Gjest skremt ja Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Tenker dere på hvordan beskytte seg imot dette? Har dere brennebare lysestaker f.eks? Jeg har skiftet ut alle lysestakene, har kun "brannsikre." 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Ja, vi hadde brann her i høst. Det startet ikke pga lys men man tenker jo mer over det. Har aldri brukt lysmansjetter og sånt, bruker mest telys og kubbelys med glassunderlag/ glasslykt. Går aldri fra det! 0 Siter
Lillemus Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Sånne lysmansjetter som min mor elsket har jeg nedlagt forbud mot. Snuppa har riktignok funnet noen og satt dem på en stake, men de tas av før lysene tennes. Har heller ikke noe brennbart stæsj på adventstaken. Andre lysestaker står langt unna brennbare ting og innen synsvidde når jeg sitter og ser på tv, som stort sett er den tiden jeg har levende lys. 0 Siter
org Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 To sjeler og en tanke. Skulle akkurat inn hit og skrive et ganske likt innlegg, og legge ved følgende link: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=539150 Her hadde vi tilløp til brann for ca en måned siden. Levende lys, stukket ned i ei potte med jord (far kan være oppfinnsom av og til...). Vel stearinen smelta oppå jorda, og flammen sto vel ca 30 cm til værs. Jeg var på badet, minsta hadde lagt seg og far og sønn var på verandaen en liten tur. Jeg hadde tenkt å dusje, men ombestemte meg. Og der satte brannvarsleren i. Rolig tenkte jeg: Hva er det nå da? før jeg gikk for å undersøke. Jeg brølte og hylte på mannen min, og sprang for å hente vann. Mannen kom springende - ifølge sønnen hadde han bare sluppet det han hadde i hendene og løpt. Han hentet ei bok, og kvelte flammen med den. Og lurte på hva jeg egentlig tenkte på, som tenkte å hente vann. Altså - dette er barnelærdom: brenner det, henter du vann. Sånn er det med den saken. Mest sannsynlig hadde det vært uheldig å bruke vann på flytende stearin (?) - iallefall mener min kjære det. Ut av dette, fant vi ut at en av røykvarslerne virket ikke. Den virket når vi testet den ved å holde inn testknappen, men ikke når rommet fyltes av røyk... Det var nifst! 0 Siter
Lillemus Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 To sjeler og en tanke. Skulle akkurat inn hit og skrive et ganske likt innlegg, og legge ved følgende link: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=539150 Her hadde vi tilløp til brann for ca en måned siden. Levende lys, stukket ned i ei potte med jord (far kan være oppfinnsom av og til...). Vel stearinen smelta oppå jorda, og flammen sto vel ca 30 cm til værs. Jeg var på badet, minsta hadde lagt seg og far og sønn var på verandaen en liten tur. Jeg hadde tenkt å dusje, men ombestemte meg. Og der satte brannvarsleren i. Rolig tenkte jeg: Hva er det nå da? før jeg gikk for å undersøke. Jeg brølte og hylte på mannen min, og sprang for å hente vann. Mannen kom springende - ifølge sønnen hadde han bare sluppet det han hadde i hendene og løpt. Han hentet ei bok, og kvelte flammen med den. Og lurte på hva jeg egentlig tenkte på, som tenkte å hente vann. Altså - dette er barnelærdom: brenner det, henter du vann. Sånn er det med den saken. Mest sannsynlig hadde det vært uheldig å bruke vann på flytende stearin (?) - iallefall mener min kjære det. Ut av dette, fant vi ut at en av røykvarslerne virket ikke. Den virket når vi testet den ved å holde inn testknappen, men ikke når rommet fyltes av røyk... Det var nifst! Så tørre som plantene mine stort sett er så er det i alle fall ingen god ide å sette stearinlys i pottene... ;o) Enda godt det gikk bra! 0 Siter
henrikke71 Skrevet 18. desember 2008 Skrevet 18. desember 2008 Det kan være det bare er meg som er så dum som dette, men før satte jeg ofte opp til sju åtte telys på en tallerken. Helt til en dag hvor de ble så varme at flammen sto opp i taket fra dem. Dermed lærte jeg at telys i "grupper" var en skikkelig dårlig idé:-/ 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.