Gå til innhold

iridosyklit og bekhterevs

Anbefalte innlegg

Gjest smånervøs
Skrevet

Etter en smertefull uke med feilbehandling av regnbuehinnebetennelse har jeg til slutt fått ovennevnte diagnose. Har fått kortison (piller og salve) samt atropin og smertestillende dråper. Dette ser ut til å hjelpe godt.

Men legen min nevnte at dette ofte kunne forekomme hos personer med revmatiske lidelser, særlig Bekhtrerevs. Dette gjorde meg noe nervøs.

Har forstått det som at iridosyklit er en slags autoimun sykdom - er det riktig? Jeg har også diagnosen endometriose som av noen leger også karakteriseres som en autoimun lidelse. Er det noen sammenheng her? Har jeg et fullstendig ødelagt imunforsvar?

Hvordan tester man om man har Bekhterev-genet? Er det noe jeg kan gjøre hos min fastlege? Hvor stor er sjansen for at man har en revmatisk lidelse når man får regnbuehinnebetennelse?

Er 28 år, og litt

Skrevet

Dersom du mistenker at du har bekhterevs bør fastlegen din henvise deg til revmatolog.

Selv fikk jeg stilt diagnosen for noen år siden. Det ble fastslått via en blodprøve at jeg er hla-b27-positiv, og røntgenbilder påviste skjelettforandringer. Det er en diagnose som er vanskelig å stille med sikkerhet dersom man ikke har skjelettendringer, det er f.eks. mange som har hla-b27-genet uten å utvikle sykdommen.

Jeg har også hatt iridiocyklitt, noe som ofte henger sammen med denne sykdommen. Du kan selvfølgelig ha hatt betennelsen uten at det har sammenheng med annen sykdom, men det er vel greit å finne ut av det?

Jeg har aldri hørt at endometriose er vanlig blant kvinner med bechterev.

Gjest også vekt!
Skrevet

Dersom du mistenker at du har bekhterevs bør fastlegen din henvise deg til revmatolog.

Selv fikk jeg stilt diagnosen for noen år siden. Det ble fastslått via en blodprøve at jeg er hla-b27-positiv, og røntgenbilder påviste skjelettforandringer. Det er en diagnose som er vanskelig å stille med sikkerhet dersom man ikke har skjelettendringer, det er f.eks. mange som har hla-b27-genet uten å utvikle sykdommen.

Jeg har også hatt iridiocyklitt, noe som ofte henger sammen med denne sykdommen. Du kan selvfølgelig ha hatt betennelsen uten at det har sammenheng med annen sykdom, men det er vel greit å finne ut av det?

Jeg har aldri hørt at endometriose er vanlig blant kvinner med bechterev.

Tusen takk for svar, libra!

Det er ingenting som tilsier at jeg skal ha Bekhterevs i den forstand at jeg ikke har leddplager, smerter i rygg osv. Men jeg ble litt stressa da legen min begynte å snakke om at det var vanlig å gjøre en utredning etter gjentatte iridosyklitt-tilfeller. Jeg har jo bare hatt det denne ene gangen, men likevel kjenner jeg at jeg går og tenker litt på dette.

Takk igjen - håper det går

bra med deg, libra.

Er for øvrig fremdeles spent på om det _kan_ være sammenheng mellom autoimmune "sykdommer".

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi
Skrevet

Jeg har dessverre ikke eksakte tall, men det er vanligere å ha iridocyklitt UTEN Bechterew, selv om Bechterew forekommer oftere hos de som har iridocyklitt enn i resten av befolkningen. Blodprøve på HLAB27 kan man få tatt hos alle leger, men denne sier også bare noe om økt risiko for å få sykdommen. De fleste som er HLAB27 positive får aldri Bechterew. Dersom du ikke har symptomer på Bechterew skal du rett og slett ikke gruble noe særlig mer over dette.Får du reumatisk sykdom, så får man ta seg av det da, og dersom du aldri får det (og det er tross alt det mest sannsynlige) så er det bortkasta krefter å teste og gruble og gru seg for noe som aldri kommer.

Iridocyklitt er en autoimmun sykodom. Endometriose er ikke dette, her dreier det seg om livmorslimhinnevev som er havnet på steder der det ikke skal være. Det er derfor ingen sammenheng mellom disse sykdommene så langt jeg kjenner til.

Du har ikke et fullstendig ødelagt immunforsvar. Det at immunforsvaret ditt har rettet et angrep mot feil mål, betyr ikke at det er ute av stand til å rette angrep mot riktige mål (virus og bakterier) når det måtte trenges.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...