Gå til innhold

NHD: ADHD og prognoser

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Må først si noe om min sykdomsforståelse. Jeg definerer det som sykdom når en har betydelige subjektive plager og/eller betydelig nedsatt funksjon. (For de som savner det å gi andre betydelige plager, går det under sosial funksjon etter min mening).

Å bli "frisk" betyr da i denne sammenheng at en ikke oppfyller kravene til å ha en sykdom. Det betyr ikke at en ikke i noen grad kan plages i perioder/ ha trekk av sykdom.

Ja, det finnes hel klart personer som tidligere har oppfylk kriteriene for sykdommen ADHD som ikke lenger oppfyller dem i dag.

Dårlige prognostiske tegn er først og fremst rusmisbruk og/eller kriminalitet.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Man vet lite om hvordan voksne ADHD`ere fungerer. Er lite forskning på det.

Det vil jeg påstå er direkte feil.

Jeg arbeider tett sammen med to personer som forsker på dette, og forskningslitteraturen er stor og omfattende.

Gjest meg bekjent

Må først si noe om min sykdomsforståelse. Jeg definerer det som sykdom når en har betydelige subjektive plager og/eller betydelig nedsatt funksjon. (For de som savner det å gi andre betydelige plager, går det under sosial funksjon etter min mening).

Å bli "frisk" betyr da i denne sammenheng at en ikke oppfyller kravene til å ha en sykdom. Det betyr ikke at en ikke i noen grad kan plages i perioder/ ha trekk av sykdom.

Ja, det finnes hel klart personer som tidligere har oppfylk kriteriene for sykdommen ADHD som ikke lenger oppfyller dem i dag.

Dårlige prognostiske tegn er først og fremst rusmisbruk og/eller kriminalitet.

Takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...