Gå til innhold

Tristhet, nedstemthet eller tungsinn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

10

• Bookworm

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• frosken

2

Manglende livslyst, tror jeg. Kjenner meg meget godt igjen i dette og den andre. Tristhet føler jeg ikke når jeg er deprimert, mener jeg. Den er da borte. Alt er grått og føler så og si ingenting.

Kanskje jeg ikke har vært/er deprimert egentlig?

''Kanskje jeg ikke har vært/er deprimert egentlig?''

Du har sikkert bare vært for mye på hedmarken ? :-)

Tungsinn, uten tvil!

Tristhet er for meg en naturlig reaksjon, som ikkje har noe med hverken sykdom eller depresjon å gjøre, det medfører heller ingen vesentlig nedsatt funksjonsevne.

Nedstemthet er vel nærmere, men eg oppfatter det som en sinnstilstand som er forbigående og som ikkje (nødvendigvis) trenger behandling, ved nedstemthet er en gjerne bekymra, fortvila eller bedrøva over noe konkret.

Tungsinn forbinner eg med en sinnstilstand som er vedvarende og sykelig, og som oftest krever medisinsk eller/og terapautisk behandling for å gå over.

Ps! Det kan hende mine definisjoner er helt "på viddene", men slik oppfatter altså eg det! :-)

Annonse

Tristhet har jo den fordelen at det er noe de fleste kan relatere seg til. Alle har vært triste. Depresjons-tristhet er mer enn vanlig tristhet, men det går det an å få frem ved å si vedvarende, varig, konstant, uendelig for å si noe om varigheten, en kan si dyp, voldsom, alvorlig el. for å vise at det er tristere enn vanlig tristhet.

Nja, men litt av poenget ville eg tru var å bruke eit anna ord - sidan det faktisk er noko anna enn "vanleg tristhet" som -alle- veit kva er.

Sjølv synest eg nok at tungsinn -kjennest- meir dekkandes som kjense/ord, men at i ein -seriøs- tekst blir "nedstemthet" rettere. Tungsinn ville eg lettere brukt i eit dikt, nedstemthet i fagleg samanheng. =)

Men kanskje du har rett at tristhet er bra om ein prøver å forklare folk som ikkje er eller har vore deprimerte, kva det er. Litt avhenging av målgruppa for boka kanskje.

Nja, men litt av poenget ville eg tru var å bruke eit anna ord - sidan det faktisk er noko anna enn "vanleg tristhet" som -alle- veit kva er.

Sjølv synest eg nok at tungsinn -kjennest- meir dekkandes som kjense/ord, men at i ein -seriøs- tekst blir "nedstemthet" rettere. Tungsinn ville eg lettere brukt i eit dikt, nedstemthet i fagleg samanheng. =)

Men kanskje du har rett at tristhet er bra om ein prøver å forklare folk som ikkje er eller har vore deprimerte, kva det er. Litt avhenging av målgruppa for boka kanskje.

"Depresjons-tristhet" kan skilles fra "vanlig-tristhet" ved å bruke adjektiv som varig, vedvarende, alvorlig, dyp, omfattende el.

Du har selvfølgelig rett i at det kommer an på hvem som er målgruppa, både nedstemthet og tungsinn opplever jeg som ganske gammelmodige ord.

Jeg har grubla endel på dette, synes det er interessant.

Jeg er i utgangspunktet enig med Geir. Tristhet forbinder jeg ikke med sykdom. Nestemthet både og. Tungsinn derimot, forbinder jeg med sykdom.

Skulle ønske det fantes et annet ord på "tungsinn"; begrepet er tungt fordøyelig, vanskelig å forstå, og jeg ville sagt det beskriver de alvorligste depresjoner og ikke de mildeste.

Derfor velger jeg nedstemthet - det er et begrep jeg forstår og som jeg synes beskriver de ulike depresjonsgradene (fra mild til alvorlig). Dessuten handler jo en depresjon nettopp om å være nedstemt/stemningslidelse.

• 1 måned senere...
Nils Håvard Dahl, psykiater

Slik ble det skrevet i boken:

"Tungsinn, nedstemthet, tristhet. Disse begrepene benyttes om hverandre, men uttrykker stort sett det samme. I denne boken vil vi i hovedsak bruke begrepet tungsinn."

• 3 uker senere...

"Tungsinn, nedstemthet, tristhet. Disse begrepene benyttes om hverandre, men uttrykker stort sett det samme. I denne boken vil vi i hovedsak bruke begrepet tungsinn."

Hørtes bra ut det !! (ikke at jeg er helt enig i valget, men man kan da ikke gjøre alle til lags,kan man vel? )

Fint du kom tilbake til tråden og skrev hva det ble(du skrev jo at du ville det og da..) c",)

Gjest qigong

Helt enig i det valget, håper det blir anledning til å lese den boken...?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...