Gå til innhold

Noe å tenke på...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• o-la-la-la

3

• frosken

2

• Glimtipper

1

Annonse

Gjest Grågrønn

Jeg kjøper den, på generelt grunnlag.

Samtidig tenker jeg at man kan bli slik av for lite ros og for mye krav også, mer sånn; se meg, jeg skal vise dere, jeg er "spesiell". At noen fantaserer bort en kjip hverdag, og at dette kan utvikle seg senere.

Men dette gjaldt den generelle befolkningen, og var på generelt grunnlag. :-)

Jeg tror generelt menn er mer selvhevdende enn kvinner i yrkeslivet også.

Gjest sjøstjerna

Ja, det _er_ noe å tenke på.

Vi roser våre barn- og skryter over deres prestasjoner. Og kanskje også over at barnet er akkurat som det er... Vi forsøker fremelske det positive. Og kanskje blir det for mye av det gode. For andre- utenom foreldre- er kanskje ikke like "forelsket" i barnet. Hva er det vi dyrker frem?

Gjest sjøstjerna

Jeg kjøper den, på generelt grunnlag.

Samtidig tenker jeg at man kan bli slik av for lite ros og for mye krav også, mer sånn; se meg, jeg skal vise dere, jeg er "spesiell". At noen fantaserer bort en kjip hverdag, og at dette kan utvikle seg senere.

Men dette gjaldt den generelle befolkningen, og var på generelt grunnlag. :-)

Jeg tror generelt menn er mer selvhevdende enn kvinner i yrkeslivet også.

"Jeg tror generelt menn er mer selvhevdende enn kvinner i yrkeslivet også"

Ja- det tror jeg også. Der har kvinner noe å lære....

Jeg oppfatter at dette handler om langt mer enn lønn.

Tror på dette med å rose prestasjoner istedet for egenskaper til barn og ungdom. Hvis en ungdom sitter i sofaen og ikke orker å

gjøre stort blir rost opp i skyene pga egenskapene sine.. Han vil vel få skyhøy selvtillit og tro at alt kommer dalende foran føttene hans uten at han behøver å løfte en finger.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ungene drilles mye mer på dette med selvtillit også på skolene i dag. De skal stå frem alene og holde foredrag omtrent annenhver uke. Kanskje har det noe med det å gjøre også?

"De skal stå frem alene og holde foredrag omtrent annenhver uke. Kanskje har det noe med det å gjøre også?"

Det tror jeg ikke.

Jeg tror det har moten med at en skal roses bare for den en er. Jeg mner en skal roses for det en presterer og hvordan en oppfører seg

"De skal stå frem alene og holde foredrag omtrent annenhver uke. Kanskje har det noe med det å gjøre også?"

Det tror jeg ikke.

Jeg tror det har moten med at en skal roses bare for den en er. Jeg mner en skal roses for det en presterer og hvordan en oppfører seg

Etter min oppfatning er det innsats og vilje til å prøve, som bør roses.

Annonse

Det tror jeg ikke.

Hva gjør man når det ene barnet prester i godt i det meste, er født med god selvtillit og får mye oppmerksomhet utenfra og det andre barnet er mer beskjedent og middelmådig.

Jeg prøver å gi ros til det barnet som er middelmådig. Altså det barnet som ikke presterer så godt. Er det feil?

Det tror jeg ikke.

"Fordi jeg fortjener det"-kulturen, ja. Det er slett ikke sunt.

Jeg er enig med deg, for det er ikke alle barn, som har samme evner, noen barn må jobbe mye mer enn andre og allikevel ikke oppnå de samme resultater.

Poenget må jo være å hjelpe hvert enkelt barn til å utnytte de evnene og potensialene de har; ikke minst på det mellommenneskelige området.

Hva gjør man når det ene barnet prester i godt i det meste, er født med god selvtillit og får mye oppmerksomhet utenfra og det andre barnet er mer beskjedent og middelmådig.

Jeg prøver å gi ros til det barnet som er middelmådig. Altså det barnet som ikke presterer så godt. Er det feil?

Du må vel rose begge for de prestasjonene de gjør? Alle barn gjør vel noe, enten det er det ene eller det andre. Viktig at du likestiller prestasjoner.

Noen er flink i idrett, noen i matlaging. Finn ut hva barnet liker å gjøre og legg mulighetene til rette for utvikling av dette. Ros så barnet for det det gjør.

Men ros kan gies for å stå opp, kle seg selv, være snill imot medmennesker, altså posivtive ting som barnet utretter.

Motsatt skal det få høre det når det ikke gjør noe positivt også og at dette gir konsekvenser. Det er forskjell på å si at "du er en flink person, og "nå lekte du fint med søstra de" f.eks.

Poenget må jo være å hjelpe hvert enkelt barn til å utnytte de evnene og potensialene de har; ikke minst på det mellommenneskelige området.

Jeg er enig. Hvis jeg bare skulle gitt ros etter prestasjoner ville det blitt veldig feil her ihvertfall.

Den som presterte og hadde best selvtillit i fra før av hadde endt opp med all rosen.

Du må vel rose begge for de prestasjonene de gjør? Alle barn gjør vel noe, enten det er det ene eller det andre. Viktig at du likestiller prestasjoner.

Noen er flink i idrett, noen i matlaging. Finn ut hva barnet liker å gjøre og legg mulighetene til rette for utvikling av dette. Ros så barnet for det det gjør.

Men ros kan gies for å stå opp, kle seg selv, være snill imot medmennesker, altså posivtive ting som barnet utretter.

Motsatt skal det få høre det når det ikke gjør noe positivt også og at dette gir konsekvenser. Det er forskjell på å si at "du er en flink person, og "nå lekte du fint med søstra de" f.eks.

Noen er flinke i alt de foretar seg og noen er middelmådig i alt de foretar seg.

Det kan vær slik også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...