt mer, men det er fordi han legger i mer der. Jeg ligger på det samme. Eller har egentlig kommet på litt under. Tipper jeg lander på ca 3000, så gir min mann til sin familie, sikkert for samme beløpet eller mer. Men det var nesten så jeg begynte å lure på om jeg er gjerrig? Jeg bor tross alt ikke alene. 0 Siter
Elis31 Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Skrevet 15. desember 2008 Jeg liker å gi gaver som ev kan byttes. Ikke gaver jeg ikke vil ha selv, og som heller ikke kan byttes. Enig med deg. Hovedsaken er at mottageren blir fornøyd til slutt. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Joda, det har jeg da gjort i alle år =) Men det er vist bare din måte som er den riktig. Spør ingen om hva de ønsker seg, det blir riktig om det bare kommer fra hjertet. Litt usaklig? Vi er enige om at vi gjør ting ulikt. :-) 0 Siter
Glimtipper Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Det jeg synes er trist er at jeg tilnærmet ikke får julegaver ^^ 0 Siter
Lillemus Skrevet 15. desember 2008 Skrevet 15. desember 2008 Jeg ligger på det samme. Eller har egentlig kommet på litt under. Tipper jeg lander på ca 3000, så gir min mann til sin familie, sikkert for samme beløpet eller mer. Men det var nesten så jeg begynte å lure på om jeg er gjerrig? Jeg bor tross alt ikke alene. Det er da du som bestemmer hvor mye du vil gi for! Skulle mine tantebarn komme med noen sure bemerkninger om sin gjerrige tante (alle tre tantene gir forøvrig for samme sum) så kan de glemme gaver heretter, men det har de ikke gjort altså! ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.