Gå til innhold

medisinering av skjelving grunnet prestasjonsangst

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei, Jeg skriver for å få litt informasjon rundt temaet prestasjonsangst og medisiner. Jeg er i en jobbsituasjon hvor presentasjoner og og møtevirksomhet står sentralt. Jeg opplever det som derfor som svært hemmende å være rammet av prestasjonsangst. Det å ha fokus på min person virker ofte "lammende". Mye av problemet ligger i å være redd for å bli redd. Når situasjonene oppstår er det spesielt skjelvende hender som er "temperaturmåleren" på hvordan jeg opplever situasjonen, og noe som også kan komme overraskende på og "skape situasjonen". Dette kan eksempelvis være en så enkel og ufarlig situasjon som å ta imot et stettglass i en mottakelse. Jeg vet at dette problemet er forholdsvis utbredt. Noe som jeg føler derimot kan være spesielt med min situasjon er at jeg ikke føler meg igjen i karakteristikkene: angst, redd for å dumme seg ut, frykt for å ikke være flink nok osv, som ofte følger et problem som dette. Jeg krangler rett og slett litt med meg selv, og forstår ikke hvorfor prestasjonsangsten er tilbakevennende når jeg i perioder med mange presentasjoner enkelt kan finne tilbake til roen og være veldig god til å opptre foran forsamlinger. Jeg spør derfor om det er noen for for medisinering som jeg i kan ta i perioder hvor jeg føler dette melder seg som sterkest. Kan pranolol være et alternativ, noe annet, og kanskje noe uten resept? Avslutningsvis vil jeg nevne at jeg også jobber med å kunne mestre dette bedre på mange måter: talehjelp, yoga+ + . Men det hadde vært godt å kunne ha noe i bakhånd mens jeg jobber videre med problemet. På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her er det nok en beta-blokker som feks pranolol som er tingen. Det virker i hvert fall på skyttere i viktige konkurranser.

Tror ikke det finnes noe reseptfritt som virker på dette.

Skrevet

Her er det nok en beta-blokker som feks pranolol som er tingen. Det virker i hvert fall på skyttere i viktige konkurranser.

Johannesurt hjelper mot uro, men den må tas på samme måte som SSRI, jevnt over tid. Like greit med litt "dop" når er sjeldne ganger man utesetter seg for plagen.

Skrevet

jeg bruker selo-zok mot skjelving og andre adrenerge symptomer mot prestasjonsangst, men er det kun propanolol/inderal som har denne egenskapen? Etter hva jeg har forstått er det bare propanolol som er uselektiv og paserer blodhjerne barrieren.

Noen som har kjennskap til amerikans forskning på propanolol ved posttraumatisk stress. Så en 60 minutes dokumentar med lovende resultater pga adrenalin link mellom traumeminner og propanolol.

Teorien gikk ut på at man framkalte posttraumatisk stress situasjoner under påvirkning av propanolol og pasienten kunne derfor slette assosiasjonen som medførte ptsd. Resultatene virket lovende, men har ikke funnet så mye info om dette i medisinsk literatur.

Skrevet

Johannesurt hjelper mot uro, men den må tas på samme måte som SSRI, jevnt over tid. Like greit med litt "dop" når er sjeldne ganger man utesetter seg for plagen.

propanlol eller beta-blokkere er det lengste man kommer unna dop carwing. Det demper skjelving, hjertbank rødming og andre somatiske symptomer. Det er ikke som nevroleptika, benzo eller ssri. Ikke at jeg mener noen av de er dop for å understreke det.

Men jeg mener det er en stor forskjell på benzodiazepiner og beta-blokkere.

Skrevet

Mener du seriøst at skyttere bruker Pranolol kun for å fremme prestajonsevnen i konkuranser?

Det beste jeg i så fall vil kalle disse skytterne er: Useriøse juksemakere eller dårlige tapere!

Om toppidrettsutøvere på landslagsnivå hadde benyttet seg av slike "hjelpemidler" kun for å yte mer/bedre, og de hadde blitt oppdaget, ville de ha blitt utestengt/fratatt plassering/medalje og satt på dopinglisten.

Bare så det er sagt har ikke min kommentar noen som helst sammenheng med trådstarters eventuelle behov for hjelp av Pranolol å gjøre – skjønner at noen har seriøst behov for denne medisinen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mener du seriøst at skyttere bruker Pranolol kun for å fremme prestajonsevnen i konkuranser?

Det beste jeg i så fall vil kalle disse skytterne er: Useriøse juksemakere eller dårlige tapere!

Om toppidrettsutøvere på landslagsnivå hadde benyttet seg av slike "hjelpemidler" kun for å yte mer/bedre, og de hadde blitt oppdaget, ville de ha blitt utestengt/fratatt plassering/medalje og satt på dopinglisten.

Bare så det er sagt har ikke min kommentar noen som helst sammenheng med trådstarters eventuelle behov for hjelp av Pranolol å gjøre – skjønner at noen har seriøst behov for denne medisinen.

Før du hisser deg opp, bør du sette deg litt bedre inn i det.

Det er vist at skyttere bedrer prestasjonene ved å innta betablokkere. Derfor er disse medisinene på dopinglista, og ingen skyttere bruker det.

Skrevet

Kjenner ei som fikk betablokker da hun skulle i retten. Det hjalp henne.

Skrevet

propanlol eller beta-blokkere er det lengste man kommer unna dop carwing. Det demper skjelving, hjertbank rødming og andre somatiske symptomer. Det er ikke som nevroleptika, benzo eller ssri. Ikke at jeg mener noen av de er dop for å understreke det.

Men jeg mener det er en stor forskjell på benzodiazepiner og beta-blokkere.

Betyr dette at Pranolol er bedre enn benzodiazepiner på for eksempel sosial angst også? Eller iallefall at det også kan virke ¨på denne tilstanden?

Skrevet

Betyr dette at Pranolol er bedre enn benzodiazepiner på for eksempel sosial angst også? Eller iallefall at det også kan virke ¨på denne tilstanden?

ja på rent fysiske symptomer som skyldes adrenalin som feks skjelving,skjelvende stemme, svetting, rødming , hjertebank, høy puls etc. Men det er vel heller tvilsomt på de psykologiske aspektene.

sort som natta
Skrevet

betablokkere har hjulpet meg ift skjelving.fås på resept

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...