Gå til innhold

watt,spenning og strøm


Gjest hater elektronikk

Anbefalte innlegg

Gjest hater elektronikk

skal ha meg en ny forsterker og forstår meg ikkje på dette lengre.

er lenge siden sist eg balte med dette.

Eg ser en billig forsterker som f.eks har 5*190 watt med 300 amper strømforsyning.

eg vet at hvis en forbruker trenger 230 volt så må du ha en forsyning som har akkurat dette.

Men hvordan er det med watten?

Er det slik at hvis en kanal har 190 w så kan alle 5 kanalene gje meg 190 watt?

Eg hadde trodd at de 300wattene som forsyningen ga blei fordelt på de 5kanalene.

Noen som kan lære meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Eg ser en billig forsterker som f.eks har 5*190 watt med 300 amper strømforsyning.''

Så lenge forsterkeren er billig så er det sikkert "jallawatt" det her er snakk, så da kan du sikkert slå av halvparten.

Watt = Effekt, Ampere = strøm (og 300 amper er sinnsjukt mye)

''eg vet at hvis en forbruker trenger 230 volt så må du ha en forsyning som har akkurat dette. Men hvordan er det med watten?''

Alt som ikkje har batterieliminator eller er beregna på bil/båt eller brukt i Industrien er normalt beregna på 230 Volt, det er spenningen du får ut av stikkontakten (den er konstant).

''Er det slik at hvis en kanal har 190 w så kan alle 5 kanalene gje meg 190 watt? Eg hadde trodd at de 300wattene som forsyningen ga blei fordelt på de 5kanalene.''

Du blander strøm og effekt her, så eg skjønner ikkje hva du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hater elektronikk

''Eg ser en billig forsterker som f.eks har 5*190 watt med 300 amper strømforsyning.''

Så lenge forsterkeren er billig så er det sikkert "jallawatt" det her er snakk, så da kan du sikkert slå av halvparten.

Watt = Effekt, Ampere = strøm (og 300 amper er sinnsjukt mye)

''eg vet at hvis en forbruker trenger 230 volt så må du ha en forsyning som har akkurat dette. Men hvordan er det med watten?''

Alt som ikkje har batterieliminator eller er beregna på bil/båt eller brukt i Industrien er normalt beregna på 230 Volt, det er spenningen du får ut av stikkontakten (den er konstant).

''Er det slik at hvis en kanal har 190 w så kan alle 5 kanalene gje meg 190 watt? Eg hadde trodd at de 300wattene som forsyningen ga blei fordelt på de 5kanalene.''

Du blander strøm og effekt her, så eg skjønner ikkje hva du mener?

Takk for svar.

Eg ser eg var litt kjapp på tastaturet her no, skal prøve å omformulere meg.

altså, forsterkeren var på 5*190w og strømforsyningen var på 300 WATT (sorry for isted)

Slik eg har skjønt det er watt= spenning *strøm ?

Og eg vet at vi kan gjøre om spenning ved hjelp av trafoer, så spm mitt er vel egentlig om du har en strømforsyning på 300W er det da mulig å få ut mer watt, altså effekt? Ifølge denne forsterkeren så skulle jo den hatt enn samlet effekt på 950w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Eg ser eg var litt kjapp på tastaturet her no, skal prøve å omformulere meg.

altså, forsterkeren var på 5*190w og strømforsyningen var på 300 WATT (sorry for isted)

Slik eg har skjønt det er watt= spenning *strøm ?

Og eg vet at vi kan gjøre om spenning ved hjelp av trafoer, så spm mitt er vel egentlig om du har en strømforsyning på 300W er det da mulig å få ut mer watt, altså effekt? Ifølge denne forsterkeren så skulle jo den hatt enn samlet effekt på 950w

Se på spesifikasonene. 190 kontinuerlig effekt ved hvilke kvalitetskrav til lyden?

Hva heter forsterkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Eg ser eg var litt kjapp på tastaturet her no, skal prøve å omformulere meg.

altså, forsterkeren var på 5*190w og strømforsyningen var på 300 WATT (sorry for isted)

Slik eg har skjønt det er watt= spenning *strøm ?

Og eg vet at vi kan gjøre om spenning ved hjelp av trafoer, så spm mitt er vel egentlig om du har en strømforsyning på 300W er det da mulig å få ut mer watt, altså effekt? Ifølge denne forsterkeren så skulle jo den hatt enn samlet effekt på 950w

''altså, forsterkeren var på 5*190w og strømforsyningen var på 300 WATT (sorry for isted)''

Ok.

''Slik eg har skjønt det er watt= spenning *strøm ?''

Det er helt korrekt: P (Effekt/Watt) = U (Spenning/Volt) x I (Strøm/Ampere)

''Og eg vet at vi kan gjøre om spenning ved hjelp av trafoer, så spm mitt er vel egentlig om du har en strømforsyning på 300W er det da mulig å få ut mer watt, altså effekt?''

Her er eg på litt tynn is, bare så det er sagt, for eg har nesten aldri vært borti forsterkere.

Men effekten vil være forskjellig når Spenningen/Volten altså U endrer seg eller når Strømmen/Amperen altså I endrer seg.

''Ifølge denne forsterkeren så skulle jo den hatt enn samlet effekt på 950w''

Det er mulig men da vil strømmen på sekundærsiden av strømforsyningen bli stor osv.

Men nå er eg trøtt, så det går litt i ball...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hater elektronikk

Se på spesifikasonene. 190 kontinuerlig effekt ved hvilke kvalitetskrav til lyden?

Hva heter forsterkeren?

Eg la bare ut ett eksempel men eg var litt for kjapp på tastuturet så blei kanskje ett litt misvisende innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Eg ser en billig forsterker som f.eks har 5*190 watt med 300 amper strømforsyning.''

Så lenge forsterkeren er billig så er det sikkert "jallawatt" det her er snakk, så da kan du sikkert slå av halvparten.

Watt = Effekt, Ampere = strøm (og 300 amper er sinnsjukt mye)

''eg vet at hvis en forbruker trenger 230 volt så må du ha en forsyning som har akkurat dette. Men hvordan er det med watten?''

Alt som ikkje har batterieliminator eller er beregna på bil/båt eller brukt i Industrien er normalt beregna på 230 Volt, det er spenningen du får ut av stikkontakten (den er konstant).

''Er det slik at hvis en kanal har 190 w så kan alle 5 kanalene gje meg 190 watt? Eg hadde trodd at de 300wattene som forsyningen ga blei fordelt på de 5kanalene.''

Du blander strøm og effekt her, så eg skjønner ikkje hva du mener?

''Så lenge forsterkeren er billig så er det sikkert "jallawatt" det her er snakk, så da kan du sikkert slå av halvparten.''

*Hehe* For 20-25 år siden da jeg var i min verste hifi-periode snakket vi om NAD-watt. NAD merket alltid forsterkerne sine med alt for lite watt i forhold til hva de egentlig kunne yte. :o) *Glad i NADen sin*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med watt og forsterkere er at watt absolutt ikke bør være en avgjørende faktor for hva man kjøper. Som noen andre er innom så er det stor forskjell på forsterkere selv med lik oppgitt watteffekt.

Det viktigste er at høyttalerne du har/kjøper passer til forsterkeren. Jeg ville kjøpt forsterkeren hos noen som har peil (ikke Elkjøp etc.).

Lykke til med nyanskaffelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...