Gjest sean Skrevet 24. juli 2001 Del Skrevet 24. juli 2001 Oppheim, hva er den fysiologiske forklaringen pa at smerter i muskler avtar nar de blir varme? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svar Skrevet 25. juli 2001 Del Skrevet 25. juli 2001 Hei. Jeg er ikke Oppheim, men jeg kan da svare likevel. Grunnen til at du merker mindre smerte, er at når du trener danner kroppen sitt eget smertestillende middel kalt endorfin. Dette er nesten det samme som mer kjente morfin, og binder seg til de samme receptorene i kroppen. resultatet er en høyere smertetoleranse som raskt avtar etter endt trening. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sean Skrevet 25. juli 2001 Del Skrevet 25. juli 2001 Hei. Jeg er ikke Oppheim, men jeg kan da svare likevel. Grunnen til at du merker mindre smerte, er at når du trener danner kroppen sitt eget smertestillende middel kalt endorfin. Dette er nesten det samme som mer kjente morfin, og binder seg til de samme receptorene i kroppen. resultatet er en høyere smertetoleranse som raskt avtar etter endt trening. Ja, det kan til dels forklare avtagende smerte. Men smerten avtar jo foer utskillelsen av endorfin skjer. Om jeg ikke tar feil oppleves ikke dette foer etter 15/20 minutter ganske intensiv trening. Og selv naar musklene er varme uten aktivitet opplever man jo mindre smerte i oemme muskler enn om man er kald. Kan det vaere saann at varme rett og slett oeker bevegeligheten i fibrene? Trekker analogi mot f.eks. en gummistrikk. hilsen sean 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 25. juli 2001 Del Skrevet 25. juli 2001 Ja, det kan til dels forklare avtagende smerte. Men smerten avtar jo foer utskillelsen av endorfin skjer. Om jeg ikke tar feil oppleves ikke dette foer etter 15/20 minutter ganske intensiv trening. Og selv naar musklene er varme uten aktivitet opplever man jo mindre smerte i oemme muskler enn om man er kald. Kan det vaere saann at varme rett og slett oeker bevegeligheten i fibrene? Trekker analogi mot f.eks. en gummistrikk. hilsen sean Ja, det stemmer det at det tar en liten stund før endorfinet produseres i stor nok grad. Det stemmer også at økt temperatur i musklene gjør fibrene mer smidige og mer tålbare for ytre påvirkninger. en forklaring kan og være gangen av smertesignaler til hjernen. Disse signalene kan overstyres av andre påvirkninger, som f.eks. hormoner(enforfin som nevnt over), temperatur og berøring. Altså; temperaturøkning demper smerte - innenfor rimelighetens grenser selvsagt.. Det samme gjør berøring. Så det er faktisk ikke innbilning når et barn påstår at det hjelper å "blåse på" eller å "gni på" det stedet som han/hun har slått seg. Dessuten vil temperaturøkningen i kroppen generelt gjøre mottagersenteret i hjernen mindre påvirkelig for smerte. -Dette fungerer da uten det nevnte endorfinet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 25. juli 2001 Del Skrevet 25. juli 2001 Hei, skal ikke begi meg inn på noen vitenskapelig utgreiing, men all erfaring viser at varme utvider vev, øker blodsirkulasjon og i det hele tatt kroppslige prosesser. Nervevevet ser ut til å øke sin toleranse opptil et visst punkt når temperaturen øker. Det kan også være en viss effekt indirekte ved at arbeid og aktivitet som medfører økning av kroppstemperatur, også samtidig øker kroppens utskillelse av edorfin. I andre enden finner vi at smerter forverres, og oppstår, som følge av synkende kroppstemperatur. Se beslektede artikler om dette emnet på http://www.trim.no 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.