Gjest Bamseline Skrevet 28. juli 2001 Del Skrevet 28. juli 2001 jeg trenger hjelp. jeg har TSH som er i mellom 3,9 og 5,4, ved siste prøve var den på 4,2. Jeg er ikke hypokonder, men jeg vet og føler at noe er galt. jeg mener at jeg har for lavt stoffskifte. Jer har, om ikke alle, ihvertfall de fleste symtomene på dette. bla vektøkning, hevelser i ledd, kuldeallergi, fordøyelses problemer, menseforstyrrelser der menstrasjonen kommer hver 83 dag!,tretthet, tiltaksløs, trenger masse søvn men er alltid trøtt, osv. dette er bare starten på symtomene. har også problemer med å bli gravid. jeg har også slitet med angst og depresjoner. jeg føler at dette ikke er det som er galt, men stoffskifte. men jeg får ikke hjelp med dette, men jeg kan få av legen min, og andre leger, så mye antidepressive tabletter, angstdempende midler og sove tabletter jeg vil ha. Legen sier selv at det er noe groms i systemet mitt, men det eneste han gjør er å ta flere blodprøver. Har også prøvd å bytte lege, men igjen masse blodprøver og fortsatt samme resultat på prøver om at TSH er for høy, men ingenting skjer. noen ganger sier legen at TSH er normal, men det er fortsatt rundt 3,9 og oppover. Hva er normalt?? noen sier at det er 4,0 som er grensen og Aker sykehus sier at det er 4,5. hva er da riktig?? og når jeg har TSH på 3,9 og oppover, er det normalt?? Ved siste utredning fant de litt mye testosteron. og igjen nye prøver.. hvorfor hjelper de meg ikke når både prøver og symtoner er så klare som de er?? jeg klarer faktisk ikke å være ute i arbeislivet.jeg har ikke overskudd og og er alltid trøtt og sliten. Blir da lei meg og får depresjoner og angst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32293-hjelp-med-stoffskifte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 29. juli 2001 Del Skrevet 29. juli 2001 Jeg har denne sykdommen selv og vet bare så altfor godt hvordan du har det og ikke minst hvordan vi blir møtt innen helsevesenet! Det stemmer at de mer enn gjerne deler ut antidepressiva, men hjelp for stoffskiftet er det nesten umulig å få dersom man er "innenfor normalen". Dette er stor skam! Her må folk slite i årevis og få livskvaliteten sin så nedsatt at de ikke kan fungere i dagliglivet. Jeg blir så sinna når jeg ser slikt! Jeg var på et foredrag med en endokrinolog fra Aker Sykehus en gang. Han sa at det legene regner som "normalområdet" innen blodprøveverdiene, er gjennomsnittet i befolkningen, og det behøver alldeles ikke å være den enkeltes "normalområde". Den enkeltes "normalområde" kan nemlig være _adskillig_ snevrere enn det. Jeg måtte selv gå i årevis før jeg ble tatt på alvor og fikk hjelp, 11 år gikk det. Dette er en tredjedel av mitt liv som jeg kunne ha levd helt normalt, dersom legene hadde giddet ta meg på alvor og gitt meg medisinen. Hvorfor jeg ikke ble tatt på alvor var fordi jeg for det første nok ble regnet som for ung til å få sykdommen (den rammer jo "bare" eldre kvinner...), og for det andre var stoffskifteprøvene "helt fine, dog i grenseland..." Det var ikke før jeg kom til en spesialist som tok flere prøver av meg, bl.a. antistoffer (anti-TPO) som var så høyt i antall at laboratoriet ikke greide måle dem, at jeg endelig fikk hjelp. Dessuten tok han symptomene mine på alvor og da fikk jeg endelig thyroxin, som jeg skulle hatt _mange_ år tidligere. Og nå, nå sliter jeg med senvirkninger av sykdommen! Hadde legene jeg oppsøkte gjort jobben sin, så hadde jeg sluppet å slite som jeg gjør nå. Jeg er sint på de legene jeg selv gikk til, og jeg er sint på de legene som fortsatt ikke tar pasientene alvorlig! Det eneste som nytter er at du samler de kreftene du har og står på krava! Slå i bordet om du må. Om nødvendig må du bytte lege til du kommer til en som forstår og er villig til å gjøre noe (de finnes faktisk, selv om det kan føles som om det er langt mellom dem). Om du vil lese mer om hvordan jeg lever med sykdommen, kan du slå opp her: http://home.online.no/~smidtlie 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32293-hjelp-med-stoffskifte/#findComment-126752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 29. juli 2001 Del Skrevet 29. juli 2001 Forstyrrelser i stoffskiftet er en av de hyppigste hormonforstyrrelser vi ser som leger og forekommer oftest hos kvinner. Særlig hyppig ser vi det etter fødsler og ved overgangsalderen da kroppen utsettes for andre store hormonsvingninger. Symptomene kan komme gradvis og ligne på symptomer vi ser ved søvnforstyrrelser, depresjoner, anemi etc. Diagnosen stoffskifteforstyrrelser stilles oftest med blodprøve, men det er like viktig å gi akt på pasientens symptombilde. Noen ganger kan blodprøvene være innen normalområdet selv om pasientens symptomer klart indikerer en forstyrrelse i skjoldbruskkjertelen. Thyroidea Stimulerende Hormon (TSH) produseres av hypofysen og regulerer skjoldbruskkjertelen. Et forhøyet TSH betyr vanligvis at kroppen har for lite thyroksin og gir tilbakemelding til hjernen om dette. Hypofysen vi da ”piske på” skjoldbruskkjertelen for at denne skal produsere mer hormoner. I slike tilfeller vil ulike leger legge ulik vekt på blodprøvene og noen leger er tilbakeholdne med å gi thyroksin og regner med at kroppen gjenoppretter balansen. Andre vil legge mer vekt på pasientenes historie og hvor lenge plagene har vart. Journalisten Per Egil Hegge fra Aftenposten har kritisert norske leger for å legge for liten vekt på de klassiske symptomene ut fra erfaring med egne familiemedlemmer. En annen faktor som også kan spille inn er hvor godt reseptorene på våre celler reagerer på thyroksin. Noen kan ha reseptorer som reagerer dårlig selv om de har nok thyroksin i blodet. Vi kjenner igjen dette fra diabetes type II der pasientene produserer nok insulin, men cellene responderer dårlig pga reseptorsvikt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32293-hjelp-med-stoffskifte/#findComment-126762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
siri_ann Skrevet 30. juli 2001 Del Skrevet 30. juli 2001 Jeg ble diagnostisert med hypothyerose tidligere i sommer, men har antagelig hatt en gradvis utvikling av sykdommen over en periode på 8-10 år. Jeg ble umiddelbart satt på Thyroxin, men ...desverre ser det ut til at min lege er en av de mange som har dårlig kjennskap til sykdommen. Jeg fikk beskjed om at jeg «ville føle meg som et nytt menneske om 2 uker», og det skal jeg si at jeg gjorde, men desverre IKKE til det bedre! Min lege var da dratt på ferie. Som min egen lykkessmed surfet jeg nettet og fant (for meg) mye ny/viktig informasjon jeg kunne "ta med meg" når jeg måtte oppsøke min leges ferievikar for å få meg en sykemelding. Det som jeg også lærte og som i dette tilfelle kan være av nytte for deg er at TSH nivået hos den gjennomsnittlige friske kvinne ligger på mellom 1 og 2. De forklarte med dette at det kunne være årsaken til at en ikke følte seg vel, selv om en lå innenfor grenseverdiene. Det som var viktig var å finne det TSH nivået den enkelte pasient følte seg vel med, og at det var sannsynlig at mange kvinner måtte ned i 1-2 for å heve livskvaliteten. Ønsker du å sjekke ut disse sidene selv, kan du sende meg en liten mail, så skal jeg sende deg lenkene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32293-hjelp-med-stoffskifte/#findComment-126853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 30. juli 2001 Del Skrevet 30. juli 2001 Jeg ble diagnostisert med hypothyerose tidligere i sommer, men har antagelig hatt en gradvis utvikling av sykdommen over en periode på 8-10 år. Jeg ble umiddelbart satt på Thyroxin, men ...desverre ser det ut til at min lege er en av de mange som har dårlig kjennskap til sykdommen. Jeg fikk beskjed om at jeg «ville føle meg som et nytt menneske om 2 uker», og det skal jeg si at jeg gjorde, men desverre IKKE til det bedre! Min lege var da dratt på ferie. Som min egen lykkessmed surfet jeg nettet og fant (for meg) mye ny/viktig informasjon jeg kunne "ta med meg" når jeg måtte oppsøke min leges ferievikar for å få meg en sykemelding. Det som jeg også lærte og som i dette tilfelle kan være av nytte for deg er at TSH nivået hos den gjennomsnittlige friske kvinne ligger på mellom 1 og 2. De forklarte med dette at det kunne være årsaken til at en ikke følte seg vel, selv om en lå innenfor grenseverdiene. Det som var viktig var å finne det TSH nivået den enkelte pasient følte seg vel med, og at det var sannsynlig at mange kvinner måtte ned i 1-2 for å heve livskvaliteten. Ønsker du å sjekke ut disse sidene selv, kan du sende meg en liten mail, så skal jeg sende deg lenkene. Bare lurer på hva det er som kan få legen til å si at du vil føle deg bedre om to uker? Det vanlige er jo at det kan gå opptil flere måneder før man merker noe bedring. Selv gikk jeg i lengre tid, nesten et par år før jeg kunne si at jeg var bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32293-hjelp-med-stoffskifte/#findComment-126920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vima Skrevet 1. august 2001 Del Skrevet 1. august 2001 Vær oppmerksom at ikke alle omdanner T4 hormon til T3 hormon like tilfredsstillende. I tilegg til de vanlige stoffskifteprøvene bør en også ta fritt T3, for å påvise om den er tilfredsstillende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32293-hjelp-med-stoffskifte/#findComment-127284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pasient1 Skrevet 1. august 2001 Del Skrevet 1. august 2001 Hei, jeg anbefaler deg å ta kontakt med Balderklinikken i Oslo (telefon 22 11 50 02). Jeg hadde samme symptomene som deg, og ble tatt på alvor fra første stund. Jeg fikk mellom annet anbefalt å ta en urinprøve som er mer nøyaktige tester som både viser T3 og T4. T3 kan nemlig ikke måles på vanlig blodprøve. Urinprøven ble sendt til Nederland, og kostet ca. 500 kroner. Etter en måned fikk jeg nøyaktig svar, og kunne begynne rikig behandling med Thyroxin. Dette er bare en måned siden, så jeg regner ikke med å føle virkning på en stund enda. Men legen min er fantastisk, og jeg er helt sikker på at han ikke gir meg opp før jeg føler meg tipp topp! Hvis økonominen din gir deg mulighet til å søke hjelp hos denne privatklinikken, anbefaler jeg det på det varmeste! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32293-hjelp-med-stoffskifte/#findComment-127346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiz Skrevet 1. august 2001 Del Skrevet 1. august 2001 Forstyrrelser i stoffskiftet er en av de hyppigste hormonforstyrrelser vi ser som leger og forekommer oftest hos kvinner. Særlig hyppig ser vi det etter fødsler og ved overgangsalderen da kroppen utsettes for andre store hormonsvingninger. Symptomene kan komme gradvis og ligne på symptomer vi ser ved søvnforstyrrelser, depresjoner, anemi etc. Diagnosen stoffskifteforstyrrelser stilles oftest med blodprøve, men det er like viktig å gi akt på pasientens symptombilde. Noen ganger kan blodprøvene være innen normalområdet selv om pasientens symptomer klart indikerer en forstyrrelse i skjoldbruskkjertelen. Thyroidea Stimulerende Hormon (TSH) produseres av hypofysen og regulerer skjoldbruskkjertelen. Et forhøyet TSH betyr vanligvis at kroppen har for lite thyroksin og gir tilbakemelding til hjernen om dette. Hypofysen vi da ”piske på” skjoldbruskkjertelen for at denne skal produsere mer hormoner. I slike tilfeller vil ulike leger legge ulik vekt på blodprøvene og noen leger er tilbakeholdne med å gi thyroksin og regner med at kroppen gjenoppretter balansen. Andre vil legge mer vekt på pasientenes historie og hvor lenge plagene har vart. Journalisten Per Egil Hegge fra Aftenposten har kritisert norske leger for å legge for liten vekt på de klassiske symptomene ut fra erfaring med egne familiemedlemmer. En annen faktor som også kan spille inn er hvor godt reseptorene på våre celler reagerer på thyroksin. Noen kan ha reseptorer som reagerer dårlig selv om de har nok thyroksin i blodet. Vi kjenner igjen dette fra diabetes type II der pasientene produserer nok insulin, men cellene responderer dårlig pga reseptorsvikt. Hei! En undersøkelse i Sverige for noen år siden viste at folk flest, altså ikke syke, hadde TSH under 2. Grensene er tøyelige innnenfor systemet, så det kreves en god lege. Du nevnte ikke noe om hvor høy Fritt T 4 var, det er en sammenheng mellom de to, FT4 og TSH. Jeg hadde hyperthyroxicose med Graves disease og exophthalmus, og det var lege nr 5 som fant diagnosen, etter at øyet var begynt å vokse ut. En annen ville selge meg en operasjon i bihulene for 5,000,.- så jeg har vel det beste rådet, gå til du finner en doktor som vil gi deg Thyroxin og sørg for at inntaket - oppstarten skjer veldig sakte og gradvis, av hensyn til hjertet. Lykke til! Stå på! Gå videre til neste lege! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32293-hjelp-med-stoffskifte/#findComment-127352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bamseline Skrevet 1. august 2001 Del Skrevet 1. august 2001 Hei, jeg anbefaler deg å ta kontakt med Balderklinikken i Oslo (telefon 22 11 50 02). Jeg hadde samme symptomene som deg, og ble tatt på alvor fra første stund. Jeg fikk mellom annet anbefalt å ta en urinprøve som er mer nøyaktige tester som både viser T3 og T4. T3 kan nemlig ikke måles på vanlig blodprøve. Urinprøven ble sendt til Nederland, og kostet ca. 500 kroner. Etter en måned fikk jeg nøyaktig svar, og kunne begynne rikig behandling med Thyroxin. Dette er bare en måned siden, så jeg regner ikke med å føle virkning på en stund enda. Men legen min er fantastisk, og jeg er helt sikker på at han ikke gir meg opp før jeg føler meg tipp topp! Hvis økonominen din gir deg mulighet til å søke hjelp hos denne privatklinikken, anbefaler jeg det på det varmeste! Lykke til! Tusen hjertelig takk for tipsene. jeg føler at jeg fikk mere hjelp av publikum enn av legen her.... jeg trenger hjelp å finne en seriøs lege, kan dere anbefale noen?? Jeg trenger noen som tar meg seriøst!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32293-hjelp-med-stoffskifte/#findComment-127358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tarante Skrevet 3. august 2001 Del Skrevet 3. august 2001 Kjære deg! Dette er kanskje litt på sidelinjen av hva du forventer deg av svar på dette innlegget, men jeg klarer ikke å la være å nevne det. Jeg har lest innlegget ditt flere ganger, og det som slår meg, er at symptomsbildet vårt er tilnermet identisk, men unntak av kuldealergi og hevelser i ledd. Min diagnose er PCOs, som kjennetegnes ved at man har masse små cyster på eggstokkene, og forhøyet testosteronnivå(!) som følge av dette. Symptomer er overvekt, manglende eller skjelden eggløsning, uren hud, stive hår på hake, bryst eller andre mannlige steder. Man trenger ikke å ha alle symptomene, men man har gjerne mer enn to av disse. Jeg har over en periode også slitt med angst, depresjon, utmattethet og har sovet 13-14 timer om dagen. Jeg fikk i mai konstantert at PCOs'n hadde ført til at jeg hadde fått diabetes type 2. PCOs og insulin har en sammenheng, da kroppen ikke klarer å nyttiggjøre seg av det insulinet den produserer selv på en optimal måte. Mange blir insulinresistente eller får diabetes. Jeg og min tilkommende ektemann har prøvd å bli gravide i ett år nå. Av hjelp vi har fått er foreløpig Pergotime, som gir deg en vanlig syklus på ca 28 dager når du går på de. På grunn av økt fare for kreft gis det ikke flere enn 3-5 kurer per gang. Etter at dette var misslykket har jeg fått Metformin, som er en diabetesmedisin, men med god effekt på PCOs også. Metformin hjelper kroppen til å nyttigjøre seg bedre av insulinet. Neste skritt er hormoninjeksjoner, deretter er det vel prøverør som gjelder. Jeg vet hvor psykisk vanskelig det er å ikke klare å bli gravid, så ikke vet i evigheter med å søke hjelp for din barnløshet. Dette ble veldig langt, og jeg håper ikke jeg har skremt deg med dette. Men hvis du også tror at det kan være noe i dette, så nevn det for legen din, og be om å få tatt en innvendig ultralyd. Kan også nevne at det er et fint forum på doktor online som heter ufrivillig barnløshet hvor du kan veksle erfaring med andre som sliter med å bli gravid. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32293-hjelp-med-stoffskifte/#findComment-127672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fatigue Skrevet 3. august 2001 Del Skrevet 3. august 2001 Heisann! Hadde alle de samme symptomene som deg (med unntak av at jeg ikke la på meg, fordi jeg var så kvalm at jeg ikke kunne spise) i 4,5 år før jeg fikk hjelp. Jeg er 27 år nå; var altså 22 da jeg ble syk. Sannsynligvis hadde jeg hatt for høyt stoffskifte i et par år før det ble for lavt og jeg begynte å føle meg syk. Mine TSH-verdier lå de første 4 årene mellom 2,5 og 4,5. Da var jeg så syk at jeg måtte innlegges på sykehus flere ganger og var etterhvert ikke i stand til å jobbe. Men ifølge blodprøvene, var jeg jo frisk (sa legene). Til og med da det begynte å synes på prøvene (TSH=6,3), fikk jeg høre på Rikshospitalet (av en nevrolog, riktignok, men...)at dette ikke gjorde noe så lenge T3 og T4 var normale. (Sprøyt; ifølge amerikanske leger og min egen kropp). Jeg skulle bare se å komme meg i jobb, så ville nok det meste rette seg. Poenget var imidlertid at jeg ikke jobbet fordi jeg knapt var i stand til å stå opp av senga; ikke fordi jeg ikke hadde lyst (Rakk bare å jobbe et år etter utdanning, jo!). Først da TSH var på 9,3, var det noen som reagerte, og jeg fikk begynne med kombinasjonsbehandling. Og nå; et halvt år senere, kan vi se på blodprøvene hvorfor jeg var så syk med normal-verdier: Jeg føler meg svært bra, og siste TSH var på 0,01. Selvfølgelig altfor lavt, men jeg har ingen symptomer på for høyt stoffskifte. Så selv om vi må lustere denne verdien noe ned, sier det seg selv at jeg vil bli veldig syk med normalverdier!! Puh; det var langt, men jeg håper at noen kan lese& lære! To tips: 1) Akupunktur ga meg energien tilbake 2) Jeg skriver brev til alle de legene som har unnlatt å diagnostisere meg og informerer dem om sykdommen og senvirkningene av ubehandlet sykdom. Lykke til! PS Meld deg inn i Hypothyreoseforeningen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32293-hjelp-med-stoffskifte/#findComment-127765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
abcbetta Skrevet 4. august 2001 Del Skrevet 4. august 2001 Tusen hjertelig takk for tipsene. jeg føler at jeg fikk mere hjelp av publikum enn av legen her.... jeg trenger hjelp å finne en seriøs lege, kan dere anbefale noen?? Jeg trenger noen som tar meg seriøst!! Hei "Bamseline"! Du skriver at du ønsker navn på en lege som har kunnskap om stoffskifte, og jeg kan gjerne anbefale den legen jeg har gått hos. Han holder til ved Norges Iddrettshøyskole og heter Helge Oftebro, har tlf. tid onsdager mellom kl. 09.00 og 12.00, tlf. nr. hans er 908 98 198. Mulig det er lang ventetid der, men det er da i allefall hjelp å få. Ønsker deg lykke, lykke til. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32293-hjelp-med-stoffskifte/#findComment-127867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 5. august 2001 Del Skrevet 5. august 2001 Hei "Bamseline"! Du skriver at du ønsker navn på en lege som har kunnskap om stoffskifte, og jeg kan gjerne anbefale den legen jeg har gått hos. Han holder til ved Norges Iddrettshøyskole og heter Helge Oftebro, har tlf. tid onsdager mellom kl. 09.00 og 12.00, tlf. nr. hans er 908 98 198. Mulig det er lang ventetid der, men det er da i allefall hjelp å få. Ønsker deg lykke, lykke til. Vennlig hilsen Jeg har også gått hos Oftebro og kan etter egen erfaring dessverre ikke gå god for ham. Hans behandlingsmetode gjorde at jeg var nær ved å få diabetes i tillegg til stoffskiftet, noe han sa at jeg nok bare måtte godta. Han ga meg en kombinasjon av diett og thyroxindosering 6 ganger i døgnet, noe som gjorde at jeg var svimmel og kvalm etter hvert måltid. Blodsukkeret mitt falt og steg som en jojo hele dagen og var en skikkelig plage for meg. Jeg var svimmel, kvalm, varm, svettet og frøs om hverandre hele tiden. Jeg skiftet lege, fikk en annerledes thyroxindosering og er nå langt ifra å få diabetes. Jeg merker ikke noe til blodsukkerets svingninger mer. Jeg har snakket med en endokrinolog om denne metoden Oftebro er tilhenger av og jeg fikk til svar at det ikke er godkjent innen fagmiljøet. Endokrinologen sa rett ut at hun syntes det var hårreisende. Det skjedde også mer negativt da jeg gikk hos Oftebro, men det er det liten vits i å legge ut her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32293-hjelp-med-stoffskifte/#findComment-128041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
siri_ann Skrevet 7. august 2001 Del Skrevet 7. august 2001 Hei kjære alle sammen! Siden jeg ble diagnostisert med hypothyerose i sommer har jeg surfet nettet etter all den informasjon jeg kan få om sykdommen. På min "tur" har jeg kommet over en klubb i USA for kvinner med samme sykdom. Denne har jeg brukt jevnlig for å komme i kontakt med personer som har egen erfaring med sykdommen. Det har vært et fint tilbud, men enda bedre hadde det vært om vi hadde noe tilsvarende her hjemme, derfor har jeg nå opprettet klubben kvinnermedhypotyerose. Tanken er at vi skal ha et sted å møtes. Et sted der det er lov å ventilere ut alt som er vanskelig, et sted hvor vi kan le og yte hverandre støtte og oppmuntring på vegen mot et stabilt stoffskifte. Det går tregt i begynnelsen, men mange bekker små... Log dere inn og ta en titt da vel! http://clubs.yahoo.com/clubs/kvinnermedhypotyerose 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32293-hjelp-med-stoffskifte/#findComment-128400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tija Skrevet 11. november 2001 Del Skrevet 11. november 2001 Er det noen her som har prøvd alternativ behandling mot lavt stoffskifte når Thyroxin ikke ser ut til å hjelpe? ..og isåfall hvilken? .. og ble det noen bedring? Prøveresultatene mine svinger av ukjente grunner MYE.. Jeg har etter mye mas fått thyroxin og går nå på en innkjørings-dose på 0,05, og har gjort det i et 3 måneder. I utgangspunktet lå jeg på rundt 4 i TSH, og med 14 i fritt t4. For 6 uker siden var jeg i følge legen plutselig på grensen til høyt (!) stoffskifte, mens det denne uken lå på 31 (jeg trodde ikke det gikk ann jeg? Legen trodde først det var kommafeil, men det var vistnok korrekt.) Så.. har noen noen gode tips til meg? B.M : Lei av blodprøver 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32293-hjelp-med-stoffskifte/#findComment-145574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tija Skrevet 11. november 2001 Del Skrevet 11. november 2001 Er det noen her som har prøvd alternativ behandling mot lavt stoffskifte når Thyroxin ikke ser ut til å hjelpe? ..og isåfall hvilken? .. og ble det noen bedring? Prøveresultatene mine svinger av ukjente grunner MYE.. Jeg har etter mye mas fått thyroxin og går nå på en innkjørings-dose på 0,05, og har gjort det i ca 3 måneder. I utgangspunktet lå jeg på rundt 4 i TSH, og med 14 i fritt t4. For 6 uker siden var jeg i følge legen plutselig på grensen til høyt (!) stoffskifte, men jeg skulle få prøve thyroxin litt lenger, og ved nye målinger denne uken lå fritt t4 på 11, mens TSH plutselig var på 31.1 (jeg trodde ikke det gikk ann jeg? Legen trodde først det var kommafeil, men det var vistnok korrekt.) Har noen noen gode tips til meg? B.M : Grundig lei av blodprøver & slapphet m.v. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32293-hjelp-med-stoffskifte/#findComment-145575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.