Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har du et spesielt horn i siden til mennesker som er døve? Bare lurer siden du minst et par ganger har klart å ha ut av deg surmaget kritikk av døve.

Slik kritikk vitnes egentlig kun om uvitenhet, så jeg kunne fortelle deg litt....

Tenk deg at du var født døv og aldri noensinne hadde hørt en lyd. Du så at folk bevegde munnen og skjønte at dette betydde at de kommuniserte med hverandre. Du skjønte at også du måtte prøve å bevege munnen og forme munnen til det de hørende kalte "ord". Dette var ikke lett.... Hver munnbevegelse betydde noe i dette "umulige" språket.

Heldigvis fikk du lært deg et språk du kunne kommunisere effektivt med. Dette språket kaltes tegnspråk. Her brukte man hendene når man kommuniserte, men ikke kun hendene alene. Mange tegn var nemlig like. F.eks. tegnene for "søster", "bror", "samme", "likedan" osv. Av den grunn måtte man også forme munnbevegelser samtidig som man utførte tegnene. Tegnspråk har naturlig nok ikke tonefall.. Hvordan skulle man vite om noen uttrykte et spørsmål, en bekreftende setning, en påstandssetning etc? Jo, på tegnspråk vistes dette ved spesielle bevegelser av hodet, skuldrene, øyenbrynene, munnen, øynene etc. Dette utgjorde altså grammatikken i tegnspråket.

Tegnspråk har også egne tegn med fast munnbevegelse. Denne munnbevegelsen kan være et "blås" inn eller ut av munnen, en "prrrrt-lyd" eller noe helt annet. For folk som ikke kan tegnspråk, kan dette se/høres merkelig ut. Det handler altså ikke om de "rare" døve, men om hørendes uvitenhet mht norsk tegnspråk.

Noen ganger må døve kommunisere med hørende mennesker som ikke kan tegnspråk. Da gjelder det å prøve så godt man kan å kommunisere med den stemmen man har. Når man ikke hører en eneste lyd, så vet man heller ikke når man selv lager ufrivillige lyder.

De aller fleste mennesker forstår dette, men noen trenger litt ekstra informasjon fordi de rett og slett ikke har reflektert over hvorfor døves kommunikasjonsmetoder må være slik de er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320430-j%C3%B8lsen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Jeg skjønner at du reagerer på hans skriverier, for han er virkelig ufin, og det han sier stemmer uansett ikke med min erfaring med en døv speiderleder gjennom mange år.

Du har ihvertfall min, og sikkert 99% av dols, støtte! :-)

''Du har ihvertfall min, og sikkert 99% av dols, støtte! :-)''

Signerer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320430-j%C3%B8lsen/#findComment-2645536
Del på andre sider

Annonse

Flott beskrivelse av tegnspråket.

Forresten kan ikke Jølen ha møtt mange døve mennesker. Jeg kjenner mange og kjenner ikke på noen måte igjen Jølsens beskrivelse av dem. Hverken når de snakker med hørende eller døve.

Jeg synes forresten selv det er lettere å forstå døve når de bruker lyd i tillegg til tegnspråk. Når døve vet at jeg kan litt tegnspråk hender det at de dropper lyden, men jeg kan desverre ikke nok tegnspråk til det. Lyden hjelper altså selv om talespråket er dårlig. Om de bare bruker lyd blir det også feil, for med sitt enkle talespråk, går man glipp av mange detaljer :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320430-j%C3%B8lsen/#findComment-2645626
Del på andre sider

Flott beskrivelse av tegnspråket.

Forresten kan ikke Jølen ha møtt mange døve mennesker. Jeg kjenner mange og kjenner ikke på noen måte igjen Jølsens beskrivelse av dem. Hverken når de snakker med hørende eller døve.

Jeg synes forresten selv det er lettere å forstå døve når de bruker lyd i tillegg til tegnspråk. Når døve vet at jeg kan litt tegnspråk hender det at de dropper lyden, men jeg kan desverre ikke nok tegnspråk til det. Lyden hjelper altså selv om talespråket er dårlig. Om de bare bruker lyd blir det også feil, for med sitt enkle talespråk, går man glipp av mange detaljer :o)

En kombinasjon er nok best når man som døv, og med dårlig talespråk, skal kommunisere med hørende, ja :)

Jeg tipper Jølsen har møtt et par døve med tilleggshandikap. Det kan nesten høres slik ut ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320430-j%C3%B8lsen/#findComment-2645758
Del på andre sider

Annonse

Fint skrevet. Jeg har ikke møtt så mange døve, men kan ikke huske noen av den passet beskrivelsen til Jølsen.

Bortsett fra dem som har andre lidelser i tillegg da.

:0)

Takk:)

Det er klart det kan komme litt lyder når vi døve prater sammen, men det kommer enda flere lyder ut av hørende som prater ;-)

Noen døve klaprer litt med tennene når de "tegner" og andre "smatter" kanskje mer enn normalt - men det er jo egentlig ikke så rart. Vi hører jo ikke lyder og da er det vanskelig å vite hva som lager lyd ;-)

Sånn totalt sett kan man vel si at hørende bråker mer enn oss *hehe*

Det er heldigvis slik at alle (bortsett fra Jølsen da) skjønner at det er logisk at noen døve lager "uvante" lyder :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320430-j%C3%B8lsen/#findComment-2646043
Del på andre sider

Takk:)

Det er klart det kan komme litt lyder når vi døve prater sammen, men det kommer enda flere lyder ut av hørende som prater ;-)

Noen døve klaprer litt med tennene når de "tegner" og andre "smatter" kanskje mer enn normalt - men det er jo egentlig ikke så rart. Vi hører jo ikke lyder og da er det vanskelig å vite hva som lager lyd ;-)

Sånn totalt sett kan man vel si at hørende bråker mer enn oss *hehe*

Det er heldigvis slik at alle (bortsett fra Jølsen da) skjønner at det er logisk at noen døve lager "uvante" lyder :)

Hehe, vi bråker nok mere vi som er hørende ja! ;0)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320430-j%C3%B8lsen/#findComment-2646046
Del på andre sider

Beundringsverdig at du bruker tid på Jølsen, men det er nok dessverre bortkastet. Vedkommende elsker å provosere, så ingenting synes å nytte. Det er nok egentlig ganske synd på personen, så mye som han sitter og vrøvler her på DOL...

Joda, jeg vet han aldri innrømmer "feil", men det kan jo hende _noe_ går inn allikevel ;-)

Uansett kan dette være viktig info for noen og enhver :)

Jølsen svinger som bare det - en dag kjempehyggelig og neste dag en drittsekk ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/320430-j%C3%B8lsen/#findComment-2647734
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...