Gjest mor Skrevet 27. juli 2001 Del Skrevet 27. juli 2001 To av mine barn har i år vært svært allergiske (hovne øyne og tett nese). Min sønn har tidligere i år tatt masse blodprøver for å sjekke ut fordøyelsen - han måtte ta ekstra omganger fordi legen hadde levert prøvene feil eller noe slikt - derfor syter jeg med å utsette ham for enda flere blodprøver før til neste år (han er 10 år). Jeg selv bruker zyrtec og har gitt ham en halv tablett og en hel når det har vært på det verste. Jeg liker det ikke for han er et barn og man skal jo ikke bruke andres medisiner - men hva sier legen - kan det skje noen skade??? Jeg vet ikke noe om virkningen på denne tabletten. Selv har jeg vært ekstra allergiske i år - normalt er det bare om våren med bjørkepollen men nå har jeg gått hele sommeren i ett - kan det være at min allergi har "utvidet" seg? Min datter har det på samme måten men i mindre grad enn oss og hun har visst bedre nytte av clarityn som vi har kjøpt reseptfritt. Jeg har nettopp byttet lege fordi min gamle lege sa bare det var så vanskelig å finne ut av allergi at hvis jeg hadde nytte av zyrtec så var jo ingenting bedre. Men jeg vil gjerne bli skikkelig undersøkt og vite nøyaktig hva jeg reagerer på det kan da ikke være så vanskelig? Hvordan skal jeg legge det fram for min nye lege - bare be om en generell blodprøve eller er det flere tester som bør tas? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32230-allergimedisin-til-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 27. juli 2001 Del Skrevet 27. juli 2001 Når det gjelder Zyrtec har jeg nettopp hatt jenta mi hos doktoren - samt hatt et innlegg her - derfor svarer jeg deg. Legen vår skrev ut Livostin øyedråper og hun fikk Zyrtec tabl. Jeg stilte et spørsmål her om dosering, fordi jenta mi er bare 6 år - fikk beskjed om å gi henne en halv tabl. om dagen og vurdere situasjonen. Noen får sterkere bivirkninger (søvnig) enn andre. Når det gjelder allergimedisin, er det ikke farlig at gutten bruker din medisin - den er ikke farlig. Hjemme hos oss fikk vi en sekk som vi alle spiste av - hele familien min har allergi. Heldigvis har medisinen mindre bivirkninger nå enn før. Det jeg skal gjøre med min jente - og som du antagelig må gjøre med din - er å bestille time hos en lege som kan ta noen tester. De drypper dråper på huden - som enten gir utslag - eller ikke - og man kan dermed få indikasjon hva de reagerer på. Disse testene er ikke særlig store, men man kan iallefall få indikasjon om det dreier seg om husdyr, pollen, citrus etc. Dette kan allmennlegen din gjøre. For større og mer omfattende tester er jeg litt mer usikker - selv var jeg på sykehus - men det begynner å bli noen år siden nå. Men Zyrtec tablettene skal du bare gi han, og gjerne 1 tabl. pr. dag om han er hardt rammet - det verste som kan skje er at han blir trøtt. Og det er jo ikke så ille 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32230-allergimedisin-til-barn/#findComment-126546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 30. juli 2001 Del Skrevet 30. juli 2001 Kjære mor Det er ingen fare ved å gi Zyrtec i de dosene du har gjort til en 10-åring. Mange allergiske barn må bruke allergimedisin gjennom allergisesongen. Noen har bedre nytte av Zyrtec, andre av Clarityn eller Kestine eller andre - det er individuelt. Virkningen er tilnærmet lik for alle disse antihistaminene. Det kan godt tenkes at pollenallergien din har utvidet seg til også å omfatte gress som blomstrer senere på sommeren enn bjørk. For å finne ut av hva du reagerer på kan du enten få tatt en blodprøve (som almenpraktikeren din kan ta) eller hudtester, men da må du til en spesialist. Det som er viktig for deg å vite er vel om du er allergisk for annet enn pollen, f.eks. dyr. Lykke til og fortsatt god sommer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32230-allergimedisin-til-barn/#findComment-126987 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.