Gjest Helene2 Skrevet 28. juli 2001 Del Skrevet 28. juli 2001 Jeg er ei jente på 29. Jeg fikk diagnosen hofteleddsdysplasi på begge hofter da jeg var 25. Men jeg føler nå at det har forverret seg, jeg har begynt å få smerter igjen. Og hver gang jeg setter meg ned, tar det ikke lang tid før bena sovner. Dette skjer hver gang jeg setter meg ned, uansett hvordan jeg sitter. Og jeg har ofte smerter i kneet etter dette, kneet blir lammet så jeg har vanskeligheter med å gå. Jeg leste for litt siden om noe som het sekundær hofteleddsartrose, og at dette kan være en utvikling av dysplasi. Kan dette stemme, og i såfall, hva kan gjøres? Jeg vet jeg må til lege, men vil gjerne vite litt først hva jeg går til. Jeg vil også si at det skrives for lite om denne lidelsen. På forhånd takk. Hilsen Helene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32296-hofteleddsdyplasi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 30. juli 2001 Del Skrevet 30. juli 2001 Hofteleddsdysplasi er en medfødt lidelse der hofteskålene er for grunne. Selv om du ikke fikk diagnsoen før du var 25 år, så har du hatt lidelsen hele livet. Hofteleddsdysplasi øker sterkt faren for å utvikle artrose eller slitasjegikt i hoftene. Dette kan behandles med betennelsesdempende og smertestillinde medikament og fysikalske behandlinger, men ofte blir det etter hvert nødvendig med operasjoner. Slike operasjoner kan innebære inngrep på lårbeinet for å korrigere belastningsvinkelen i hoftene, eller innsetting av kunstige hofteledd. Jeg synes nok de symptomene du beskriver passer dessverre godt med utvikling av artrose. I første omgang bør det nok tas nye røntgenbilder og legen din vil kanskje prøvde betennelsesdempende medikament og henvise til fysioterapi (som er uten egenandel ved denne lidelsen). Men det vil nok etter hvert også bli behov for vurdering hos en spesialist i ortopedi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32296-hofteleddsdyplasi/#findComment-126847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.