Gå til innhold

Dukoral, doktor/andre - trenger raskt svar

Anbefalte innlegg

Gjest Windsong

Hei!

Jeg kom nettopp over at det ovenfornevnte finnes. Saken er den at jeg skal til Portugal (Lisboa) om knappe 2 uker.

Jeg er spesielt redd for mageinfeksjoner, siden jeg har diabetes. Av erfaring vet jeg at jeg ikke kan ta fullgodt ansvar for meg selv ved slik sykdom, og blodsukkeret blir H å p l ø s t å holde orden på.

Derfor lurer jeg på om det kan være en ide å ta denne vaksinen. Tror du en lege som kjenner meg kan skrive ut resept på telefonforespørsel (tviler på jeg får time i løpet av uken, er ikke hjemme neste uke). Vil Dukoral gi nok beskyttelse til at det er vits i? Når må det tas i forbindelse med reisen?

Stor takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32073-dukoral-doktorandre-trenger-raskt-svar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Vaksinen består av to doser som tas med en ukes mellomrom. Full effekt kommer ca. en uke etter siste dose. Vaksinen gir først og fremt beskyttelse mot kolera som det heldigvis er minimal fare for ved et besøk i Lisboa, men den gir ca. 60% beskyttelse mot såkalte ETEC også (enterotoksindannende e-coli). Disse er årsak til svært mange av tilfellene med turistdiare, men ikke alle, slik at den beskyttende effekten mot turistdiare er ca 25%. Vaksinen har nesten ikke bivirkninger og drikkes.

Det spørs altså om du er villig til å betale 2-300 kroner for å redusere faren for å få diare med 25%. Det må du selv bestemme (men med dine helseproblemer ellers tror jeg nok kanskje jeg ville gjort det).

Det burde ikke være noe problem å få en lege til å skrive ut telefonresept.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...