Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Beste Hr. Doktor.

Nå har jeg vært plaget med tarmsystemet i lengre tid. Legen min sendte meg til Røntgen Colon (en sjokkartet opplevelse), der fant de ingen ting.

Symptomene er som følger: Hyppig (2-3-4 ganger daglig), litt bløt, avføring. Ofte må jeg på toalettet like etter mat/drikkeinntak. Mere tarmgass enn normalt, av og til lite avføring og noe vann(?). Ikke diarè. Følelsen av å måtte gå på toalettet kommer ofte plutselig. Plagsomt. Ikke noe særlig med smerter. (Ved to anledninger ((etter inntak av Fishermans friends nye salmiakksmak, den rører jeg bare ikke lenger)) fikk jeg diarè a'la den som man får ifm tømming av tarmsystemet før røntgen. Det blir korte arbeidsdager av slikt.)

Så jeg lurer på: Hva kan de oppdage ved røntgen colon? Kreft? Polypper? Hva ser de egentlig etter?

Er symptomene forenlig med noen typer bakterielle problemer? Gitt at jeg oppholder meg i tropiske strøk med ujevne mellomrom, kan jeg ha pådratt meg noe derfra? Jeg er HIV fri (altså uten relevans til tropene forøvrig, kun som info fordi jeg har forstått at mageproblemer er en del av AIDS sykdommen).

Dette ble mye dritt, men som du forstår påvirker dette livet mitt til en viss grad i negativ retning, så et informativt svar settes stor pris på.

Nå skal vi snart på ferie, tror du den nye legen min er så lettlurt at han skriver ut en kur (forutsatt at det finnes en) mot bakterieproblemer før vi drar? Vi har litt dårlig tid.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32170-tarmen-min/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Prøv å søk på sidene våre og i nyhetsgruppene etter irritabel tarm og vurder om du synes plagene passer.

Ved rtg. colon kan man påvise kreftsvulster, betennelser i tykktarmen og større polypper. Coloskopi - en undersøkelse der man ser oppover i tarmen med et bøyelig instrument - er en mye mer pålitelig undersøkelse, men det er begrenset kapasitet og den er også mer krevende for pasienten med tømming m.m.

Infeksjon høres ikke særlig sannsynlig ut, men i og med dine reiser til tropiske størk må man kanskje tenke på muligheten av parasittsykdommer??? Jeg vet ikke sikkert.

Jeg foreslår ellers at du diskuterer hva som videre bør gjøres med legen din.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32170-tarmen-min/#findComment-126520
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...