Gå til innhold

allergi på moten?

Anbefalte innlegg

januarmamma

Hei! Nå kan det hende jeg sender ut en brannfakkel men det får så være.

Er allergi på moten?

Synes det er så mange som har eksem, astma og allergi jeg... Nå tenker jeg mest på barn. Jeg jobber i barnehage og vi har en LANG liste hengende på kjøleskapet over alle som ikke skal ha ditten og datten. Særlig gjelder dette melk, nøtter og sitrus.

Har selv vokst opp med en bror som har hatt veldig eksem og astma. Det er ikke gøy! Når jeg nå har en sønn på 7 måneder prøver jeg å finne all mulige løsninger for hvorfor han eventuelt har røde prikker en dag enn at han skal være allergisk. For det unner jeg da slett ikke barnet mitt!!!

Noen ganger syns jeg det virker som noen foreldre er "stolte" over at deres barn har allergi! Hvorfor det? Det er da langt fra artig! De nærmest troner inn i barnehagen og forteller at fra i dag skal ikke barnet ha det og det og det men litt av det skader ikke hvis han absolutt vil...

Og... hvordan kan det ha seg at barn har melkeallergi men kan spise vanlig margarin, is og yoghurt f.eks? Har da barnet allergi eller er dette oppe i hodet på foreldrene?

I dag ringte en venninne meg og fortalte at de røde flekkene på ryggen til sønnen hennes ikke var myggstikk som vi trodde men eksem... Jeg spurte hva det kunne komme av og hun svarte :"Sønnen min er et eksem-barn" Og barnet på 7 måneder skulle behandles med sterk kortison for å bli kvitt det... Vet foreldre hva det betyr? Eller er det en masse leger rundt omkring som kaller flekker eksem bare fordi de ikke vet hva det er?

Jeg må innrømme at jeg grøsser hver gang jeg hører om et nytt tilfelle av allergi/eksem... Tror nesten ikke det kan være sant at så mange barn har det. Og hvis de nå har det... Hvorfor skal de ikke ha totalforbud for det de er allergiske mot? (jmf over ang melkeallergi)

Jeg syns inderlig synd på alle barn og foreldre som opplever allergi og eksem i familien, tro meg, fordi jeg vet hva det vil si! Men jeg syns det er blitt så mange som bare har litt av det... Når det passer seg sånn liksom!

Er det blitt på moten å ha allergi/eksem/astma???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32329-allergi-p%C3%A5-moten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I noen tilfeller kan det jo være det er litt på "moten" med allergier, har selv ei venninne som feiler det meste, og er selvfølgelig hyperallergisk mot det meste og... vel, tror ikke helt på den men...

Jeg har ei datter selv med melkeallergi, eksem, og den beskjeden vi fikk hos hudlegen er at man kan tåle behandlet melk, for eksempel youghurt, eller godt kokt melk, som i gammeldags risengrynsgrøt som kokes i en time, men ikke ren melk. Noen igjen tåler ingen matvarer med melk. Datteren min tåler foreløpig ikke noen form for melk, hun er bare 14 mnd, så vi leter østlandet rundt etter erstatningsformer, jeg vil nemlig ikke at hun skal være så "annerledes" i barnehage osv, så alt fra grillpølser til smør ,å være eget.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32329-allergi-p%C3%A5-moten/#findComment-126964
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære januarmamma

Du er inne på noe vesentlig - det er nok endel barn som holdes borte fra forskjellige matvarer for sikkerhets skyld uten at det er påvist allergi. Men forekomsten av allergi har økt de senere årene, uten at vi vet helt sikkert hva årsaken er. Men at det er noe med den måten vi lever på i vestlige industrialiserte land er ganske sikkert.

Når det gjelder allergi for melk så har du helt rett - melkeallergikere kan hverken spise vanlig margarin eller yoghurt. Men noen har en intoleranse for melk som gjør at de tåler melkeprodukter som litt yoghurt, litt ost og litt margarin. Dette er ikke allergi.

Et barn på 14 måneder som har fått påvist en melkeallergi kan ikke få noen mat med melk i - selv om melken er godt bearbeidet. Noe annet er om vanlig søt drikkemelk holdes borte fra et allergisk barn for sikkerhets skyld.

Min holdning er at barn bare skal unngå mat de beviselig ikke tåler - å unngå matvarer for sikkerhets skyld er uheldig da det kan føre til spisevegring og dårlig ernæring. Det er viktig at dette blir tatt opp - takk for innlegget ditt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32329-allergi-p%C3%A5-moten/#findComment-126992
Del på andre sider

Jeg tror du tar feil. Men det er sikkert alltid noen som vil bruke envher annledning til å hevde seg. Og det er jo kanskje noe å snakke om.

Ellers er det vel ikke noe problem å spise margarin dersom man ikke tåler melk.

Det er melk i vanlig margarin. Man må bruke margarin uten melk............

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32329-allergi-p%C3%A5-moten/#findComment-127605
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...