Gå til innhold

Tristhet, nedstemthet eller tungsinn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

10

• Bookworm

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• frosken

2

Umiddelbart tenkte jeg at tungsinn var litt gammeldags. Jeg tror nok at jeg selv ville brukt ordet nedstemthet. Men skulle jeg velge ett av dem i en bok for legfolk ville det bli tristhet. Fordi det er et greit ord for alle å forholde seg til. (Men det dekker ikke helt hvis en ikke setter vedvarende eller konstant foran.)

Tungsinn kommer definitivt på en tredjeplass. Selv om det beskriver følelsen av depresjon best på et vis.

Gjest xbellax

Tristhet er en naturlig følelse for min del, det er noe alle kjenner til og alle føler i blant og beskriver ikke den opplevelsen en depresjon gir deg, fordi en depresjon er så "rå" og så inderlig. Å være trist har lite med depresjon å gjøre for min del. Jeg ville uten tvil gått for nedstemthet, tungsinn kunne jeg nok valgt men det er såpass gammeldags, og det fungerer ikke for yngre som ikke har noe forhold til ordet.

Annonse

Tristhet er en naturlig følelse for min del, det er noe alle kjenner til og alle føler i blant og beskriver ikke den opplevelsen en depresjon gir deg, fordi en depresjon er så "rå" og så inderlig. Å være trist har lite med depresjon å gjøre for min del. Jeg ville uten tvil gått for nedstemthet, tungsinn kunne jeg nok valgt men det er såpass gammeldags, og det fungerer ikke for yngre som ikke har noe forhold til ordet.

For min del er nedstemthet et like dårlig ord. Tror ikke min 19-åring ville skjønne den hele betydningen av dette heller. Tror vi blir nødt til å finne opp et nytt og mere moderne ord som har betydningen tungsinn, men som alle kan forstå?

Kanskje ikke rart mange har problemer når de kommer til legen og skal forklare hvordan en depresjon er?

Dette med tristhet har aldri vært det jeg forbinder med den depresjonen jeg har. Har flere ganger måttet fylle ut tester, og har aldri kunnet svare ja på at jeg føler meg så trist.

Tungsinn er et gammeldags ord ja, men betydningen av det beskriver bedre det jeg føler. Vet ikke hvilket moderne ord som kunne erstatte dette, synes ikke tristhet kan dekke den følelsen.

Hadde jeg bare vært trist eller nedstemt hadde jeg kommet meg fort. Det er alle iblandt. Dette stikker dypere og kan ikke beskrives som annet enn tungsinn. Har vart i mange mange år.

Annonse

Jeg ville valgt nedstemthet!

Grunn: ordet sier noe om sinnstemninga, ikke hvor i "verden" pasienten eller mennesket er. Mange deprimerte er jo på forskjellig stadie, noen er triste(som jeg forøvrig ikke føler ligger under begrepet deprimert egentlig - det er "for lett"), noen er moderate deprimerte og noen er så dypt nede at "tungsinn" kommer inn.

Det viktigste er et ord som dekker de lette & de tunge fasene av en depresjon - der synes jeg som sagt.. NEDSTEMTHET c",)

Sarah Elizabeth

Tungsinn beskriver helt klart best den følelsen jeg har når jeg virkelig er deprimert. Nedstemthet passer bra for lettere depresjoner.

Tristhet fungerer ikke for meg i det hele tatt. Når hjernen virkelig jobber på lavgir, føler jeg ikke engang tristhet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...