Gå til innhold

Smatting og aggresjon

Anbefalte innlegg

Gjest Lukk munnen
Skrevet

Helt siden jeg var liten (6-8 år) har jeg reagert med sterkt ubehag og tilsynelatende irrasjonell aggresjon når folk smatter. Jeg har alltid trodd jeg var rar, og ble ertet og plaget med dette av min bror som utnyttet enhver mulighet til å irritere meg. Mine foreldre trodde nok også jeg var litt snål, og mor utviste svært liten forståelse for min reaksjon og smattet av og til med vilje i mitt nærvær. Jeg har alltid hatt en skamfølelse rundt dette.

Følelsen jeg får når fok smatter (f.eks. når de spiser et surt eple) er en sterk aggresjon, mest har jeg lyst til å gi de en "på trynet". Jeg er dog en veldig fredfull mann, og har aldri reagert fysisk, sitter heller der og lider i stillhet. Ofte er det ren tortur for meg og jeg må bare gå vekk.

Stor var min overaskelse når jeg leste på nettet at det faktisk er andre mennesker som også opplever akkurat det samme, og at de også får en sterk følelse av irritasjon/aggresjon. Så det er ikke bare jeg som er rar.. Hvor kan årsaken til dette ligge? Det må jo gå tilbake til barndommen men jeg kan ikke huske når det begynte. Jeg har en yngre bror, kan det være en slags sjalusifølelse når vi var veldig små og han spiste eller noe sånt? Han smatter endel, mor gjorde også. Min onkel smatter veldig, nesten demonstrativt høyt. Far gjorde det ikke.

Noen synspunkter på dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg har det som deg. Jeg vokste opp som enebarn, og mamma smatter heller ikke noe særlig. Allikevel kan jeg bli så sint (inni meg da, jeg viser det jo ikke) når folk smatter. Jeg kjenner at det knyter seg inni meg og jeg mister matlysten.

Hva som ligger til grunn aner jeg ikke.

Skrevet

Min samboer har det på samme måte som deg,blir veldig irritert når folk spiser. Noen ganger går han vekk derfra. Det han har fått som råd er å fokusere på andre ting,f.eks la radioen stå på når vi skal spise og få fokuset vekk på den måten.

Han har alltid vært sånn og det er vel ikke noen grunn til det,noen mennesker er mer irritable enn andre ovenfor lyder. Han har forsøkt med AD og store mengder b.vitaminer,men det hjalp ikke,så hvis du finner en løsning må du skrive det : )

Det er jo et problem for omgivelsene også,har ofte følt jeg gjør noe "galt" når jeg spiser for da blir han irritert. Tyggis kan jeg ikke spise f.eks,før jeg traff han tygget jeg alltid tyggis.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1235730775' post='4100237]

Jeg har det som deg. Jeg vokste opp som enebarn, og mamma smatter heller ikke noe særlig. Allikevel kan jeg bli så sint (inni meg da, jeg viser det jo ikke) når folk smatter. Jeg kjenner at det knyter seg inni meg og jeg mister matlysten.

Hva som ligger til grunn aner jeg ikke.

Det er ekkelt. Kanskje kommer det av at vi ubevisst forbinder det med hvordan dyr spiser, og at dyr kan overføre smitte?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...