Gå til innhold

Dårlig ånde-hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest Bad breath

Jeg er en gutt på 14 år som går i 10. klasse, og har den siste tiden (kanskje flere år) vært plaget av dårlig ånde. Har prøvd munnspray, men det virker ikke særlig bra, jeg føler at effekten er over på få minutter. Den dårlige ånden plager meg ganske mye (og plager kanskje andre mer).

Tannhygienen min er bra, tror jeg, jeg pusser tenner og tunga flere ganger til dagen.

Bak på tinga har jeg et slags grått belegg? Kan dette ha noe med den dårlige ånden å gjøre? Hvordan kan jeg bli kvitt den dårlige ånden?

Bør jeg oppsøke lege?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/3233-d%C3%A5rlig-%C3%A5nde-hva-gj%C3%B8r-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du mandler?

Det kan skape dårlig ånde og da hjelper det ikke å pusse tunga.

Hvis du har hatt vondt i halsen ofte så er kanskje det grunnen,

Hvis ikke så er det faktisk ikke alltid smart å pusse tenna for mye fordi det gjør at det naturlige spyttet ditt blir brutt ned og det kan skape dårlig ånde.

Ellers finner du forskjellige midler på apoteket du kan prøve f.eks zinktabletter.

Gjest Lege Nina Lindstad

Til bad breath vedr. dårlig ånde.

God munnhygiene inkludert puss av tungen er viktig. Dårlig lukt kan også komme fra betente mandler eller kronisk opphopning av belegg på mandlene. Dette kan undersøkes av lege, og belegget kan ofte fjærnes. Dårlig ånde kan også skyldes forhold i magesekk; treg fordøyelse og tungt fordøyelig mat. Zink suge-tabletter kan hjelpe mange.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

• 1 måned senere...
Gjest Bad breath

Har du mandler?

Det kan skape dårlig ånde og da hjelper det ikke å pusse tunga.

Hvis du har hatt vondt i halsen ofte så er kanskje det grunnen,

Hvis ikke så er det faktisk ikke alltid smart å pusse tenna for mye fordi det gjør at det naturlige spyttet ditt blir brutt ned og det kan skape dårlig ånde.

Ellers finner du forskjellige midler på apoteket du kan prøve f.eks zinktabletter.

Jeg har mandlene ennå ja.

Får vel ta en tur til legen og spørre han/henne ut.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...