Gjest J31! Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 ''Det eneste problematiske nå, etter at jeg fikk CI, er at jeg kvepper så innmari når duringa starter når han ligger i sofaen og sover på kvelden :-S'' *s* Det er sikkert kjemperart for deg å høre. Det er helt utrolig hva de finner ut og får til. Hvor godt (eller hva) hører du, etter at du fikk CI? *nysjerrig* Ellers vil jeg bare gi deg en positiv tilbakemelding på at den "ukeplanen" som du du foreslo, var det beste rådet jeg har fått på lenge. Det har ikke gått mange dagene enda, men så langt har det funka, og både ungene og jeg er innstilt på å samarbeide og få til dette. Planen er ikke så "streng", det handler kun om vanlige hverdagsrutiner, men som jeg har strevet så lenge med å få til ordentlig. Vi må følge den slavisk, inntil det "sitter", og jeg antar det vil ta tid. Iallefall så har dette utrolig mye å si ift flere ting i livet mitt, og mange råd jeg har fått tidligere, både her inne og hos behandleren min, faller liksom mer og mer på plass. Det er så godt å kunne gi en slik tilbakemelding når noe virkelig funker, og jeg vet med meg selv at det er godt å få også, så derfor ville jeg bare fortelle deg det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321746-togli/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Så hyggelig at du synes det funker Alle slike småting som kan hjelpe på i hverdagen er positivt! Jeg synes også du alltid bør fokusere på noe du kan glede deg til, noe som skal skje snart eller om en god stund. Idag gleder jeg meg f.eks. til å gå på fest (om et par timer:)). Av ting som ligger litt lengre framme i tid, er det at vi skal til Spania i sommerferien Du vil helt sikkert kunne finne noe du gleder deg til i framtiden Jeg er usikker på hvor godt jeg hører i forhold til dere, i og med at jeg jo ikke vet hva det vil si å høre normalt. Jeg kan høre lyder som hørende bare så vidt hører, så igrunnen tror jeg at jeg hører lydene omtrent like høyt som dere. Forskjellen er at min hjerne ikke klarer å skille lydene like godt som dere gjør det. Dessuten er "hørselen" min ensidig (dvs at jeg ikke hører på det venstre øret). All lyd kommer inn bak høyre øre og folk med ensidig "normal" hørsel kan også få problemer med å skille lydene. Jeg lurer ofte på om jeg hører like "godt" som folk med normal hørsel på den ene siden og som er døve på den andre siden? Når det er mye bakgrunnsstøy er jeg 100 % avhengig av munnavlesning, men når folk prater i en rolig setting, så hører jeg så og si 95 % av det som blir sagt (uten munnavlesning). CI og høreapparat kan iallefall ikke sammenlignes for min del. De to ulike apparatene har samme type batterier. Når jeg brukte høreapparat, skifta jeg et batteri etter ca tre uker. CI har tre batterier og jeg skifter alle tre annenhver dag. Det sier seg selv at lyden er utrolig mye kraftigere Hjernen har brukt lang tid på å takle så høye lyder, så den lyden de justerte inn på CI'en min første lyddag er nå så lav at jeg nærmest ikke hører noe. Den dagen var lyden så høy at jeg nesten ikke takla den. Lyden jeg bruker nå, er så høy at jeg antagelig hadde svimt av om de hadde tatt på denne første lyddag. Lyden jeg bruker nå, klarte jeg ikke for bare to mnd siden. Nå er den akkurat så høy jeg vil ha den. Jeg regner med jeg kanskje må til St.Olavs hospital i løpet av våren for å justere lyden opp enda mer. Det som alltid er litt spennende når ma n justerer lyden så høyt, er at man kan få rykninger ved øynene/kinnene pga at elektrodene lager elektrisk "støt". Man må altså holde seg innenfor det som er praktisk mulig å få til ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321746-togli/#findComment-2664008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Så hyggelig at du synes det funker Alle slike småting som kan hjelpe på i hverdagen er positivt! Jeg synes også du alltid bør fokusere på noe du kan glede deg til, noe som skal skje snart eller om en god stund. Idag gleder jeg meg f.eks. til å gå på fest (om et par timer:)). Av ting som ligger litt lengre framme i tid, er det at vi skal til Spania i sommerferien Du vil helt sikkert kunne finne noe du gleder deg til i framtiden Jeg er usikker på hvor godt jeg hører i forhold til dere, i og med at jeg jo ikke vet hva det vil si å høre normalt. Jeg kan høre lyder som hørende bare så vidt hører, så igrunnen tror jeg at jeg hører lydene omtrent like høyt som dere. Forskjellen er at min hjerne ikke klarer å skille lydene like godt som dere gjør det. Dessuten er "hørselen" min ensidig (dvs at jeg ikke hører på det venstre øret). All lyd kommer inn bak høyre øre og folk med ensidig "normal" hørsel kan også få problemer med å skille lydene. Jeg lurer ofte på om jeg hører like "godt" som folk med normal hørsel på den ene siden og som er døve på den andre siden? Når det er mye bakgrunnsstøy er jeg 100 % avhengig av munnavlesning, men når folk prater i en rolig setting, så hører jeg så og si 95 % av det som blir sagt (uten munnavlesning). CI og høreapparat kan iallefall ikke sammenlignes for min del. De to ulike apparatene har samme type batterier. Når jeg brukte høreapparat, skifta jeg et batteri etter ca tre uker. CI har tre batterier og jeg skifter alle tre annenhver dag. Det sier seg selv at lyden er utrolig mye kraftigere Hjernen har brukt lang tid på å takle så høye lyder, så den lyden de justerte inn på CI'en min første lyddag er nå så lav at jeg nærmest ikke hører noe. Den dagen var lyden så høy at jeg nesten ikke takla den. Lyden jeg bruker nå, er så høy at jeg antagelig hadde svimt av om de hadde tatt på denne første lyddag. Lyden jeg bruker nå, klarte jeg ikke for bare to mnd siden. Nå er den akkurat så høy jeg vil ha den. Jeg regner med jeg kanskje må til St.Olavs hospital i løpet av våren for å justere lyden opp enda mer. Det som alltid er litt spennende når ma n justerer lyden så høyt, er at man kan få rykninger ved øynene/kinnene pga at elektrodene lager elektrisk "støt". Man må altså holde seg innenfor det som er praktisk mulig å få til ;-) Jeg har tenkt endel på deg. Det er nemlig litt rart å tenke på at jeg i denne tråden sitter og skriver med en som er døv. Dvs jeg synes det er vanskelig å forestille meg at du skriver det du tenker (ikke snakker), akkurat som jeg gjør. Det føles jo slik ut at jeg skriver med en som hører. Det er så "rart" å tenke på at du tenker i tegn og bilder.. håper du skjønner hva jeg mener - jeg vet selvsagt at du er like normal som oss hørende (vet ikke hvordan jeg skal forklare hva jeg mener). :-) ''Når det er mye bakgrunnsstøy er jeg 100 % avhengig av munnavlesning, men når folk prater i en rolig setting, så hører jeg så og si 95 % av det som blir sagt (uten munnavlesning).'' Vil det si at du hører slik som oss? Utrolig hva CI gjør da.. de har jammen kommeet langt i dag! Og jeg skjønner at det virkelig funker når batteriene lades så fort ut som det gjør. Det må være spennende for hver gang du er på st. olavs hospital og skal justere lyden. Hvor mye mer hører du liksom.. Eller? Ellers vil jeg bare si at den planen du foreslo funker utrolig godt. Det har innvirkning på flere ting, vi får faste rutiner, kostholdet endrer seg endel, likeledes døgnrytmen og aktiviteter, vi får unna lekser tidligere på dagen, ungene er blidere og mer positive, vi har mer kos og gjør mer sammen osv osv. Dette er et av de beste råd jeg har fått her inne, kommer ikke til å glemme deg for dette og den positivitet du minnet meg på :-) Tror det er et godt råd, det å ha noe positivt å se frem til, slik som med dere og sydenturen. Tror det gjør hverdagslige, vanskelige ting lettere å forholde seg til. Jeg kommer til å teste ut det mer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321746-togli/#findComment-2680565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Jeg har tenkt endel på deg. Det er nemlig litt rart å tenke på at jeg i denne tråden sitter og skriver med en som er døv. Dvs jeg synes det er vanskelig å forestille meg at du skriver det du tenker (ikke snakker), akkurat som jeg gjør. Det føles jo slik ut at jeg skriver med en som hører. Det er så "rart" å tenke på at du tenker i tegn og bilder.. håper du skjønner hva jeg mener - jeg vet selvsagt at du er like normal som oss hørende (vet ikke hvordan jeg skal forklare hva jeg mener). :-) ''Når det er mye bakgrunnsstøy er jeg 100 % avhengig av munnavlesning, men når folk prater i en rolig setting, så hører jeg så og si 95 % av det som blir sagt (uten munnavlesning).'' Vil det si at du hører slik som oss? Utrolig hva CI gjør da.. de har jammen kommeet langt i dag! Og jeg skjønner at det virkelig funker når batteriene lades så fort ut som det gjør. Det må være spennende for hver gang du er på st. olavs hospital og skal justere lyden. Hvor mye mer hører du liksom.. Eller? Ellers vil jeg bare si at den planen du foreslo funker utrolig godt. Det har innvirkning på flere ting, vi får faste rutiner, kostholdet endrer seg endel, likeledes døgnrytmen og aktiviteter, vi får unna lekser tidligere på dagen, ungene er blidere og mer positive, vi har mer kos og gjør mer sammen osv osv. Dette er et av de beste råd jeg har fått her inne, kommer ikke til å glemme deg for dette og den positivitet du minnet meg på :-) Tror det er et godt råd, det å ha noe positivt å se frem til, slik som med dere og sydenturen. Tror det gjør hverdagslige, vanskelige ting lettere å forholde seg til. Jeg kommer til å teste ut det mer. ''Jeg har tenkt endel på deg. Det er nemlig litt rart å tenke på at jeg i denne tråden sitter og skriver med en som er døv. Dvs jeg synes det er vanskelig å forestille meg at du skriver det du tenker (ikke snakker), akkurat som jeg gjør. Det føles jo slik ut at jeg skriver med en som hører. Det er så "rart" å tenke på at du tenker i tegn og bilder.. håper du skjønner hva jeg mener - jeg vet selvsagt at du er like normal som oss hørende (vet ikke hvordan jeg skal forklare hva jeg mener).'' Hyggelig at du tenker på meg :-) Nå er det ikke helt slik at jeg tenker i "bilder", og det kommer nok mye av at jeg har talespråk som førstespråk. Jeg kaller allikevel tegnspråk for mitt "morsmål" fordi jeg føler det er dette språket jeg føler meg 100 % normal med å bruke. Det er dette språket jeg lærte helt på naturlig vis, men jeg lærte det ikke skikkelig før i slutten av tenåra :-/ De aller fleste døve (alle?) hører lyder med høreapparater, men det er ulikt i hvor stor grad man kan tolke lydene. Jeg har nok utnytta høreresten min maksimalt, så av den grunn prater jeg så og si normalt talespråk og har ikke problemer med å kommunisere med hørende i en til en situasjoner. ''Vil det si at du hører slik som oss? Utrolig hva CI gjør da.. de har jammen kommeet langt i dag! Og jeg skjønner at det virkelig funker når batteriene lades så fort ut som det gjør. Det må være spennende for hver gang du er på st. olavs hospital og skal justere lyden. Hvor mye mer hører du liksom.. Eller?'' Jeg er litt usikker på hvor høyt jeg hører sammenlignet med dere, men det kan virke som jeg hører alle lyder dere kan høre. Forskjellen er at et CI har langt færre elektroder enn et normalt øre har ("elektroder"). Av den grunn blir ikke nyanseforskjellene i de lydene jeg hører, de samme som hos dere. Samtidig er ikke min hjerne programmert til å skille lydene slik deres hjerner fikk trening i helt fra dere ble født Ang. lydjustering, så er det så veldig små forskjeller hver gang man justerer lyden, så i starten er den nye lyden bare vond, men etterhvert merker man at hjernen aksepterer den nye lyden og at den ikke er like vond lengre. Det blir derfor ikke en følelse av "wow" for hver gang jeg justerer opp lyden. Det er mer en følelse av "Æsj, hvorfor gidder jeg dette her" ;-)) ''Ellers vil jeg bare si at den planen du foreslo funker utrolig godt. Det har innvirkning på flere ting, vi får faste rutiner, kostholdet endrer seg endel, likeledes døgnrytmen og aktiviteter, vi får unna lekser tidligere på dagen, ungene er blidere og mer positive, vi har mer kos og gjør mer sammen osv osv. Dette er et av de beste råd jeg har fått her inne, kommer ikke til å glemme deg for dette og den positivitet du minnet meg på :-) Tror det er et godt råd, det å ha noe positivt å se frem til, slik som med dere og sydenturen. Tror det gjør hverdagslige, vanskelige ting lettere å forholde seg til. Jeg kommer til å teste ut det mer.'' Det er utrolig hyggelig å høre at du føler dette funker for deg og familien:)) Jeg vet bare at jeg selv må ha slike planer for å føle at jeg mestrer hverdagen, enda jeg ikke har opplevd å slite med psykiske vansker. For meg faller det antagelig naturlig å ha struktur på ting og jeg tror ikke jeg hadde takla å "miste kontrollen", kontrollfreak som jeg er ;-) Veldig koselig å høre at det går framover med deg ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321746-togli/#findComment-2680832 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 ''Jeg har tenkt endel på deg. Det er nemlig litt rart å tenke på at jeg i denne tråden sitter og skriver med en som er døv. Dvs jeg synes det er vanskelig å forestille meg at du skriver det du tenker (ikke snakker), akkurat som jeg gjør. Det føles jo slik ut at jeg skriver med en som hører. Det er så "rart" å tenke på at du tenker i tegn og bilder.. håper du skjønner hva jeg mener - jeg vet selvsagt at du er like normal som oss hørende (vet ikke hvordan jeg skal forklare hva jeg mener).'' Hyggelig at du tenker på meg :-) Nå er det ikke helt slik at jeg tenker i "bilder", og det kommer nok mye av at jeg har talespråk som førstespråk. Jeg kaller allikevel tegnspråk for mitt "morsmål" fordi jeg føler det er dette språket jeg føler meg 100 % normal med å bruke. Det er dette språket jeg lærte helt på naturlig vis, men jeg lærte det ikke skikkelig før i slutten av tenåra :-/ De aller fleste døve (alle?) hører lyder med høreapparater, men det er ulikt i hvor stor grad man kan tolke lydene. Jeg har nok utnytta høreresten min maksimalt, så av den grunn prater jeg så og si normalt talespråk og har ikke problemer med å kommunisere med hørende i en til en situasjoner. ''Vil det si at du hører slik som oss? Utrolig hva CI gjør da.. de har jammen kommeet langt i dag! Og jeg skjønner at det virkelig funker når batteriene lades så fort ut som det gjør. Det må være spennende for hver gang du er på st. olavs hospital og skal justere lyden. Hvor mye mer hører du liksom.. Eller?'' Jeg er litt usikker på hvor høyt jeg hører sammenlignet med dere, men det kan virke som jeg hører alle lyder dere kan høre. Forskjellen er at et CI har langt færre elektroder enn et normalt øre har ("elektroder"). Av den grunn blir ikke nyanseforskjellene i de lydene jeg hører, de samme som hos dere. Samtidig er ikke min hjerne programmert til å skille lydene slik deres hjerner fikk trening i helt fra dere ble født Ang. lydjustering, så er det så veldig små forskjeller hver gang man justerer lyden, så i starten er den nye lyden bare vond, men etterhvert merker man at hjernen aksepterer den nye lyden og at den ikke er like vond lengre. Det blir derfor ikke en følelse av "wow" for hver gang jeg justerer opp lyden. Det er mer en følelse av "Æsj, hvorfor gidder jeg dette her" ;-)) ''Ellers vil jeg bare si at den planen du foreslo funker utrolig godt. Det har innvirkning på flere ting, vi får faste rutiner, kostholdet endrer seg endel, likeledes døgnrytmen og aktiviteter, vi får unna lekser tidligere på dagen, ungene er blidere og mer positive, vi har mer kos og gjør mer sammen osv osv. Dette er et av de beste råd jeg har fått her inne, kommer ikke til å glemme deg for dette og den positivitet du minnet meg på :-) Tror det er et godt råd, det å ha noe positivt å se frem til, slik som med dere og sydenturen. Tror det gjør hverdagslige, vanskelige ting lettere å forholde seg til. Jeg kommer til å teste ut det mer.'' Det er utrolig hyggelig å høre at du føler dette funker for deg og familien:)) Jeg vet bare at jeg selv må ha slike planer for å føle at jeg mestrer hverdagen, enda jeg ikke har opplevd å slite med psykiske vansker. For meg faller det antagelig naturlig å ha struktur på ting og jeg tror ikke jeg hadde takla å "miste kontrollen", kontrollfreak som jeg er ;-) Veldig koselig å høre at det går framover med deg ) Har du prøvd å sammenligne hørselen med en hørende venn, familie eller bekjent - feks via musikk el.l? Synes dette er et interessant tema :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321746-togli/#findComment-2681914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Har du prøvd å sammenligne hørselen med en hørende venn, familie eller bekjent - feks via musikk el.l? Synes dette er et interessant tema :-) Det går egentlig ikke. En som alltid har vært hørende vet ikke hvordan det er å høre som meg, og jeg vet ikke hvordan en hørende hører. Det eneste jeg kan sammenligne er f.eks. om jeg kan høre lyder som hørende synes er kjempelave, og det kan jeg pr idag. Jeg diskuterer innimellom med en annen CI-operert som er døvblitt. Han har altså hørt normalt før og kan sammenligne nåværende CI-hørsel med sin tidligere hørende-hørsel. Han sier at CI-hørselen ikke kan sammenlignes med vanlig hørsel i det at lydene går mer i hverandre. Skillet mellom lydene blir mer uklart. Man sier også at de som har hørt normalt før, vil få noenlunde samme lydtype som et hørende øre. Hjernen gjenskaper nemlig den typen lyd den kjenner igjen. For en som meg, som aldri har hørt lyd uten høreapparater, så vil lyden bli mer "høreapparataktig" (hørende sier høreapparatlyd er lyd innpakka i bomull ;-)). Det stemmer bra, for jeg synes selve lydtypen er lik den jeg hadde med høreapparater. Forskjellen er at lydene er så himla mye høyere at jeg nå oppfatter nyanser, noe jeg ikke gjorde før. Håper du skjønte noe av dette, for det er ikke så lett å forklare (og jeg skjønner det nesten ikke selv heller ;-)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321746-togli/#findComment-2681919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 31. januar 2009 Del Skrevet 31. januar 2009 Det går egentlig ikke. En som alltid har vært hørende vet ikke hvordan det er å høre som meg, og jeg vet ikke hvordan en hørende hører. Det eneste jeg kan sammenligne er f.eks. om jeg kan høre lyder som hørende synes er kjempelave, og det kan jeg pr idag. Jeg diskuterer innimellom med en annen CI-operert som er døvblitt. Han har altså hørt normalt før og kan sammenligne nåværende CI-hørsel med sin tidligere hørende-hørsel. Han sier at CI-hørselen ikke kan sammenlignes med vanlig hørsel i det at lydene går mer i hverandre. Skillet mellom lydene blir mer uklart. Man sier også at de som har hørt normalt før, vil få noenlunde samme lydtype som et hørende øre. Hjernen gjenskaper nemlig den typen lyd den kjenner igjen. For en som meg, som aldri har hørt lyd uten høreapparater, så vil lyden bli mer "høreapparataktig" (hørende sier høreapparatlyd er lyd innpakka i bomull ;-)). Det stemmer bra, for jeg synes selve lydtypen er lik den jeg hadde med høreapparater. Forskjellen er at lydene er så himla mye høyere at jeg nå oppfatter nyanser, noe jeg ikke gjorde før. Håper du skjønte noe av dette, for det er ikke så lett å forklare (og jeg skjønner det nesten ikke selv heller ;-)) Så spennende det må være for deg å diskutere dette med en som har hørt før? Jeg synes det hele er helt utrolig, får frysninger nedover armene. Det er veldig interessant å høre hvordan du opplever dette og hva det vil si å være døv. Hvordan er det for deg å møte ukjente og hørende mennesker; hvordan gjør du deg forstått? Synes du det er vandkelig? Jeg har nemlig aldri truffet en som er døv, så det er veldig interessant å høre om dette :-) Mange spm her :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321746-togli/#findComment-2682230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Så spennende det må være for deg å diskutere dette med en som har hørt før? Jeg synes det hele er helt utrolig, får frysninger nedover armene. Det er veldig interessant å høre hvordan du opplever dette og hva det vil si å være døv. Hvordan er det for deg å møte ukjente og hørende mennesker; hvordan gjør du deg forstått? Synes du det er vandkelig? Jeg har nemlig aldri truffet en som er døv, så det er veldig interessant å høre om dette :-) Mange spm her :-) I og med at jeg har normalt talespråk, så kan det ofte gå lang tid før jeg kommer på å fortelle at jeg er døv, og da får jeg jo mange artige reaksjoner ;-) Det er klart det blir litt annerledes for døve uten godt talespråk, men de klarer seg veldig bra de også I kveld har jeg hatt besøk av syv døve venninner og vi har skravla i timesvis. Helt stille i huset, bortsett fra noen latterbrøl nå og da ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321746-togli/#findComment-2682631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 I og med at jeg har normalt talespråk, så kan det ofte gå lang tid før jeg kommer på å fortelle at jeg er døv, og da får jeg jo mange artige reaksjoner ;-) Det er klart det blir litt annerledes for døve uten godt talespråk, men de klarer seg veldig bra de også I kveld har jeg hatt besøk av syv døve venninner og vi har skravla i timesvis. Helt stille i huset, bortsett fra noen latterbrøl nå og da ;-) ''I kveld har jeg hatt besøk av syv døve venninner og vi har skravla i timesvis. Helt stille i huset, bortsett fra noen latterbrøl nå og da ;-)'' Måtte humre litt for meg selv her :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321746-togli/#findComment-2683116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.