Gjest nervøsa Skrevet 31. juli 2001 Del Skrevet 31. juli 2001 Hei Jeg, jente på 35 år har med jevne mellomrom (helst i ro) hjerteslag som om de "snubler" på glattisen. Pulsen går jevnt når hjertet ikke "snubler". Merker ikke i aktivitet når pulsen går fortere. Hvilepulsen er om natten på 50 og på dagtid 76-88, hvis det har noe å si. Jeg er veldig opptatt av hjertet for tiden, kjenner veldig godt etter. Men er veldig engstelig om det kan være noe galt. Jeg nevnte dette for legen(e) i fjor og fikk tatt hvile-EKG,lyttet med stetoskop,blodprøver. Alt var ok men det er jo selvfølgelig ikke urolig hos legen. Kondisen er ganske bra til ikke å trene noe spesiellt. Blodtrykket er ofte høyere hos legen men viser av og til normalt når jeg er mer avslappet. Derfor har jeg hatt 24-timers BT måler der 124/84 gj.snitt og 90/60 på natta. Ja, jeg tror dette er det meste om beskrivelsen. Kan jeg ta dette med ro ? Denne hjerteuroen gjør meg psykisk sliten som igjen tapper meg for energi. Takknemlig for svar hilsen ikkerøker og normal vekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32452-ekstraslag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nervøsa Skrevet 31. juli 2001 Del Skrevet 31. juli 2001 Dette hemmer meg i å trene aerobic som jeg er så glad i. Så det er 15 måneder siden jeg trente(da jeg merket denne uroen). Tør liksom ikke "presse" hjertet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32452-ekstraslag/#findComment-127142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 31. juli 2001 Del Skrevet 31. juli 2001 Svar til Nervøsa. Piken på 35 kan ta dette helt med ro. Det du beskriver er klassisk ekstraslagvirksomhet (såkalt ekstrasystoli) i hjertet. Det oppstår enkelte impulser som får hjertet til å slå et ekstra slag. Dette slaget kommer meget tidligere enn det neste, forventede normalslaget. Deretter tar hjertet seg en liten pause, rekker å fylle seg spesielt godt opp, og det neste normale slag blir derfor fyldig (pumper ut litt ekstra blodvolum), og vil derfor oppleves av de fleste som et kraftig dunk. Dette er et fullstendig normalt fenomèn. Vi har alle enkelte slike slag i løpet av et døgn, noen av oss bare 10-50 pr døgn, andre kan ha 10-50 pr. time, mens andre kan ha flere hundre i timen. Hjertet slår ca. 100 000 ganger pr. døgn hos en gjennomsnitts- person, og 0-2 % av disse kan opptre som ekstraslag uten at det betyr noe som belastning for hjertet. Noen av oss merker et enkelt slikt slag, mens andre ikke er klar over at de har mange ekstrasystoler. Du sier at du for tiden er spesielt opptatt av hjertet. Kom deg snarest ut av den perioden. Du risikerer å fiksere alle dine kroppslige fenomèn til hjertet, og det kan bli en skikkelig plage for deg. Dette er helt ufarlig og normalt. Du synes skikkelig undersøkt, og alt har tydet på normale forhold. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32452-ekstraslag/#findComment-127240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 31. juli 2001 Del Skrevet 31. juli 2001 Dette hemmer meg i å trene aerobic som jeg er så glad i. Så det er 15 måneder siden jeg trente(da jeg merket denne uroen). Tør liksom ikke "presse" hjertet. Se annet svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32452-ekstraslag/#findComment-127241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nervøsa Skrevet 1. august 2001 Del Skrevet 1. august 2001 Svar til Nervøsa. Piken på 35 kan ta dette helt med ro. Det du beskriver er klassisk ekstraslagvirksomhet (såkalt ekstrasystoli) i hjertet. Det oppstår enkelte impulser som får hjertet til å slå et ekstra slag. Dette slaget kommer meget tidligere enn det neste, forventede normalslaget. Deretter tar hjertet seg en liten pause, rekker å fylle seg spesielt godt opp, og det neste normale slag blir derfor fyldig (pumper ut litt ekstra blodvolum), og vil derfor oppleves av de fleste som et kraftig dunk. Dette er et fullstendig normalt fenomèn. Vi har alle enkelte slike slag i løpet av et døgn, noen av oss bare 10-50 pr døgn, andre kan ha 10-50 pr. time, mens andre kan ha flere hundre i timen. Hjertet slår ca. 100 000 ganger pr. døgn hos en gjennomsnitts- person, og 0-2 % av disse kan opptre som ekstraslag uten at det betyr noe som belastning for hjertet. Noen av oss merker et enkelt slikt slag, mens andre ikke er klar over at de har mange ekstrasystoler. Du sier at du for tiden er spesielt opptatt av hjertet. Kom deg snarest ut av den perioden. Du risikerer å fiksere alle dine kroppslige fenomèn til hjertet, og det kan bli en skikkelig plage for deg. Dette er helt ufarlig og normalt. Du synes skikkelig undersøkt, og alt har tydet på normale forhold. Hei igjen tusen takk for beroligende svar. Jeg stoler på hjerte-spesialisten selv om at jeg vet at dette ikke erstatter vanlig legekontakt. Du skjønner, min fastlege vil helst ikke lytte på hjertet mitt mer. Han mener antagelig at det kan gjøre meg mer urolig? Ja, jeg håper at angsten min slipper taket og at min "sperring" for trening opphører. Forresten en ting til : stikk i hjerte en sjelden gang kan det være fra angst? Kortvarig mer midt i brystet? det kan nesten kjennes som det sitter mer i mellomgulvet. Ett spisst stikk liksom. På forhånd, takk for svar. Vennlig hilsen Elin. PS:hyggelig å ha deg her på foraet igjen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32452-ekstraslag/#findComment-127400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 1. august 2001 Del Skrevet 1. august 2001 Hei igjen tusen takk for beroligende svar. Jeg stoler på hjerte-spesialisten selv om at jeg vet at dette ikke erstatter vanlig legekontakt. Du skjønner, min fastlege vil helst ikke lytte på hjertet mitt mer. Han mener antagelig at det kan gjøre meg mer urolig? Ja, jeg håper at angsten min slipper taket og at min "sperring" for trening opphører. Forresten en ting til : stikk i hjerte en sjelden gang kan det være fra angst? Kortvarig mer midt i brystet? det kan nesten kjennes som det sitter mer i mellomgulvet. Ett spisst stikk liksom. På forhånd, takk for svar. Vennlig hilsen Elin. PS:hyggelig å ha deg her på foraet igjen! Svar til Elin. Slike stikk har så godt som aldri organisk årsak, d.v.s. at de ikke kommer fra noen av bryst- eller buk-organene, men er som regel muskulære. De er klart hyppigere hos tense/ litt nervøse personer, og spesielt hos folk som kjenner ekstra godt etter. Fortsett arbeidet med å frigjøre deg fra din hjertefiksering og angst for å være hjertesyk. Det er lettere sagt enn gjort, men med målbevisst innsats vil du lykkes. Start med aerob trening (kondisjonstrening), evt. sammen med andre, og øk belastningen systematisk de kommende måneder. Ikke glem å varme opp før du begynner hardkjøret ved treningsøktene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32452-ekstraslag/#findComment-127476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elin Skrevet 3. august 2001 Del Skrevet 3. august 2001 Svar til Elin. Slike stikk har så godt som aldri organisk årsak, d.v.s. at de ikke kommer fra noen av bryst- eller buk-organene, men er som regel muskulære. De er klart hyppigere hos tense/ litt nervøse personer, og spesielt hos folk som kjenner ekstra godt etter. Fortsett arbeidet med å frigjøre deg fra din hjertefiksering og angst for å være hjertesyk. Det er lettere sagt enn gjort, men med målbevisst innsats vil du lykkes. Start med aerob trening (kondisjonstrening), evt. sammen med andre, og øk belastningen systematisk de kommende måneder. Ikke glem å varme opp før du begynner hardkjøret ved treningsøktene. Ja, igår prøvde jeg meg med litt aerobictrening på stuegulvet forsiktig og økte etterhvert. Jeg var overrasket hvor god formen egentlig var. Det rare var at det tok litt tid før jeg fikk opp pulsen så det tyder vel på at formen er bra? Jeg følte mer velvære etterpå så jeg prøver meg litt hjemme først. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32452-ekstraslag/#findComment-127750 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 5. august 2001 Del Skrevet 5. august 2001 Ja, igår prøvde jeg meg med litt aerobictrening på stuegulvet forsiktig og økte etterhvert. Jeg var overrasket hvor god formen egentlig var. Det rare var at det tok litt tid før jeg fikk opp pulsen så det tyder vel på at formen er bra? Jeg følte mer velvære etterpå så jeg prøver meg litt hjemme først. Vennlig hilsen Svar til Elin. Slutt å telle pulsen ! Varm opp på en fornuftig måte, og kjør en treningsøkt i overensstemmelse med det du kjenner, og ikke på grunnlag av pulstelling. Husk at du bør opp mot ditt maksimale for å øke din kondisjon. Driv gjerne etter intervall-prinsippet, hvor du kjører deg opp mot maks flere ganger, med "pauser" med lettere belastning imellom. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32452-ekstraslag/#findComment-128095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.