Gå til innhold

utbrendt

Anbefalte innlegg

Gjest Gutt 26
Skrevet

God dag!

Håper dere kan gi meg noen gode råd angående utbrendthet.

Jeg er en 26 år gammel gutt som har gått hjemme i 16 måender nå som følge av

utbrendthet. Nå sliter jeg meg store muskelsmerter og stramme muskler, spesielt

på venstre side av hode. Musklaturen er helt stiv og det "knaser" i hele

musklaturen. Når jeg vrir på hodet høres det ut som man går i hard snø. I

tillegg smeller det kraftig i kjeven på venstre side når jeg prøver å åpne

munnen helt opp. Jeg kan også skjenne at muskelfestene er mye løsere enn

tidligere og at det sitter muskelklumper i hele musklaturen. Muskelmassen på

venstre side er også blitt en del større på venstre siden, og når jeg kjenner

på musklaturen som sitter bak kjeven og ned fra øret, så er den mye større enn

på høyre siden. Dette gjør at jeg har problemer med å snakke skikkelig og det

hemmer meg svært mye i sosial sammenheng. Når nervene er veldig slitne i

tillegg, så sier det seg selv at det er en veldig dårlig kombinasjon, og at det

reduserer livskvaliteten betraktelig. Synet er og konsentrasjonen er også blitt

betraktelig dårligere som følge av utbrendtheten og muskelproblemene. Det

kommer også regelmessig illeluktene væske ut fra øregangen. Jeg har prøver å trene og holde meg i aktivitet, men dette er blitt svært tungt

for meg, og jeg føler ikke at det hjelper noe særlig. Jeg går også regelmessig

til fotsoneterapi (har gjort dette i 5 måneder) uten å få noen nevneverdig

effekt. Jeg er svært måteholden med alkohol, og jeg røyker daglig, men veldig

lite (ca. 4-7 om dagen). Prøver å holde et variert og furnuftig kosthold.

Jeg tar ingen medisiner, men tar litt vitaminer og kosttilskudd, men jeg ikke

sikker på hva som hadde vært mest for meg.

Jeg hadde vært veldig takknemmelig dersom dere kunne gi meg noen gode råd. Det

kan være alt fra trening og kosthold til vitamintilskudd og behandlingsformer.

Jeg er ikke noen tilhenger av å bruke sterke medisiner, men hadde jeg hadde

satt stor pris en kost,trening og vitaminplan. Jeg er villig til å gjøre alt

for å bli frisk igjen.

Vennelig hilsen

Trygve Johansen

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi
Skrevet

Du skriver ikke om du har vært hos lege. Har dy fått fysikalsk behandling, behandling mot betennelse i øregangen? Hvorfor er du utbrent? Jeg synes du bør snakke med legen din.

Gjest gutt 26
Skrevet

Du skriver ikke om du har vært hos lege. Har dy fått fysikalsk behandling, behandling mot betennelse i øregangen? Hvorfor er du utbrent? Jeg synes du bør snakke med legen din.

Hei igjen Ottar og dere andre!

Jeg har vært hos legen utallige ganger uten å få noen spesiell hjelp, eller behandling. På legesenteret hvor jeg har gått finner jeg legene svært lite personlige og lite forståelsefulle. I tillegg er de fleste utlendinger og turnuskandidater så kommunikasjonen blir et problem + at det er stor "gjennomtrekk" av leger. Blir derfor vanskelig å få noen gode råd, eller skikkelig oppfølging. Jeg har blitt henvist til psykolog, uten at jeg føler at det er det jeg trenger mest. Har også vært hos øre/nese/hals spesialist uten at de kunne finne noe spesielt. Dette var for ca 1 år siden, så det kan jo hende at en evntuell betennelse er blitt verre det siste året og var derfor ikke så lett å oppdage den gangen.

Grunnen til at jeg havnet i denne situasjonen er pga mye stress og fysiske og psykiske påkjenninger.

Dersom det er noen som har giddet å lese hele dette innlegget og føler at de har noe de kan bidra med når det gjelder råd og veiledning for å komme seg ut av "gjørma" så hadde eg blitt meget takknemmelig. Det kan være alt fra råd om kosthold, mosjon, avspenningsteknikker og behandlingsformer.

Hilsen

utbrendt og fortvilet

Skrevet

Jeg har vært hos legen utallige ganger uten å få noen spesiell hjelp, eller behandling. På legesenteret hvor jeg har gått finner jeg legene svært lite personlige og lite forståelsefulle. I tillegg er de fleste utlendinger og turnuskandidater så kommunikasjonen blir et problem + at det er stor "gjennomtrekk" av leger. Blir derfor vanskelig å få noen gode råd, eller skikkelig oppfølging. Jeg har blitt henvist til psykolog, uten at jeg føler at det er det jeg trenger mest. Har også vært hos øre/nese/hals spesialist uten at de kunne finne noe spesielt. Dette var for ca 1 år siden, så det kan jo hende at en evntuell betennelse er blitt verre det siste året og var derfor ikke så lett å oppdage den gangen.

Grunnen til at jeg havnet i denne situasjonen er pga mye stress og fysiske og psykiske påkjenninger.

Dersom det er noen som har giddet å lese hele dette innlegget og føler at de har noe de kan bidra med når det gjelder råd og veiledning for å komme seg ut av "gjørma" så hadde eg blitt meget takknemmelig. Det kan være alt fra råd om kosthold, mosjon, avspenningsteknikker og behandlingsformer.

Hilsen

utbrendt og fortvilet

Har ikke så mange råd til deg annet enn dette. Prøv å finn deg en privatpraktiserende lege. De er som regel dyrere enn kommunale leger men jeg har i alle fall den erfaringen at private leger tar mere hensyn til deg som menneske og går ikke bare etter boken.

Lykke til.

Gjest ajuli
Skrevet

Hilsen

utbrendt og fortvilet

Hei!

Se svaret mitt på samme innlegg under psykiatri!

:@)

Skrevet

Har ikke så mange råd til deg annet enn dette. Prøv å finn deg en privatpraktiserende lege. De er som regel dyrere enn kommunale leger men jeg har i alle fall den erfaringen at private leger tar mere hensyn til deg som menneske og går ikke bare etter boken.

Lykke til.

Få legen din til å skrive ut en antideppresiva som får deg til å sove mye i et par mnd-6 mnd slik at du tar deg inn igjen. Deretter vil jeg anbefale å begynne med ginseng flytende hver morgen i ca 1 mnd kombinert med raske spaserturer eller jogging hvis kroppen er sterk nok. Dette blir en slags superkompensasjon. Tro mine ord.

Skrevet

Du har ikke fått en skade da? F.eks whiplash?

Det med forskjell på høyre og venstre side av hodet er vel ikke noe resultat av utbrenthet?

Har du sjekket kjeven din? Bittet ditt?

Bare noen forslag fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...