Gå til innhold

glimtipper,evt andre bosatt i utlandet(eu land)

Anbefalte innlegg

Gjest irland neste?

er det sånn at du bor i england?kan du fortelle meg litt om hva som skal til/kreves for en nordmann å flytte til utlandet(irland for min del,men reglene går vel ut på det samme...hadde jeg valgt nord-irland ville det jo vært storbritannia).

er trygdet,men legen sier at jeg har lov til å motta trygden i utlandet.(mange som bor i spania f.eks på norsk trygd).Åssen er rettigheter og plikter ellers?

forstår hvis du ikke svarer,men setter pris på tips(gjerne fra andre også:) )

Fortsetter under...

Hei :) Jeg kan ikke så mye om emnet, men dette er det jeg vet:

Man kan flytte tilnærmet "fritt" innenfor EØS-landene. I noen tilfeller avhenger dette av jobb på det nye stedet, men du kan i alle fall oppholde deg i Irland i tre måneder uten problemer.

Jeg vet ikke om du får utbetalt trygden fra Norge etter flytting. Dette avhenger av hvor lenge du har vært medlem av folketrygden og muligens om du velger å betale for fortsatt medlemskap (men jeg er ikke sikker, så jeg foreslår du ringer NAV).

Her er en link som er litt hjelpsom:

http://movetoireland.com/movepag/chekbefr.htm

Jeg tror Norge regnes som "EU land", selv om vi ikke er medlem av EU.

Ta to telefonsamtaler i morgen: En til den irske ambassaden og en til NAV. Så er du bombesikker på hva du gjør :)

Gjest irland neste?

Her er en link som er litt hjelpsom:

http://movetoireland.com/movepag/chekbefr.htm

Jeg tror Norge regnes som "EU land", selv om vi ikke er medlem av EU.

Ta to telefonsamtaler i morgen: En til den irske ambassaden og en til NAV. Så er du bombesikker på hva du gjør :)

takk for svar og link:) med varig trygd kan man bosette seg i eu land vet jeg,og om ikke får det bli 3 måneder om gangen(slitsomt,men men....)

Ha en fin kveld:)

takk for svar og link:) med varig trygd kan man bosette seg i eu land vet jeg,og om ikke får det bli 3 måneder om gangen(slitsomt,men men....)

Jeg tror nok du kan flytte, hvis det er tilfellet. Irland er ikke kjipe i forhold til EØS-borgere.

Lykke til med alt :) Flytting til utlandet er veldig spennende og litt slitsomt. Det er mye nytt å forholde seg til og annerledes regler/normer. Men man kommer fort inn i det, om man våger å trå litt feil her og der :)

Men du får ikke med deg hele trygden hvis du ikke har bodd i Norge 20 år etter fylte 18. Dvs at du må vente til du er 38 år. Du får heller ikke med deg tillegg som barnetillegg, ung uførtillegg eller kom.tillegg hvis du flytter.

Annonse

Gjest irland neste?

Men du får ikke med deg hele trygden hvis du ikke har bodd i Norge 20 år etter fylte 18. Dvs at du må vente til du er 38 år. Du får heller ikke med deg tillegg som barnetillegg, ung uførtillegg eller kom.tillegg hvis du flytter.

ok,har du noen nettsteder der jeg kan lese mer?

legen mente nemlig varig trygd holdt(er nok ung ufør).han sa vel ikke så mye mer igrunn,men at hvis jeg skulle jobbe litt på sikt kunne jeg likegodt gjøre det fra irland...

for min del er det en fordel å være norsk,vi har nemlig gode rettigheter.så norsk statsborger vil jeg alltid være,med eller uten fast adresse

kan vel evt ha en adresse i norge,men bo i irland ufossielt?ferie 11 måneder?(ikke nødvendigvis i strekk altså,men ha adresse hos en søster med et ekstra rom)?

legen mente nemlig varig trygd holdt(er nok ung ufør).han sa vel ikke så mye mer igrunn,men at hvis jeg skulle jobbe litt på sikt kunne jeg likegodt gjøre det fra irland...

for min del er det en fordel å være norsk,vi har nemlig gode rettigheter.så norsk statsborger vil jeg alltid være,med eller uten fast adresse

kan vel evt ha en adresse i norge,men bo i irland ufossielt?ferie 11 måneder?(ikke nødvendigvis i strekk altså,men ha adresse hos en søster med et ekstra rom)?

''kan vel evt ha en adresse i norge,men bo i irland ufossielt?ferie 11 måneder?(ikke nødvendigvis i strekk altså,men ha adresse hos en søster med et ekstra rom)?''

Dette er, så vidt meg bekjent, ulovlig. Du må informere NAV om du oppholder deg i utlandet i mer enn tre måneder.

Gjest irland neste?

''kan vel evt ha en adresse i norge,men bo i irland ufossielt?ferie 11 måneder?(ikke nødvendigvis i strekk altså,men ha adresse hos en søster med et ekstra rom)?''

Dette er, så vidt meg bekjent, ulovlig. Du må informere NAV om du oppholder deg i utlandet i mer enn tre måneder.

jo,men om jeg drar 3 måneder per gang f.eks?så en tur innom norge?og tilbake?

aller helst vil jeg jo bo i irland på fulltid,med fast adresse etc,men siden det er lov med 3 mnd i strekk,så er vel ikke det ulovlig?3 måneder her,en uke i norge etc...norge har jo en del rettigheter som er bra også:) er vel ikke ulovlig å ha adresse hos familien,selv om man er voksen?vet om flere som har det.(litt andre grunner,men likevel...)

skal uansett sjekke linken du ga meg,tusen takk for den:D

jo,men om jeg drar 3 måneder per gang f.eks?så en tur innom norge?og tilbake?

aller helst vil jeg jo bo i irland på fulltid,med fast adresse etc,men siden det er lov med 3 mnd i strekk,så er vel ikke det ulovlig?3 måneder her,en uke i norge etc...norge har jo en del rettigheter som er bra også:) er vel ikke ulovlig å ha adresse hos familien,selv om man er voksen?vet om flere som har det.(litt andre grunner,men likevel...)

skal uansett sjekke linken du ga meg,tusen takk for den:D

Jeg tror det er slik at man kun kan være i utlandet tre måneder i en periode på et halvt eller ett år.

Jeg fant det når venninna mi skulle flytte til Sverige. Jeg tror man bør ha adresse her i Norge, ellers så mister man mye penger. Jeg synes det er litt urettferdig, de som har pensjonpoeng får beholde alt men de som har blitt uføretrygdet unge får ikke med seg ung uførtillegget. Det er jo en kompensjon fordi man har blitt født slik eller blitt ufør i ung alder.

Gjest irland neste?

Jeg fant det når venninna mi skulle flytte til Sverige. Jeg tror man bør ha adresse her i Norge, ellers så mister man mye penger. Jeg synes det er litt urettferdig, de som har pensjonpoeng får beholde alt men de som har blitt uføretrygdet unge får ikke med seg ung uførtillegget. Det er jo en kompensjon fordi man har blitt født slik eller blitt ufør i ung alder.

enig med deg;urettferdig:( men men...skal sjekke en del,og vurdere det hele,inkl økonomisk.synd det er så forskjellbehandling:(

Annonse

Gjest høstløv

Du får ikke med deg ung uføre tillegget, hvis du flytter til utlandet. Og du kan ikke oppholde deg i utlandet mer enn 6 måneder i året, hvis du vil beholde tillegget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...