Gå til innhold

Astma/tungpust og rygg/skuldersmerter

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Noen ganger når jeg er tungpust og det presser i brystet, har jeg vondt øverst i ryggen og i skulderbladene. Har dette sammenheng med astma? Jeg har ofte betennelse i skuldrene, men dette kjennes annerledes ut, mer som om det har sammenheng med pusten liksom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32270-astmatungpust-og-ryggskuldersmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lungehinne/betennelse

Min svigersønn, 25 år, ble veldig syk. Han hadde store smerter i brystet. Legene på sykehuset stilte diagnosen lungebetennelse, og på kontroll en uke senere fikk han vite at han hadde betennelse i lungehinnen. De ga ham en 30 dagers pencillinkur. Mens han var så syk hostet han ikke, men nå etter ca. 2 uker har han begynt å hoste. Ved kontrollen kortet de også ned på pencillinkuren, den tilstedeværende lege sa da at det holdt med to ukers kur.

Er dette med hosten kanskje et tegn på at sykdommen blomstrer opp igjen?

Det dette en farlig greie, kontra vanlig lungebetennelse, lungen var full av vann. Han er forresten storrøyker, og har ikke klart å la være å røyke mens han var syk.

elin

Wenke Lunde, Sykepleier

Vanskelig å si, men jeg kan tenke meg at når man har tungt for å puste ved et "anfall", så bruker du musklene mer og blir muligens lemster. Hvis dette er en evig plage for deg, må du oppsøke lungelege. Det er jo ikke riktig å bli lemster hele tiden.

• 2 uker senere...

Naar du puster tungt vil det vaere bevegelse i leddene mellom ribbena og ryggraden. Dette kan foere til at du faar vondt der - noe som kan gi smerter i muskelaturen rundt skulderbladene. Jeg er selv fysioterapeut og har behandlet liknede smerter flere ganger - men det jeg anbefaler deg aa gjoere er aa oppsoeke en manuell terapeut (fysioterapeut med spesial utdanning) og faa vedkommende til aa undersoeke deg.

Sannsynligvis har du nedsatt beveglighet i de leddene jeg nevnte. Lykke til.

Det er svært vanlig med muskelsmerter etter anfall. Det er da gjerne hjelpemuskulaturen som gjør vondt. Jeg pleier å få mest smerter i nakke og skuldre, og rundt ribbeina. Det er helt vanlig.

Du vet vel at du som astmatiker har rett til et visst antall gratis behandlinger hos fysioterapeut? Benytt deg av denne retten, den gjør godt!

En lege gir deg en henvisning/rekvisisjon på dette. Primærlegens henvisning gir deg rett til 20 behandlinger fullt dekket. Spesialister til det dobbelte, tror jeg.

:o)

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...