Gå til innhold

Tristhet, nedstemthet eller tungsinn?

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg driver med en bok om depresjon for legfolk.

Boken er engelsk, den er oversatt en en profesjonell oversetter, og jeg er fagkonsulent.

Depresjon har tre kjernesymptomer hvorav tristhet/nedstemthet/tungsinn er et.

I norsk faglitteratur er jeg mest vant til at tristhet brukes som det vanligste "hovedordet" med de to andre nevnt av og til. Oversetteren har konsekvent brukt tungsinn.

Så spør jeg brukerne av dette forum:

Hvilket av de tre skal jeg bruke som vanligste-/hovebetegnelse?

Tristhet? Nedstemthet? Tungsinn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322372-tristhet-nedstemthet-eller-tungsinn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

10

• Bookworm

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• frosken

2

På meg virker ordet tungsinn litt gammeldags.

Tristhet virker litt overfladisk.

Nedstemthet er ikke et ord jeg ville bruke om en vedvarende tilstand.

Jeg synes ikke tungsinn er gammeldags jeg da, men mener det samme som deg om forklaringen på de to andre ordene...

Annonse

Hvorfor ikke? Bare nysgjerrig iom jeg tenkte motsatt som deg:-)

Blant annet fordi jeg ikke tror at en 20-åring vil kjenne seg igjen hvis følelsene betegnes som 'tungsinn'. For meg er det en betegnelse som tilhører besteforeldregenerasjonens språkbruk.

Jeg mener at 'vedvarende eller konstant tristhet' kanskje er ordene som de fleste med depresjon vil kjenne seg igjen i.

Blant annet fordi jeg ikke tror at en 20-åring vil kjenne seg igjen hvis følelsene betegnes som 'tungsinn'. For meg er det en betegnelse som tilhører besteforeldregenerasjonens språkbruk.

Jeg mener at 'vedvarende eller konstant tristhet' kanskje er ordene som de fleste med depresjon vil kjenne seg igjen i.

Ja kanskje. Selv synes jeg tungsinn forklarer veldig godt tilstanden jeg da...

Annonse

Dette med tristhet har aldri vært det jeg forbinder med den depresjonen jeg har. Har flere ganger måttet fylle ut tester, og har aldri kunnet svare ja på at jeg føler meg så trist.

Tungsinn er et gammeldags ord ja, men betydningen av det beskriver bedre det jeg føler. Vet ikke hvilket moderne ord som kunne erstatte dette, synes ikke tristhet kan dekke den følelsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...