Gå til innhold

Hva hjelper medisinen mot?

Anbefalte innlegg

Gjest Verbatim

Jeg har tidligere fått påvist tarmbetennelse, og fikk prøve Questran for et år siden. Den hjalp umiddelbart mot diaré.

For et år siden brukte jeg ca.4 gram (1 pose) fordelt over 3 ganger i døgnet. For tiden er jeg såpass dårlig i magen at jeg bruker kanskje 40 gram (10 poser) i døgnet for at det skal hjelpe.

Så nå lurer jeg veldig på hva Questran egentlig kan hjelpe mot, og hvorfor må jeg ta så mye av det nå? Er det gallen snarere enn tarmen?

Jeg var ikke ferdig utredet da jeg valgte å avbryte utredningen siden Questranen hjalp meg.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32212-hva-hjelper-medisinen-mot/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Gallesyrene som blir produsert i leveren, blir skilt ut gjennom gallen. De blander seg med fettet i maten og hjelper det å bli sugd opp. Overskytende gallesyrer blir sugd opp i nederste delen av tynntarmen og blir så brukt om igjen i leveren.

Questran binder seg til gallesyrene og danner et uløselig kompleks som ikke kan suges opp igjen og følger avføringen ut.

I ditt tilfelle har det enten vært for stor produksjon av gallesyrer eller for dårlig oppsuging av dem i tynntarmen. Når frie gallesyrer når tykktarmen, så blir tarmen irritert og det utløser diare.

Questran blir også brukt til å senke kolesterol. Gallesyrene blir produsert med kolesterol som råstoff. Når de ikke blir sugd opp igjen i tynntarmen, så kan heller ikke kolesterolen i dem brukes om igjen. I stedet tar kroppen fri kolesterol og bruker det i gallesyreproduksjonen. dette leder til redusert kolesterol.

Gjest Verbatim

Gallesyrene som blir produsert i leveren, blir skilt ut gjennom gallen. De blander seg med fettet i maten og hjelper det å bli sugd opp. Overskytende gallesyrer blir sugd opp i nederste delen av tynntarmen og blir så brukt om igjen i leveren.

Questran binder seg til gallesyrene og danner et uløselig kompleks som ikke kan suges opp igjen og følger avføringen ut.

I ditt tilfelle har det enten vært for stor produksjon av gallesyrer eller for dårlig oppsuging av dem i tynntarmen. Når frie gallesyrer når tykktarmen, så blir tarmen irritert og det utløser diare.

Questran blir også brukt til å senke kolesterol. Gallesyrene blir produsert med kolesterol som råstoff. Når de ikke blir sugd opp igjen i tynntarmen, så kan heller ikke kolesterolen i dem brukes om igjen. I stedet tar kroppen fri kolesterol og bruker det i gallesyreproduksjonen. dette leder til redusert kolesterol.

Tusen takk for svar, Ottar :-)

Under utredninga var det snakk om at oppsugingen av gallesyrer/fett kan være hemmet pga arr fra Crohn's.

Men dette med for stor produksjon av gallesyrer, når får man eventuelt det?

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Tusen takk for svar, Ottar :-)

Under utredninga var det snakk om at oppsugingen av gallesyrer/fett kan være hemmet pga arr fra Crohn's.

Men dette med for stor produksjon av gallesyrer, når får man eventuelt det?

Jeg har sjekket dette nøyere, og finner at for mye gallesyrer i tarmen alltid skyndes problem med oppsugingen i tynntarmen, ikke overproduksjon. Beklager at første svaret mitt ikke var helt korrekt på dette punktet.

Gjest Verbatim

Jeg har sjekket dette nøyere, og finner at for mye gallesyrer i tarmen alltid skyndes problem med oppsugingen i tynntarmen, ikke overproduksjon. Beklager at første svaret mitt ikke var helt korrekt på dette punktet.

Tusen takk for at du tok deg tid til å sjekke dette opp :-)

Tenk, etter ett år på dette middelet skjønner jeg plutselig hva problemet mitt er... :-)

Hurra for Doktor Online og Ottar Grimstad :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...