Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Såvidt jeg har skjønt defineres feber til kroppstemperatur over 37,8 grader. Normal temperatur ligger mellom 36,5-37,5 grader. Gjerne lavest om morgenen og noe høyere om kvelden.

Normal kroppstemperatur når jeg er frisk er 36,5 grader. Broren min har han en kroppstemperatur på 37,5 grader. Det må jo være en forskjell når han måler 37,8 grader og når jeg gjør det ?

Jeg har hatt kroppstemperatur på 37,8-38 grader (og vondt i halsen) i 3 måneder nå. Ingen resultater på diverse prøver hos allmennlege. Jeg opplever dette som feber (slapp, hetetokter om natten, fryser om dagen) men legen mener det motsatte. Kan en si at 37,8 grader for en med normal kroppstemperatur på 36,5 er det samme som 38,8 for en som har 37,5 som normalt ?

Har du noen råd forøvrig ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32192-feber/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Hos voksne bruker vi ikke kalle det feber før temperaturen er over 37,5 om morgenen og 38 om kvelden. temperaturen stiger også ved fysisk aktivitet som trening, og skal måles etter en halv times hvile.

Det er forskjeller mellom mennesker også i utgangstemperaturen. Jeg vil nok derfor legge mer vekt på slike målinger hos deg, men dersom ingen andre prøver er unormale, er det ikke alltid så lett å finne ut av hva som har forårsaket denne forandringen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32192-feber/#findComment-126525
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...