Gjest reddharen Skrevet 27. juli 2001 Del Skrevet 27. juli 2001 Hei ! Jeg har en Blodtrykksmåler automatisk som blåser seg opp ved armen i hjertehøyde. Jeg trenger den ikke men har den for å ta en kontroll for morro skyld. Idag tok jeg en måling og var vel veldig stresset. Men undertrykket viste så svimlende høy verdi at jeg er helredd. Jeg målte like etterpå og da var alt normalt,undertrykk på 80. Jeg tror den blåste opp for mye? slik at resultatet ble helt feil? Hvor mye (ved særdeles sress) kan man stresse opp undertrykket? og hvor mye er akutt fare? Jeg tror jeg velger bort apparatet for dette har jeg ikke godt av. Jeg har jevnt blodtrykk på 120/80 og da jeg våkner 106/67. Men den svimlende undertrykket som jeg så idag, ble jeg psykisk dårlig av. Håper på et beroligende svar. Med hilsen jente (35 år) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32258-vettaskremt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 28. juli 2001 Del Skrevet 28. juli 2001 Blodtrykket varier svært mye i løpet av dagen. En måling på legekontoret skal foretas etter 5 minutts hvile for å være pålitelig. Slike enkeltmålinger som du beskriver skal man ikke legge vekt på når verdiene normaliserer seg raskt igjen. Du beskriver svært fine blodtrykksverdier. Jeg synes absolutt du skal velge bort apparatet. Det har ingen positive effekter å måle blodtrykk på den måten uten som ledd i utrednining av mistenkt blodtrykkssykdom. Man risikerer bare å få helt unødvendige bekymringer slik som i ditt tilfelle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32258-vettaskremt/#findComment-126672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest reddharen Skrevet 28. juli 2001 Del Skrevet 28. juli 2001 Blodtrykket varier svært mye i løpet av dagen. En måling på legekontoret skal foretas etter 5 minutts hvile for å være pålitelig. Slike enkeltmålinger som du beskriver skal man ikke legge vekt på når verdiene normaliserer seg raskt igjen. Du beskriver svært fine blodtrykksverdier. Jeg synes absolutt du skal velge bort apparatet. Det har ingen positive effekter å måle blodtrykk på den måten uten som ledd i utrednining av mistenkt blodtrykkssykdom. Man risikerer bare å få helt unødvendige bekymringer slik som i ditt tilfelle. Hei igjen Dr. Grimstad Tusen takk for du beroliget meg, jeg var virkelig redd igår og og skal fjerne apparatet. Du skjønner, den verdien i undertrykket var så høyt at det kunne like vært overtrykket mitt. Og så stresset var jeg ikke, så jeg lurer på om det var (teknisk feil?). Overtrykket var også så høyt som jeg aldri har hatt selv hos legen(svært nervøs). Men uansett så normaliserte seg ved neste måling som jeg tok med det samme. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32258-vettaskremt/#findComment-126676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest reddharen Skrevet 28. juli 2001 Del Skrevet 28. juli 2001 Hei igjen Dr. Grimstad Tusen takk for du beroliget meg, jeg var virkelig redd igår og og skal fjerne apparatet. Du skjønner, den verdien i undertrykket var så høyt at det kunne like vært overtrykket mitt. Og så stresset var jeg ikke, så jeg lurer på om det var (teknisk feil?). Overtrykket var også så høyt som jeg aldri har hatt selv hos legen(svært nervøs). Men uansett så normaliserte seg ved neste måling som jeg tok med det samme. Med vennlig hilsen Hei, jeg maser igjen men: Jeg er så redd for hjerneslag/blødning og TIA Kan man få det ved alvorlig kortvarig blodrykksfohøyelse når det normaliserer seg med en gang? Jeg hadde ikke hodepine eller andre symptomer i går enn redsel. Håper du svarer meg igjen, på forhånd takk for svar. Jeg har ingen risikofaktorer. Tåler blodårene i hjernen et svært korvarig trykk? Jeg må tillegge at apparatet har vist grusomme verdier en sjelden gang i helt avslappet tilstand hvor jeg måler fullstendig normalt BT med det samme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32258-vettaskremt/#findComment-126694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 31. juli 2001 Del Skrevet 31. juli 2001 Hei, jeg maser igjen men: Jeg er så redd for hjerneslag/blødning og TIA Kan man få det ved alvorlig kortvarig blodrykksfohøyelse når det normaliserer seg med en gang? Jeg hadde ikke hodepine eller andre symptomer i går enn redsel. Håper du svarer meg igjen, på forhånd takk for svar. Jeg har ingen risikofaktorer. Tåler blodårene i hjernen et svært korvarig trykk? Jeg må tillegge at apparatet har vist grusomme verdier en sjelden gang i helt avslappet tilstand hvor jeg måler fullstendig normalt BT med det samme. Det er litt lettere å ta stilling til tall enn "grusomme verdier". Det er ikke sikkert du og jeg mener det samme med grusomt. Men uansett så tåler blodårene i hjernen mye, og kortvarige blodtrykksforhøyelser er en del av livet for oss alle i stressituasjoner, ved store anstrengelser og lignende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32258-vettaskremt/#findComment-127053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.