Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med at jeg ikke greier å vanne når jeg er ute i sosialt lag. Når jeg er på toaletter der andre er tilstede, eller er inne på avlåste toaletter men vet at andre står utenfor og venter på å komme til så er det et eller annet som låser seg, slik at jeg ikke greier å vanne. Jeg vet at dette er noe psykisk som skjer med meg, da jeg ikke har noen problemer med vannlatingen når jeg er hjemme alene. Jeg har hatt dette problemet i over 20 år og vet at andre også sliter med dette. Problemet medfører at man dropper å delta i sosiale lag, og isolerer seg mer og mer hjemme. Jeg vil gjerne ha svar fra lege, psykolog om de kjenner til dette problemet og om det er noe å gjøre med det. Mange med meg hadde vært glad for å få et skikkelig svar på dette.

Sigurd Kulseng-Hanssen, gynekolog
Skrevet

Dine plager har nok som du selv antyder en psykisk årsak. Det er ikke mulig å gi noe patentsvar over internett på hvordan du løser dette problemet. Skal du finne ut av dette, må du nok søke hjelp hos psykolog eller lignende for å prøve å finne ut hva du har opplevet tidligere som kan forklare en slik oppførsel. Når slike problemer blir bevisst, kan man ofte leve bedre med symptomene og være mindre plaget.

Trygve Talseth, Urolog
Skrevet

Dette er ikke et sjeldent problem. Det skyldes at muskelcellene i utgangen av blæren (blærehalsen) strammer seg i stedet for å slappe av når du skal tømme blæren.

Du kan forsøke tabletter for dette. Du trenger ikke ta tablettene fast, men at par timer før du skal i en situasjon hvor du regner med å få dette problemet. Jeg synes du skal ta opp dette med legen din.

Skrevet

Dette er ikke et sjeldent problem. Det skyldes at muskelcellene i utgangen av blæren (blærehalsen) strammer seg i stedet for å slappe av når du skal tømme blæren.

Du kan forsøke tabletter for dette. Du trenger ikke ta tablettene fast, men at par timer før du skal i en situasjon hvor du regner med å få dette problemet. Jeg synes du skal ta opp dette med legen din.

Takk for svaret. Dette var nytt for meg. Jeg har tatt opp problemet med legen min tidligere uten at han har nevnt noe som helst om tabletter som virker mot dette. Jeg har også vært hos psykolog uten at jeg synes det hjalp noe. Kan du vennligst si meg hva disse tablettene heter?

Trygve Talseth, Urolog
Skrevet

Takk for svaret. Dette var nytt for meg. Jeg har tatt opp problemet med legen min tidligere uten at han har nevnt noe som helst om tabletter som virker mot dette. Jeg har også vært hos psykolog uten at jeg synes det hjalp noe. Kan du vennligst si meg hva disse tablettene heter?

Disse tablettene skal slappe av musklene rundt utløpet av urinblæren. Alfa-blokkere er det disse midisinene kalles. I Noge er det Omnic, Carduran, Xatral og Sinalfa som finnes. De har noe ulike bivirkninger - dette må du få nærmere opplysninger om av legen din.

• 4 uker senere...
Skrevet

Disse tablettene skal slappe av musklene rundt utløpet av urinblæren. Alfa-blokkere er det disse midisinene kalles. I Noge er det Omnic, Carduran, Xatral og Sinalfa som finnes. De har noe ulike bivirkninger - dette må du få nærmere opplysninger om av legen din.

Hei.

Jeg oppsøkte min fastlege, og la frem opplysningene fra deg angående de forskjellige medisinene som skulle hjelpe mot dette problemet. Dette er den samme legen som jeg har tatt opp problemet med tidligere.

Han sa først at disse pillene ikke ville hjelpe meg i det hele tatt. Det var piller som blir brukt til å senke blodtrykket, og til personer som har prostataproblemer. De ville ikke hjelpe meg. Siden forsvant han for å rådføre seg med en kollega, men kom tilbake med samme konklusjonen. De mente at det hele var psykisk, og at det eneste som eventuelt kunne hjelpe meg var time hos psykolog, noe jeg har vært til tidligere uten nevneverdig virkning.

Etter at jeg innsisterte på å få et av preparatene du foreslo fikk jeg motvillig utlevert en prøvepakke med et brett Sinalfa tabletter. Jeg er villig til å prøve det meste siden jeg har slitt med dette problemet i over 20 år.

Forrige fredag var jeg i 40 årsselskap(noe jeg har kvidd meg til lenge) og jeg tok en Sinalfatablett et par timer før jeg reiste. Etter å ha vært tilstede på selskapet noen timer, og diverse drikke var konsumert, så meldte trangen til å late vannet seg naturligvis. Jeg oppsøkte toalettet med den vanlige instillingen at dette får jeg ikke til. Men utrolig nok etter å ha stått å prøvd en liten stund så kom strålen som for de aller fleste er helt naturlig, men som jeg altså sliter med.

Tre ganger til den kvelden var jeg på toalettet og lyktes alle gangene, selv en gang da andre oppsøkte toalettet rett etter at jeg var gått inn.

Jeg vet at jeg ikke er kvitt problemet mitt, men hvis disse pillene kan fortsette å hjelpe meg på denne måten så må jeg si at det er det beste som har skjedd meg på mange år.

Takk for at du tipset meg om dette, og ikke avviste meg slik mange andre har gjort opp gjennom årene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...