Gå til innhold

Flimring i synsfeltet


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Helt plutselig fikk jeg en merkelig type flimring i synsfeltet - det er som en sikksakkstripe - halvsirkel - fra midten av synsfeltet i en bue mot høyre og nedover til høyre. Det blinker og er så irriterende.... Har bare hatt det noen minutter. Virker som om det glir litt mot høyre slik at det ikke er helt på midten nå lengre....

Hva er dette?

Uff, jeg har litt skrekk for netthinneløsning - det fikk min mor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette tror jeg vi har diskutert før:-) Det er en form for øyenmigrene - eller migreneaura uten hodepine. Veldig ubehagelig, men helt ufarlig:-) Jeg har pleid å ha det med jevne mellomrom, men nå er det faktisk over et år siden sist. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg vi har diskutert før:-) Det er en form for øyenmigrene - eller migreneaura uten hodepine. Veldig ubehagelig, men helt ufarlig:-) Jeg har pleid å ha det med jevne mellomrom, men nå er det faktisk over et år siden sist. Heldigvis.

Ja, det er godt mulig jeg har skrevet om det før. Jeg får det av og til, men med mange måneders mellomrom. Nå er det nesten helt borte. Jeg var kvalm samtidig, og kvalmen har nesten gitt seg også. Har det sammenheng?

Migrene sier du? Da har en vel vondt i hodet? Det har ikke jeg.....

Sikkert noe jeg burde nevne for legen en gang.... Men synes du dette er grunn nok til å ringe legevakta? Jeg blir sjekket av optiker to ganger i året, og han holder spesielt øye med nethinna mi pga min mors øyehistorie.

Det flimrer fortsatt litt, men ikke på langt nær så mye som i stad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormor hadde akkurat det samme, og det var netthinna som løsna. Jeg hadde ringt legevakta med en gang.

Jeg har hatt dette før - det kommer 2-3 ganger i året. Jeg er veldig trøtt nå - tror vel kanksje det har noe med det å gjøre?

Nå har det nesten gitt seg. Det var skikkelig ubehagelig i stad, nå er det så lite at jeg knapt hadde tenkt på det hvis jeg ikke hadde hatt det så sterkt i stad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er godt mulig jeg har skrevet om det før. Jeg får det av og til, men med mange måneders mellomrom. Nå er det nesten helt borte. Jeg var kvalm samtidig, og kvalmen har nesten gitt seg også. Har det sammenheng?

Migrene sier du? Da har en vel vondt i hodet? Det har ikke jeg.....

Sikkert noe jeg burde nevne for legen en gang.... Men synes du dette er grunn nok til å ringe legevakta? Jeg blir sjekket av optiker to ganger i året, og han holder spesielt øye med nethinna mi pga min mors øyehistorie.

Det flimrer fortsatt litt, men ikke på langt nær så mye som i stad.

Det høres ut som migreneaura. Det er da de uheldige får migrene etterpå og vi heldige slipper hodepinen. Jeg tar en Paracet hvis det blir altfor slitsomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er godt mulig jeg har skrevet om det før. Jeg får det av og til, men med mange måneders mellomrom. Nå er det nesten helt borte. Jeg var kvalm samtidig, og kvalmen har nesten gitt seg også. Har det sammenheng?

Migrene sier du? Da har en vel vondt i hodet? Det har ikke jeg.....

Sikkert noe jeg burde nevne for legen en gang.... Men synes du dette er grunn nok til å ringe legevakta? Jeg blir sjekket av optiker to ganger i året, og han holder spesielt øye med nethinna mi pga min mors øyehistorie.

Det flimrer fortsatt litt, men ikke på langt nær så mye som i stad.

Dette er helt typisk for migreneaura - uten hodepine. Du trenger ikke å være redd - det er helt ufarlig. Men det er ufattelig skremmende mens det står på. Man trenger ikke få hodepine selv om man får aura. Google litt på: "scintillating scotoma", så skal du se :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormor hadde akkurat det samme, og det var netthinna som løsna. Jeg hadde ringt legevakta med en gang.

Dette er ikke netthinneløsning. Du har jo hatt det mange ganger før, har du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som migreneaura. Det er da de uheldige får migrene etterpå og vi heldige slipper hodepinen. Jeg tar en Paracet hvis det blir altfor slitsomt

Migreneaura! Det var et nytt ord - skal lese litt om det. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt typisk for migreneaura - uten hodepine. Du trenger ikke å være redd - det er helt ufarlig. Men det er ufattelig skremmende mens det står på. Man trenger ikke få hodepine selv om man får aura. Google litt på: "scintillating scotoma", så skal du se :-)

Hmmmm! Dette stemte veldig bra på meg! Se her hvordan en beskrev det:

''Har fått en synsforstyrrelse som kommer plutselig i form av en liten taggete rund ring, som oppstår på høyre side av synsfeltet. Den vokser seg større og beveger seg mot venstre side av synsfeltet.Jeg ser den selv om øynene er lukket. Den tagget/sizsak lignende ringen gjør at jeg ikke klarer å se noe som helst der den er.( kan kansje sammenlignes med en bevegelig vannflate i solen) Når ringen er liten og på høyre side,kan jeg se alt bortsett fra feltet der selve ringen er. Men etter hvert som ringen blir større så ser jeg ikke noe. Dette varer i ca 10 til 30 minutter.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm! Dette stemte veldig bra på meg! Se her hvordan en beskrev det:

''Har fått en synsforstyrrelse som kommer plutselig i form av en liten taggete rund ring, som oppstår på høyre side av synsfeltet. Den vokser seg større og beveger seg mot venstre side av synsfeltet.Jeg ser den selv om øynene er lukket. Den tagget/sizsak lignende ringen gjør at jeg ikke klarer å se noe som helst der den er.( kan kansje sammenlignes med en bevegelig vannflate i solen) Når ringen er liten og på høyre side,kan jeg se alt bortsett fra feltet der selve ringen er. Men etter hvert som ringen blir større så ser jeg ikke noe. Dette varer i ca 10 til 30 minutter.''

Det er akkurat slik det er :-) Jeg har hatt det mange ganger, som sagt, og det skremmer livet av meg hver gang. Derfor håper jeg at andre enn meg kan legge skrekken til side:-) For det finnes ikke farlig. Det finnes en "snutt" på Youtube som illustrerer dette også:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat slik det er :-) Jeg har hatt det mange ganger, som sagt, og det skremmer livet av meg hver gang. Derfor håper jeg at andre enn meg kan legge skrekken til side:-) For det finnes ikke farlig. Det finnes en "snutt" på Youtube som illustrerer dette også:

Det var akkurat slik det var - bare på høyre side!!! Med det siksakmønsteret!

Tror du kvalmen var koblet til dette? Har ikke lagt merke til om jeg har vært kvalm tidligere. Blir du det?

Takk for at du hjalp meg! Jeg skal nevne det for optikeren neste gang. Rart han ikke har sagt noe om det, for jeg vet jeg har nevnt noe om noen prikker og streker som svever rundt av og til - men mulig jeg ikke har nevnt akkurat dette.

Må legge meg nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var akkurat slik det var - bare på høyre side!!! Med det siksakmønsteret!

Tror du kvalmen var koblet til dette? Har ikke lagt merke til om jeg har vært kvalm tidligere. Blir du det?

Takk for at du hjalp meg! Jeg skal nevne det for optikeren neste gang. Rart han ikke har sagt noe om det, for jeg vet jeg har nevnt noe om noen prikker og streker som svever rundt av og til - men mulig jeg ikke har nevnt akkurat dette.

Må legge meg nå!

Ja, jeg kan bli både kvalm og svimmel. Det er jo en form for migreneanfall, men man slipper hodepinen. Jeg har også prikker og streker i synsfeltet innimellom. Jeg tror ikke at dette er noe som optikere har så mye greie på, da det er rent nevrologisk. men du kan jo spørre :-) Prøv å roe deg ned, for jeg vet hvordan du har det mens dette står på. På det verste har jeg hatt det 3 ganger i løpet av et døgn. Men nå er det som sagt over 1 år siden sist :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Migreneaura! Det var et nytt ord - skal lese litt om det. Takk!

Hvis du har mulighet en gang så prøv å ta en migrenetablett. Da forsvinner flimringen og du vet hva det er.

Hele min mors familie + dattera mi har migrene og jeg synes det var rart det hadde hoppet over meg. Jeg pleier liksom ikke å være så heldig. Jeg har hatt migrene med hodeverk og oppkast tre ganger, alle gangene var jeg gravid.

Dattera mi var veldig plaget i begynnelsen av puberteten og når hun spiste p-piller så hun bruker ikke hormonell prevensjon lenger og ble mye bedre. Hun har vært litt av og på p-piller og prøvd implantat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm! Dette stemte veldig bra på meg! Se her hvordan en beskrev det:

''Har fått en synsforstyrrelse som kommer plutselig i form av en liten taggete rund ring, som oppstår på høyre side av synsfeltet. Den vokser seg større og beveger seg mot venstre side av synsfeltet.Jeg ser den selv om øynene er lukket. Den tagget/sizsak lignende ringen gjør at jeg ikke klarer å se noe som helst der den er.( kan kansje sammenlignes med en bevegelig vannflate i solen) Når ringen er liten og på høyre side,kan jeg se alt bortsett fra feltet der selve ringen er. Men etter hvert som ringen blir større så ser jeg ikke noe. Dette varer i ca 10 til 30 minutter.''

Jeg har også sett sånne "tannhjul" noen ganger, når jeg har hatt skikkelig, skikkelig vondt i hodet. Veldig ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange svar, og svarene er helt riktige.

Jeg får slik hver gang jeg får migrene, utrolig skremmende i begynnelsen men etterhvert skjønner man at det går over. ;)

Jeg er av de uheldige som får en h.... hodepine etterpå, noen ganger kan jeg klare å stoppe det hvis jeg får i meg en del smertestillende så fort synsforstyrrelsen begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan bli både kvalm og svimmel. Det er jo en form for migreneanfall, men man slipper hodepinen. Jeg har også prikker og streker i synsfeltet innimellom. Jeg tror ikke at dette er noe som optikere har så mye greie på, da det er rent nevrologisk. men du kan jo spørre :-) Prøv å roe deg ned, for jeg vet hvordan du har det mens dette står på. På det verste har jeg hatt det 3 ganger i løpet av et døgn. Men nå er det som sagt over 1 år siden sist :-)

Hei igjen!

Jeg fikk dette migreneauraen igjen i dag - bare 6 dager etter forrige gang... Det var ikke så stort felt nå som sist, men den samme irriterene hakkete stripen, denne gang mer til ventstre.

Varte ikke så lenge - kanskje 10-15 minutter. Det kom da vi holdt på å kle på oss for å renne på slalåm - litt kaotisk med alle i gangen som skulle kle på seg samtidig, jeg var kanskje litt stresset.

Kjente ikke noe til kvalme da - men jeg var faktisk kvalm i natt - men det var nok mer pga litt for voldsom spising av pinnekjøtt, moltekrem og sjokolade i går....

Litt rart at det kom to ganger så kjapt etter hverandre?! Men nå skal jeg legge merke til når det kommer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg fikk dette migreneauraen igjen i dag - bare 6 dager etter forrige gang... Det var ikke så stort felt nå som sist, men den samme irriterene hakkete stripen, denne gang mer til ventstre.

Varte ikke så lenge - kanskje 10-15 minutter. Det kom da vi holdt på å kle på oss for å renne på slalåm - litt kaotisk med alle i gangen som skulle kle på seg samtidig, jeg var kanskje litt stresset.

Kjente ikke noe til kvalme da - men jeg var faktisk kvalm i natt - men det var nok mer pga litt for voldsom spising av pinnekjøtt, moltekrem og sjokolade i går....

Litt rart at det kom to ganger så kjapt etter hverandre?! Men nå skal jeg legge merke til når det kommer....

Uff, dette er skikkelig plagsomt:-( Det viser seg at disse anfallene ofte kommer i "klaser". Da kommer det ofte noen tette, og så kan det være opphold i mange mnd. igjen. Jeg har på det verste hatt det 2 ganger på samme dag, men med en uke i mellom er heller ikke uvanlig.

Varigheten pleier å være ca. 20 min. Jeg får det ofte i forbindelse med stress. Så alt i alt synes jeg dine erfaringer er veldig lik mine:-) Du kan lese mer om andres erfaringer med dette her:

http://groups.google.com/group/scintillating-scotoma/topics

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...