Gå til innhold

Tristhet, nedstemthet eller tungsinn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

10

• Bookworm

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• frosken

2

Tristhet.

Jeg synes i alle fall det beskriver best den følelsen som kan komme når jeg er deprimert. Jeg kan få en overveldende tristhetsfølelse, trang til å gråte etc.

Hvis det ikke bare skal dekke den spesifikke tristhetsfølelsen, men den mangelen på følelser, både gode og vonde, som ofte følger en depresjon ville jeg satset på nedstemthet.

For min del er nedstemthet et like dårlig ord. Tror ikke min 19-åring ville skjønne den hele betydningen av dette heller. Tror vi blir nødt til å finne opp et nytt og mere moderne ord som har betydningen tungsinn, men som alle kan forstå?

Kanskje ikke rart mange har problemer når de kommer til legen og skal forklare hvordan en depresjon er?

Jeg tror ikke det er mulig å fatte hvor rå en depresjon er, uansett hvilket ord som brukes, hvis ikke man selv har opplevd det.

Hva er de to andre kjernesymptomene?

Det har jo betydning for hva ordet skal dekke. Ser at mange går for nedstemthet, og det kan jeg på en måte være enig i. Men nedstemthet oppfatter jeg mer som fravær av følelser, manglende evne til å føle både sorg og glede, og det trodde jeg var et annet av kjernesymptomene?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva er de to andre kjernesymptomene?

Det har jo betydning for hva ordet skal dekke. Ser at mange går for nedstemthet, og det kan jeg på en måte være enig i. Men nedstemthet oppfatter jeg mer som fravær av følelser, manglende evne til å føle både sorg og glede, og det trodde jeg var et annet av kjernesymptomene?

De to andre er initiativløshet og anhedoni.

Annonse

Hadde jeg bare vært trist eller nedstemt hadde jeg kommet meg fort. Det er alle iblandt. Dette stikker dypere og kan ikke beskrives som annet enn tungsinn. Har vart i mange mange år.

Men hvis du skal beskrive/forklare for noen som ikke har vært borti depresjon?

Enig, eg synest at "nedstemthet" eller "tungsinn" virker meir seriøst enn "tristhet".

Der tungsinn er meir negativt/dømmandes.

Så, eg stemmer for nedstemthet.

Tristhet har jo den fordelen at det er noe de fleste kan relatere seg til. Alle har vært triste. Depresjons-tristhet er mer enn vanlig tristhet, men det går det an å få frem ved å si vedvarende, varig, konstant, uendelig for å si noe om varigheten, en kan si dyp, voldsom, alvorlig el. for å vise at det er tristere enn vanlig tristhet.

Hva betyr anhedoni?

Manglende livslyst, tror jeg. Kjenner meg meget godt igjen i dette og den andre. Tristhet føler jeg ikke når jeg er deprimert, mener jeg. Den er da borte. Alt er grått og føler så og si ingenting.

Kanskje jeg ikke har vært/er deprimert egentlig?

Annonse

Jeg tror ikke det er mulig å fatte hvor rå en depresjon er, uansett hvilket ord som brukes, hvis ikke man selv har opplevd det.

Nei, du sier noe der. Jeg har ihvertfall store problemer når jeg faller helt ned. Virker som det er sement inne i hodet, har det helt forskrekkelig, men kan ikke finne ord.

Skremmende dette fordi jeg ikke greier å ringe legevakt eller noenting. Vet jo ikke hva jeg skal si, har fullt av symptomer og tenker og forlate verden, men greier ikke å si noe :-(

Bare manglende evne til å føle glede? Hva med sinne, skuffelse og andre følelser?

Det har også med depresjon å gjøre, men slik jeg har forstått det er anhedoni mer snakk om manglende livslyst. Du vet den følesen av at ikke noe gir mening, alt er likegyldig. Du verden hvor kjedelig det er å ha det slik også.

Jeg synes det er det mest vanlige av mine symptom når jeg har vært deprimert. Anhedoni var mellomnavnet mitt...

De to andre er initiativløshet og anhedoni.

Da går jeg fortsatt for tristhet. Det er et ord de aller fleste har en forståelse for hva innebærer. Jeg tror ikke det er mulig for noen som ikke har vært berørt på en eller annen måte å forstå hva en depresjon faktisk betyr, men det blir ikke lettere av å bruke uforståelige ord for å beskrive/forklare.

Nedstemthet og tungsinn er jo alternativer, men det de har å tilføye i forhold til tristhet vil jeg si blir temmelig godt dekket av de to andre kjernesymptomene. Jeg regner med at de også kommer frem i boka.

Det har også med depresjon å gjøre, men slik jeg har forstått det er anhedoni mer snakk om manglende livslyst. Du vet den følesen av at ikke noe gir mening, alt er likegyldig. Du verden hvor kjedelig det er å ha det slik også.

Jeg synes det er det mest vanlige av mine symptom når jeg har vært deprimert. Anhedoni var mellomnavnet mitt...

Jeg kjenner følelsen alt for godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...