Gå til innhold

Nils Håvard!Er jeg manisk depressiv?


Gjest truxal

Anbefalte innlegg

Gjest truxal

Jeg lurer på om jeg kan være manisk depr. fordi jeg er veldig opp og ned i både humør og sinnstilstand.Jeg har aldri fått noen diagnose.Jeg går bare under å være det legene kaller "deprimert".Jeg har flere års sykehistorie bak meg innen psykiatrien,der jeg har vært innlagt på psykiatrisk avdeling,går på Ssri,tar sovetabletter,beroligende tabletter periodevis.Jeg har også vært svært langt nede,og har prøvd å ta livet mitt 3-4 ganger,hvorav 2 var så alvorlige at det krevde sykehusinnleggelse.Men plutselig så er livet mitt bra igen!Jeg kan være happy,glad,lykkelig,bruke masse penger,gi ut masse klemmer og være en skikkelig glad og sosial person.Andre ganger,i mine depressive-langt-nede-i-kjelleren-perioder,unngår jeg folk og tenker ikke på andre enn meg selv.Om jeg i det hele tatt tenker på noe i det hele tatt.Jeg ville så gjerne hatt en diagnose.Da kunne jeg ha slappet mer av,og visst hva det er egentlig HVA det er som plager meg.Jeg blir veldig sliten psykisk sett av alle disse opp og nedturene som kommer og går.Det er uforutsigbart å vite når de kommer og når de går..

Jeg har full jobb og barn og samboer,det går ut over alt dette også.Hvordan kan jeg gå frem for å få stilt en riktig diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke hjelpe deg med å stille diagnose selvfølgelig, men bare lurer på om du har nevnt din mistanke om denne diagnosen til din lege og/eller noen i psykiatrien?

Etter det du skriver burde de vel ha vurdert den ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Manisk depressiv lidelse (bipolar lidelse) kjennetegnes ved at hver episode(tilstand) har en varighet på flere uker/måneder.

Dersom svingningene skjer med dager eller timers mellomrom, er andre diagnoser mer sansynlig.

Et strukturert psykiatrisk intervju som f.eks. SPIFA vil avklare diagnosen. Dette kan skje hos psykiater/klinisk psykolog/allmennlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...