Gå til innhold

Høyt Blodtrykk (22 år)?

Anbefalte innlegg

Gjest jente på 22

Jeg er en jente på 22 år. Normalvekt, røyker ikke. Legen min oppdaget at blodtrykket mitt var litt høyt og ville jeg skulle komme tilbake for ny måling. Dette har jeg gjort. Undertrykket mitt ligger på 89, er dette høyt i min alder?Har hatt endel hodepine i det siste. Bør jeg gjøre noe med dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32226-h%C3%B8yt-blodtrykk-22-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Bare lurte på en ting: Tar du P-piller? Selv fikk jeg nemlig forhøyet blodtrykk av en bestemt type P-piller, og det gikk ned igjen da jeg i samråd med legen først tok en pause og så gikk over til et annet merke.

Babette stilte et godt spørsmål. Om blodtrykket skal behandles er ikke bare avhengig av selve blodtrykksverdien men også av andre risikofaktorer for hjertesykdom (arv, røyking, kolesterol, overvekt, sukkersyke m.m.) Men uansett er en enkelt måling ikke godt nok som beslutningsgrunnlag. Det må gjentas. 89 i undertrykk er ikke svært høyt og det kan diskuteres om det trenger behandling, men det bør følges med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...