Gå til innhold

Ekstraslag?

Anbefalte innlegg

Gjest nervøsa

Hei

Jeg, jente på 35 år har med

jevne mellomrom (helst i ro)

hjerteslag som om de "snubler"

på glattisen.

Pulsen går jevnt når hjertet ikke "snubler".

Merker ikke i aktivitet når

pulsen går fortere.

Hvilepulsen er om natten på 50 og på dagtid 76-88, hvis det har noe å si.

Jeg er veldig opptatt av hjertet for tiden, kjenner

veldig godt etter.

Men er veldig engstelig om

det kan være noe galt.

Jeg nevnte dette for legen(e)

i fjor og fikk tatt hvile-EKG,lyttet med stetoskop,blodprøver. Alt var ok men det er jo selvfølgelig ikke urolig hos legen.

Kondisen er ganske bra til ikke å trene noe spesiellt.

Blodtrykket er ofte høyere hos legen men viser av og til

normalt når jeg er mer avslappet.

Derfor har jeg hatt 24-timers

BT måler der 124/84 gj.snitt og 90/60 på natta.

Ja, jeg tror dette er det meste om beskrivelsen.

Kan jeg ta dette med ro ?

Denne hjerteuroen gjør meg psykisk sliten som igjen tapper meg for energi.

Takknemlig for svar

hilsen ikkerøker og normal vekt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32452-ekstraslag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Nervøsa.

Piken på 35 kan ta dette helt med ro.

Det du beskriver er klassisk ekstraslagvirksomhet (såkalt ekstrasystoli) i hjertet. Det oppstår enkelte impulser som får hjertet til å slå et ekstra slag. Dette slaget kommer meget tidligere enn det neste, forventede normalslaget. Deretter tar hjertet seg en liten pause, rekker å fylle seg spesielt godt opp, og det neste normale slag blir derfor fyldig (pumper ut litt ekstra blodvolum), og vil derfor oppleves av de fleste som et kraftig dunk.

Dette er et fullstendig normalt fenomèn. Vi har alle enkelte slike slag i løpet av et døgn, noen av oss bare 10-50 pr døgn, andre kan ha 10-50 pr. time, mens andre kan ha flere hundre i timen. Hjertet slår ca. 100 000 ganger pr. døgn hos en gjennomsnitts- person, og 0-2 % av disse kan opptre som ekstraslag uten at det betyr noe som belastning for hjertet. Noen av oss merker et enkelt slikt slag, mens andre ikke er klar over at de har mange ekstrasystoler.

Du sier at du for tiden er spesielt opptatt av hjertet. Kom deg snarest ut av den perioden. Du risikerer å fiksere alle dine kroppslige fenomèn til hjertet, og det kan bli en skikkelig plage for deg.

Dette er helt ufarlig og normalt. Du synes skikkelig undersøkt, og alt har tydet på normale forhold.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32452-ekstraslag/#findComment-127240
Del på andre sider

Gjest nervøsa

Svar til Nervøsa.

Piken på 35 kan ta dette helt med ro.

Det du beskriver er klassisk ekstraslagvirksomhet (såkalt ekstrasystoli) i hjertet. Det oppstår enkelte impulser som får hjertet til å slå et ekstra slag. Dette slaget kommer meget tidligere enn det neste, forventede normalslaget. Deretter tar hjertet seg en liten pause, rekker å fylle seg spesielt godt opp, og det neste normale slag blir derfor fyldig (pumper ut litt ekstra blodvolum), og vil derfor oppleves av de fleste som et kraftig dunk.

Dette er et fullstendig normalt fenomèn. Vi har alle enkelte slike slag i løpet av et døgn, noen av oss bare 10-50 pr døgn, andre kan ha 10-50 pr. time, mens andre kan ha flere hundre i timen. Hjertet slår ca. 100 000 ganger pr. døgn hos en gjennomsnitts- person, og 0-2 % av disse kan opptre som ekstraslag uten at det betyr noe som belastning for hjertet. Noen av oss merker et enkelt slikt slag, mens andre ikke er klar over at de har mange ekstrasystoler.

Du sier at du for tiden er spesielt opptatt av hjertet. Kom deg snarest ut av den perioden. Du risikerer å fiksere alle dine kroppslige fenomèn til hjertet, og det kan bli en skikkelig plage for deg.

Dette er helt ufarlig og normalt. Du synes skikkelig undersøkt, og alt har tydet på normale forhold.

Hei igjen

tusen takk for beroligende svar. Jeg stoler på hjerte-spesialisten selv om at jeg vet at dette ikke erstatter

vanlig legekontakt.

Du skjønner, min fastlege

vil helst ikke lytte på hjertet mitt mer. Han mener antagelig at

det kan gjøre meg mer urolig?

Ja, jeg håper at angsten min

slipper taket og at min "sperring" for trening

opphører.

Forresten en ting til :

stikk i hjerte en sjelden gang kan det være fra angst?

Kortvarig mer midt i brystet?

det kan nesten kjennes som

det sitter mer i mellomgulvet.

Ett spisst stikk liksom.

På forhånd, takk for svar.

Vennlig hilsen Elin.

PS:hyggelig å ha deg her på

foraet igjen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32452-ekstraslag/#findComment-127400
Del på andre sider

Hei igjen

tusen takk for beroligende svar. Jeg stoler på hjerte-spesialisten selv om at jeg vet at dette ikke erstatter

vanlig legekontakt.

Du skjønner, min fastlege

vil helst ikke lytte på hjertet mitt mer. Han mener antagelig at

det kan gjøre meg mer urolig?

Ja, jeg håper at angsten min

slipper taket og at min "sperring" for trening

opphører.

Forresten en ting til :

stikk i hjerte en sjelden gang kan det være fra angst?

Kortvarig mer midt i brystet?

det kan nesten kjennes som

det sitter mer i mellomgulvet.

Ett spisst stikk liksom.

På forhånd, takk for svar.

Vennlig hilsen Elin.

PS:hyggelig å ha deg her på

foraet igjen!

Svar til Elin.

Slike stikk har så godt som aldri organisk årsak, d.v.s. at de ikke kommer fra noen av bryst- eller buk-organene, men er som regel muskulære. De er klart hyppigere hos tense/ litt nervøse personer, og spesielt hos folk som kjenner ekstra godt etter.

Fortsett arbeidet med å frigjøre deg fra din hjertefiksering og angst for å være hjertesyk. Det er lettere sagt enn gjort, men med målbevisst innsats vil du lykkes. Start med aerob trening (kondisjonstrening), evt. sammen med andre, og øk belastningen systematisk de kommende måneder. Ikke glem å varme opp før du begynner hardkjøret ved treningsøktene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32452-ekstraslag/#findComment-127476
Del på andre sider

Annonse

Svar til Elin.

Slike stikk har så godt som aldri organisk årsak, d.v.s. at de ikke kommer fra noen av bryst- eller buk-organene, men er som regel muskulære. De er klart hyppigere hos tense/ litt nervøse personer, og spesielt hos folk som kjenner ekstra godt etter.

Fortsett arbeidet med å frigjøre deg fra din hjertefiksering og angst for å være hjertesyk. Det er lettere sagt enn gjort, men med målbevisst innsats vil du lykkes. Start med aerob trening (kondisjonstrening), evt. sammen med andre, og øk belastningen systematisk de kommende måneder. Ikke glem å varme opp før du begynner hardkjøret ved treningsøktene.

Ja, igår prøvde jeg meg med litt aerobictrening på stuegulvet forsiktig og økte etterhvert. Jeg var overrasket hvor god formen

egentlig var.

Det rare var at det tok litt

tid før jeg fikk opp pulsen

så det tyder vel på at formen er bra?

Jeg følte mer velvære etterpå

så jeg prøver meg litt hjemme

først.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32452-ekstraslag/#findComment-127750
Del på andre sider

Ja, igår prøvde jeg meg med litt aerobictrening på stuegulvet forsiktig og økte etterhvert. Jeg var overrasket hvor god formen

egentlig var.

Det rare var at det tok litt

tid før jeg fikk opp pulsen

så det tyder vel på at formen er bra?

Jeg følte mer velvære etterpå

så jeg prøver meg litt hjemme

først.

Vennlig hilsen

Svar til Elin.

Slutt å telle pulsen ! Varm opp på en fornuftig måte, og kjør en treningsøkt i overensstemmelse med det du kjenner, og ikke på grunnlag av pulstelling.

Husk at du bør opp mot ditt maksimale for å øke din kondisjon. Driv gjerne etter intervall-prinsippet, hvor du kjører deg opp mot maks flere ganger, med "pauser" med lettere belastning imellom.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32452-ekstraslag/#findComment-128095
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...