Gå til innhold

Arvelig allergi?

Anbefalte innlegg

Gjest Tversine

Hei!

Jeg er gravid i syvende uke. Mannen min har astma, atopisk eksem og diverse allergier (fisk, skalldyr, belgfrukter, nøtter, pollen og husdyr). Bør jeg ta noen forholdsregler under graviditeten for å minske sjansene for barnet skal bli allergisk? Er det noen typer mat jeg bør unngå? Hva er sjansen for at barnet skal arve noe av dette? 25%?

Hilsen Tversine.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32141-arvelig-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang. arvelig allergi.

Jeg har selv atopisk eksem og litt astma/høysnue, som ofte følger med.

Nå er jeg 48 år og lite plaget, muligens også etter hjelp fra "alternativ" medisin.

Mitt poeng er at moren min sa at eksemen brøt ut da jeg var 3 mndr. gammel etter et besøk på helsestasjonen hvor jeg ble gitt en sterk appelsinsaft. I tillegg kunne jeg se fra en "barnedagbok" hun skrev at jeg fikk morsmelkerstatning, som antagelig inneholdt kumelk fra 3 månders alder.

Mitt råd ville være at du unngår alle typiske allergener, de som mannen din er allergisk mot, samt f.eks. tobakksrøyk under hele graviditeten og etter fødselen. Barnet bør få morsmelk minst ni måneder, gjerne et år og du bør unngå hvete og kumelk i kostholdet det første året, samt f.eks. sitrusfrukter.

Små barn trenger også sundt fett, enumettet og flerumettet er bra mot hudproblemer. God økologisk olje kan tilsettes f.eks. barnegrøt. Jeg ville ha kjøpt alt slikt på helsekostforretning det første året. Der kan de også være behjelpelig med å finne produkter uten kumelk og hvete.

Dette sier jeg også ut fra min nå pågående utdannelse til Biopat.

Lykke til!

v.h.

Bios

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32141-arvelig-allergi/#findComment-126394
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Tversine

Det er ingen tvil om at allergi er arvelig og når en av foreldrene er allergisk er sjansen for at barnet skal bli allergisk ganske riktig 25%. Det ser ut til at allergi hos faren gir noe mindre sjanse for allergi hos barnet enn allergi hos moren.

Det er gjort myange undersøkelser for å finne ut om det er noe gravide kan gjøre for å minske sjansen for at barnet skal bli allergisk. Det er nokså entydig vist at gravide ikke skal gå på noen form for diett hverken i svangerskapet eller under ammeperioden. Tvert i mot er det viktig å leve normalt og spise sunn kost - dårlig ernæring hos moren kan føre til lav fødselsvekt og en dårligere start for barnet.

Det er mange gode grunner til å amme barnet - og selv om det ikke er stor effekt, ser det ut til at fullamming i 4 -6 måneder har en positiv virkning og kan utsette utbrudd av allergisykdom.

Når det gjelder introduksjon av annen mat enn morsmelk kan du jo komme tilbake til det når det blir aktuelt. Men bortsett fra å unngå egg og fisk første leveåret anbefaler vi vanlig innføring av fast føde til barn av allergikere, men helst først etter 4-6 måneder.

Røyking i svangerskapet og under ammeperioden er det verste man kan utsette barnet sitt for, men det regner jeg med du er klar over.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32141-arvelig-allergi/#findComment-126491
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...