Anki Skrevet 30. juli 2001 Del Skrevet 30. juli 2001 Hei Jeg fikk i går innmari smerter ved storetåa på venstre fot, det hovnet veldig opp i løpet av natta. I dag var jeg hos legen, og fikk vite at det nesten 100 % sikkert var urinsyregikt jeg har fått. Når jeg hørte hvilke symptomer som er typisk for urinsyregikt, så er det jo akkurat sånn jeg har det. Storetåa er hoven, og det er hovent fra storetåa og mot ankelen eller hvordan jeg nå skal beskrive det. Nå er jeg veldig nysgjerrig på om det er noe jeg helst skal holde meg unna av matvarer f.eks. som kan gjøre det verre. Leste et sted at svinekjøtt bør man holde seg mest mulig unna. Stemmer det? Og en ting til - jeg har også psoriasis. Er det sånn at det er større sjanse for å få urinsyregikt når man har psoriasis? Jeg har også hatt endel nyresmerter de siste ukene. Stemmer det at nyresmerter gjerne kommer i forkant av podagra-anfall? Jeg fikk resept på Naproxen. Er dette noe jeg skal bruke fast, eller kun når jeg merker at det gjør vondt igjen? Er det forresten vanlig at damer får urinsyregikt? Legen sa at hun syntes jeg var litt ung for å få det (jeg er 29 år). dette ble endel spørsmål. Håper at legen eller noen andre kan svare meg på dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32377-urinsyregiktpodagra/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 31. juli 2001 Del Skrevet 31. juli 2001 Pasienter med psoriasis kan også få leddbetennelser på grunn av psoriasisen. 100% sikker på en urinsyregiktdiagnose kan man ikke være før man får tatt ut litt leddvæske og mikroskopert den etter urinsyrekrystaller, men det er som regel reumatologer som gjør dette. Naprosyn er et betennelsesdempende medisin som demper leddbetennelse enten det nå er urinsyregikt eller psoriasisleddbetennelse. Det er ikke nødvendig å behandle seg lenger enn til anfallet går over. Dersom det er urinsyregikt, så er det aktuellt å måle urinsyrenivåene i blod. Ved gjentatte anfall kan det være nødvendig å senke urinsyrenivåene i blodet ved medisiner som demper produksjonen av urinsyre i kroppen. Urinsyre kan også felles ut i urinen og gi nyrestein. Urinsyre er et nedbrytningsprodukt av en stoffgruppe som kalles puriner. Dette er det mye av i rødt kjøtt, lever, nyre, skalldyr, sardiner, gjær, øl, portvin og noen andre viner, belgfrukter, spinat asparges, blomkål og sopp. Akutte anfall kan utløses av måltider som inneholder mye av disse ingridiensene, særlig dersom det også blir drukket alkohol i forbindelse med det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32377-urinsyregiktpodagra/#findComment-127046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki Skrevet 31. juli 2001 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2001 Pasienter med psoriasis kan også få leddbetennelser på grunn av psoriasisen. 100% sikker på en urinsyregiktdiagnose kan man ikke være før man får tatt ut litt leddvæske og mikroskopert den etter urinsyrekrystaller, men det er som regel reumatologer som gjør dette. Naprosyn er et betennelsesdempende medisin som demper leddbetennelse enten det nå er urinsyregikt eller psoriasisleddbetennelse. Det er ikke nødvendig å behandle seg lenger enn til anfallet går over. Dersom det er urinsyregikt, så er det aktuellt å måle urinsyrenivåene i blod. Ved gjentatte anfall kan det være nødvendig å senke urinsyrenivåene i blodet ved medisiner som demper produksjonen av urinsyre i kroppen. Urinsyre kan også felles ut i urinen og gi nyrestein. Urinsyre er et nedbrytningsprodukt av en stoffgruppe som kalles puriner. Dette er det mye av i rødt kjøtt, lever, nyre, skalldyr, sardiner, gjær, øl, portvin og noen andre viner, belgfrukter, spinat asparges, blomkål og sopp. Akutte anfall kan utløses av måltider som inneholder mye av disse ingridiensene, særlig dersom det også blir drukket alkohol i forbindelse med det. Takk for svaret. Jeg bare lurte på en ting til. Vet du hvor lenge disse anfallene pleier å vare? Jeg har blitt sykmeldt i en uke. I slutten av uka var det meninga at jeg skulle i badepark, men jeg vet ikke ennå hvordan foten kommer til å være da. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32377-urinsyregiktpodagra/#findComment-127098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 1. august 2001 Del Skrevet 1. august 2001 Takk for svaret. Jeg bare lurte på en ting til. Vet du hvor lenge disse anfallene pleier å vare? Jeg har blitt sykmeldt i en uke. I slutten av uka var det meninga at jeg skulle i badepark, men jeg vet ikke ennå hvordan foten kommer til å være da. Vennlig hilsen De bruker ofte å gå rimelig raskt over med behandling. Det kan godt tenkes at du vil kunne være i badepark i slutten av uka, men jeg vet det jo ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32377-urinsyregiktpodagra/#findComment-127335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.