Gå til innhold

Hjemlengsel

Anbefalte innlegg

Gjest Hjemløs
Skrevet

Hei! Jeg har et stort problem med hjemlengsel. Det høres banalt ut, men det gjør meg deprimert, initiativløs, energiløs, irritert og kortluntet. Jeg mangler energi på jobb og hjemme, og det går alvorlig utover arbeidet mitt og min/vår livskvalitet. Jeg er 46 år gammel mann som har bodd mange steder og flyttet mye, særlig i barndommen. Når jeg var tolv år flyttet vi til en mindre by på østlandet, og jeg følte meg etterhvert hjemme der. Etter endt skolegang flyttet jeg rundt i Norge, men kom alltid tilbake. Jeg valgte å gå for dårlige jobbtilbud bare for å kunne bo der, og min store skrekk var å måtte flytte f.eks. til Oslo pga. jobb. Når jeg giftet meg for ca. 10 år siden måtte jeg ta en beslutning på å flytte fra hjembyen, av økonomiske årsaker. Jeg solgte huset og brente dermed alle broer, tenkte at det ville gjøre det lettere for meg å tilpasse meg til storbyen vi flyttet til. Jeg begynte å merke ubehaget allerede når salgskontrakten var underskrevet, en nummen ubehagelig følelse i magen, mangel på livslyst, energi og initiativ. Etter flyttingen har jeg lagt mye jobb i å prøve å tilpasse meg og overtale meg selv til at dette er stedet jeg skal bo resten av mitt liv, og at jeg har det bra. Nå etter å ha bodd her i ti år er nummenheten fortsatt der, jeg har en klump i magen og føler meg hjemløs. Lengter utrolig mye "hjem" selv om vi nå er grundig etablert her med jobber, barn og bolig. Mange ganger vil jeg bare reise fra jobben og familen og komme meg "hjem". Føler meg aldri rolig og avslappet lenger, og vet ikke hvordan jeg skal takle dette. Det blir ikke bedre med årene heller. Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest xbellax
Skrevet

Du har alt brukt over 10 år på å savne denne byen, er det ikke på tide å dra tilbake? En løsning kan jo feks være å skaffe seg en hytte på hjemtraktene dine, slik at du og din familie kan besøke stedet med jevne mellomrom.

Livet er for kort for dette her, du er så inderlig heldig å sitte med en følelse av at du "hører til" et bestemt sted,- gjør noe.

Gjest Kopernikus
Skrevet

Har det på samme måte. Savner hjembyen min voldsomt.

Gjest Hjemløs
Skrevet

Du har alt brukt over 10 år på å savne denne byen, er det ikke på tide å dra tilbake? En løsning kan jo feks være å skaffe seg en hytte på hjemtraktene dine, slik at du og din familie kan besøke stedet med jevne mellomrom.

Livet er for kort for dette her, du er så inderlig heldig å sitte med en følelse av at du "hører til" et bestemt sted,- gjør noe.

Det er nok ikke så enkelt som å reise tilbake. Kona har bare forakt tilovers for mitt hjemsted, og strittet imot av alle krefter de gangene jeg hadde tilbud om jobb der. Jeg tror heller ikke at det blir lett for henne å få jobb der. Barnet vårt har sannsynligvis bedre muligheter her også. Det er en tap-tap situasjon uanset hvordan jeg snur og vender på det :-(.

Gjest ViViola
Skrevet

Det er nok ikke så enkelt som å reise tilbake. Kona har bare forakt tilovers for mitt hjemsted, og strittet imot av alle krefter de gangene jeg hadde tilbud om jobb der. Jeg tror heller ikke at det blir lett for henne å få jobb der. Barnet vårt har sannsynligvis bedre muligheter her også. Det er en tap-tap situasjon uanset hvordan jeg snur og vender på det :-(.

Hytte kan vel være en god begynnelse?

Skrevet

Jeg synes forslaget om en hytte/fritidsbolig ved ditt hjemsted høres ut som en bra løsning. Er det også helt umulig å få til?

Gjest Hjemløs
Skrevet

Hytte kan vel være en god begynnelse?

Problemet er at jeg ikke føler meg bedre når jeg er der på besøk, synes bare at det blir enda mer sårt. Vi har ikke økonomi til å kjøpe hytte, og kona ville nok ikke reist dit uansett..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...