Gå til innhold

versal zyrtec mot dagen derpå?

Anbefalte innlegg

Gjest kaiala

Er det skadelig å ta allergi tabletter som versal og zyrtec for å slippe å bli dårlig når man drikker? Jeg kaster lett opp dagen derpå når jeg drikker, selv om det ikke er mye jeg drikker. Hvis jeg tar en av de to merkene jeg nevnte, blir jeg ikke dårlig. Hvis det ikke er bra, hva annet kan hjelpe meg mot å kaste opp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32363-versal-zyrtec-mot-dagen-derp%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hjelper i alle fall å ikke drikke på tom mage, samt å drikke mye vann før du sovner. Når det gjelder om det er farlig med alergimedisin kan jeg ikke svare deg..

Hei! For cirka to år siden nå skjedde det at jeg ble sykt dårlig etter å ha drukket alkohol (dagen derpå) første gang. Siden har det vist seg at dette gjelder nærmest uansett mengde og type alkohol...Jeg gikk til slutt til lege, som avfeide det hele med at det var en slags intoleranse (ikke allergi)og at tilstanden kanskje kom til å gå over med tiden. Det har den foreløpig ikke gjort, og fordi jeg ikke ønsker å gi avkall på sosiallivet 100% har jeg med jevne mellomrom prøvd et glass eller tre. Jeg har fått forskjellige kjerringråd, alt fra å koke opp ingefær og store mengder sitron, til piller som selges på Vita-parfymeriene og som inneholder ginseng og appelsinekstrakter. Det beste rådet til nå er å ikke drikke noe som helst, da ingen av de ovenstående hjelper overhodet. (Jo forresten, en ting hjelper, det er å ikke legge seg før 10 timer etter at siste munnfull alkohol er konsumert, dette er både slitsomt og vanskelig.) Jeg har forøvrig ingen "allergiker"

og er relativt frisk hele tiden. De eneste medikamentene jeg tar er p-piller. Det har jeg gjort de siste to og et halvt årene. Da jeg spurte legen min om det kunne være en sammen heng mellom intoleransen og p-pillene var svaret : Overhodet ikke! Har hun rett? Kanskje jeg skal begynne å bruke versal zyrtec jeg også...?

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Hei! For cirka to år siden nå skjedde det at jeg ble sykt dårlig etter å ha drukket alkohol (dagen derpå) første gang. Siden har det vist seg at dette gjelder nærmest uansett mengde og type alkohol...Jeg gikk til slutt til lege, som avfeide det hele med at det var en slags intoleranse (ikke allergi)og at tilstanden kanskje kom til å gå over med tiden. Det har den foreløpig ikke gjort, og fordi jeg ikke ønsker å gi avkall på sosiallivet 100% har jeg med jevne mellomrom prøvd et glass eller tre. Jeg har fått forskjellige kjerringråd, alt fra å koke opp ingefær og store mengder sitron, til piller som selges på Vita-parfymeriene og som inneholder ginseng og appelsinekstrakter. Det beste rådet til nå er å ikke drikke noe som helst, da ingen av de ovenstående hjelper overhodet. (Jo forresten, en ting hjelper, det er å ikke legge seg før 10 timer etter at siste munnfull alkohol er konsumert, dette er både slitsomt og vanskelig.) Jeg har forøvrig ingen "allergiker"

og er relativt frisk hele tiden. De eneste medikamentene jeg tar er p-piller. Det har jeg gjort de siste to og et halvt årene. Da jeg spurte legen min om det kunne være en sammen heng mellom intoleransen og p-pillene var svaret : Overhodet ikke! Har hun rett? Kanskje jeg skal begynne å bruke versal zyrtec jeg også...?

Jeg tror heller ikke det er sammenheng med p-pillene. Jeg tror heller ikke Versal eller Zyrtec hjelper. Har du prøvd å drikke en liter rent vann før du legger deg? Alkohol virker vanndrivende og selv om man får i seg mye væske når man drikker, kan kroppen likevel komme i væskeunderskudd.

Men blir du virkelig like dårlig som dette av en enkelt glass, eller er det når du drikker 5-10 dette skjer. Kan reduksjon av mengden være en løsning?

Gjest kaiala

Hmm...jeg har også slutta med p-piller nylig da, kanskje det også har en sammenheng ja...Hvertfall jeg var som deg ble syk om jeg så nesten tok bare en øl. Men tar jeg ei sånn pille, helt fin dagen etter selv om jeg drikker mye...Du kan jo prøve å se?

Annonse

Hmm...jeg har også slutta med p-piller nylig da, kanskje det også har en sammenheng ja...Hvertfall jeg var som deg ble syk om jeg så nesten tok bare en øl. Men tar jeg ei sånn pille, helt fin dagen etter selv om jeg drikker mye...Du kan jo prøve å se?

hurra og takk for svar - jeg skal løpe på apoteket og håper det blir en finfin helg.

Jeg tror heller ikke det er sammenheng med p-pillene. Jeg tror heller ikke Versal eller Zyrtec hjelper. Har du prøvd å drikke en liter rent vann før du legger deg? Alkohol virker vanndrivende og selv om man får i seg mye væske når man drikker, kan kroppen likevel komme i væskeunderskudd.

Men blir du virkelig like dårlig som dette av en enkelt glass, eller er det når du drikker 5-10 dette skjer. Kan reduksjon av mengden være en løsning?

Hei, det er nettopp det som er så merkelig, at mengde ikke ser ut til å spille stor rolle. Det er jo først og fremst et par glass til maten som er hyggelig og viktig for meg, voldsomme alkoholinntak er ikke interessant. Store mengder vann, både før og etter inntak ser ut til å ha positiv virkning, men ikke alltid...

Jeg vet det kan høres latterlig ut for enkelte, men jeg har ikke alltid vært sånn og jeg vet forskjellen på dagen-derpå og å kaste opp eder og galle til man får blodutredelser og sprengte blodkar i øynene.

Gjest Jeg også

Hei, det er nettopp det som er så merkelig, at mengde ikke ser ut til å spille stor rolle. Det er jo først og fremst et par glass til maten som er hyggelig og viktig for meg, voldsomme alkoholinntak er ikke interessant. Store mengder vann, både før og etter inntak ser ut til å ha positiv virkning, men ikke alltid...

Jeg vet det kan høres latterlig ut for enkelte, men jeg har ikke alltid vært sånn og jeg vet forskjellen på dagen-derpå og å kaste opp eder og galle til man får blodutredelser og sprengte blodkar i øynene.

Du er nok ikke alene om å ha det slik. Jeg har også det. Kan bli sinnsykt dårlig, kaster opp og skjelver i opptil et halvt døgn. Jeg har faktisk blitt like dårlig av lettøl, så for min del er det ikke bare alkoholen som spiller en rolle. Jeg tror det er:

- stress. Man "tar seg gjerne litt ut" når man er sosial og på fest.

- intoleranse mot "ett eller annet", for min del spesielt i øl. Noe med gjæringen?????

- naturligvis også alkohol. "Alle" blir jo syke av for mye alkohol, selv om det ikke er eneste grunn for meg så bidrar det helt klart!

- Jeg har annlegg for å få migrene, det er et slags anfall jeg får "dagen derpå".

- kullsyra i øl (og brus og lettøl) trigger migrenen min, vet ikke hvordan, men lang erfaring sier at slik er det. Jeg drikker derfor ikke øl.

Dette er mine egne, høyst uprofesjonelle efraringer (har ingen medisinsk kompetanse). Men etter mange år med stor problemer har jeg kommet fram til at følgende hjelper (for meg, kanskje ikke for deg):

- drikke mindre alkohol (selvfølgelig), husk å drikke minst like mye vann som alkoholholdig drikk. Drikk også vann før du legger deg.

- Ta zyrtec - for ja, det hjelper, men husk at det er et legemiddel, skal ikke bruker i utrengsmål, så det bør være siste utveg (ta den før du legger deg)

- drikk / spis noe med fett i (H-melk, ostesmørbrød el. før du legger deg)

- Ta B-vitamin kompleks (også før du legger deg)

Dette er en samling av råd som jeg har funnet ulike plasser, og for meg hjelper det i alle fall. Men husk å ikke ta for mye zyrtec, man skal helst ikke stappe i seg medisiner i utrengsmål, da bør man heller drikke mindre! (Min personlige mening - du får ta det for det det er verdt!).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...