ToreJan Skrevet 24. juli 2001 Del Skrevet 24. juli 2001 Hei! Er nylig kommet hjem fra sykehuset. Jeg hadde "vanlig" pneumothorax for 3. gang, så denne gang ble jeg operet (de brukte "kikkhull-teknikk"). Lekkasjen ga seg ikke, så jeg ble liggende med dren i nesten 4 uker før de opererte på ny, da "åpen operasjon". Nå er lungen tett og helt fin. Det jeg lurer på, som jeg ikke har fått noe særlig svar på av sykehuset/primærlegen er: I hver av endene på operasjonsåret henger det ut en tråd som ser ut å gå igjennom hele såret. Jeg ble fortalt at de sydde innvendig med trå som går i oppløsning og brukte "strips" utenpå. Tråden innvendig har nå vært der i 4 1/2 uker, når vil den forsvinne, ev. når bør jeg gå til legen igjen? En av de nærmeste dagene går sykemeldingen ut, har da vært hjemme i 5 uker. Eneste plassen jeg har vondt, er i ribb-beina hvis jeg anstrenger kroppen. Ønsker å begynne i arbeid igjen, men kan dette forverre ribb-beina (har hatt en "uhevnhet" etter operasjonen som nå er nesten helt borte) ? Er det noe jeg ikke bør gjøre m.h.t. ribb-beina? Føler ellers at jeg har kommet veldig godt ut av det hele og rede til begynne i arbeid igjen. På forhånd takk. Mvh Tore Jan 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32113-pneumothorax/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 29. juli 2001 Del Skrevet 29. juli 2001 Hei hei Så hyggelig å høre at du nå begynner å føle deg fin igjen. Jeg må si at det er fryktelig vanskelig for noen å si noe her siden vi ikke har sett deg og såret, men kan svare litt generelt. Ribbenssmerter går over, som du har merket, men ting kan ta litt tid mht ribben. Det er generelt viktig med bevegelse, men ikke gå for langt. Trådene som stikker ut av sårkanten kan jeg ikke si noe om, da jeg ikke vet hva slags tråd det er snakk om. Ring sykehuset og be om å få snakke med den legen som opererte. Du skal vel i alle fall til en kontroll ganske snart? Noe av det viktigste ved pneumothorax - syns jeg - er at vi ber pasienten slutte å røyke ( om så er tilfelle), da dette er meget skadelig for en med tendens til pneumothorax. Så nå vet du det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32113-pneumothorax/#findComment-126744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.