nick Skrevet 25. juli 2001 Del Skrevet 25. juli 2001 Beste Hr. Doktor. Nå har jeg vært plaget med tarmsystemet i lengre tid. Legen min sendte meg til Røntgen Colon (en sjokkartet opplevelse), der fant de ingen ting. Symptomene er som følger: Hyppig (2-3-4 ganger daglig), litt bløt, avføring. Ofte må jeg på toalettet like etter mat/drikkeinntak. Mere tarmgass enn normalt, av og til lite avføring og noe vann(?). Ikke diarè. Følelsen av å måtte gå på toalettet kommer ofte plutselig. Plagsomt. Ikke noe særlig med smerter. (Ved to anledninger ((etter inntak av Fishermans friends nye salmiakksmak, den rører jeg bare ikke lenger)) fikk jeg diarè a'la den som man får ifm tømming av tarmsystemet før røntgen. Det blir korte arbeidsdager av slikt.) Så jeg lurer på: Hva kan de oppdage ved røntgen colon? Kreft? Polypper? Hva ser de egentlig etter? Er symptomene forenlig med noen typer bakterielle problemer? Gitt at jeg oppholder meg i tropiske strøk med ujevne mellomrom, kan jeg ha pådratt meg noe derfra? Jeg er HIV fri (altså uten relevans til tropene forøvrig, kun som info fordi jeg har forstått at mageproblemer er en del av AIDS sykdommen). Dette ble mye dritt, men som du forstår påvirker dette livet mitt til en viss grad i negativ retning, så et informativt svar settes stor pris på. Nå skal vi snart på ferie, tror du den nye legen min er så lettlurt at han skriver ut en kur (forutsatt at det finnes en) mot bakterieproblemer før vi drar? Vi har litt dårlig tid. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32170-tarmen-min/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 27. juli 2001 Del Skrevet 27. juli 2001 Prøv å søk på sidene våre og i nyhetsgruppene etter irritabel tarm og vurder om du synes plagene passer. Ved rtg. colon kan man påvise kreftsvulster, betennelser i tykktarmen og større polypper. Coloskopi - en undersøkelse der man ser oppover i tarmen med et bøyelig instrument - er en mye mer pålitelig undersøkelse, men det er begrenset kapasitet og den er også mer krevende for pasienten med tømming m.m. Infeksjon høres ikke særlig sannsynlig ut, men i og med dine reiser til tropiske størk må man kanskje tenke på muligheten av parasittsykdommer??? Jeg vet ikke sikkert. Jeg foreslår ellers at du diskuterer hva som videre bør gjøres med legen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32170-tarmen-min/#findComment-126520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.