Gå til innhold

syk av dårlig selvtillit?

Gjest jente med dårlig selvtillit

Anbefalte innlegg

Gjest jente med dårlig selvtillit

Hei hei! Er en jente på 21år. Er under utredning for mulig ME. Jeg har mange av symptomene til den sykdommen, men ingen utløsningsmekanisme. Symptomene mine er trett, sliten, svimmelhet, periodevis overfølsom for lys og støy, en følelse av udugelighet pga at jeg er sliten og derfor har problemer å gjøre ting som er for slitsomt, nivået av tretthet å sliten varier fra dag til dag, alt fra å klare å gå turer med hunden og være på kjøpesenteret til å bli kjempe sliten av å gå opp trappa. Er veldig plaget med dårlig i selvtillit, har vært det i alle år, men er blitt værre det siste året. Gikk opp i vekt i sommer, men har klart å gå ned disse kiloene igjen, men vil enda gå ned mer. Selv om jeg gikk ned kiloene har det ikke hjelpt noe på selvtilliten, har kansje blitt værre for da har jeg bevist for meg selv at jeg kan, men får ikke til. Kjæresten sier jeg er fin og derfor ikke trenger å pine meg noe mer, og heller være stolt av det jeg har gjort, men jeg klare ikke tenke sånn. Siden jeg ikke er i form til å være noe fysisk aktiv er eneste måten å regulere mat inntaket. Er 160 høy og veier 59-60kg. Vet jeg ikke er farlig overvektig, men er ikke som ideakkvinnen i media verden. jeg spiser lite, men ofte, kjæresten min mener alt for lite. Jeg veier meg minst hverdag, og får veldig dårlig samvittighet når jeg spiser meg mett, og etter lørdagene, for da unner jeg meg noe gått. Når jeg begynte å gå til lege pga ME symptomene sa jeg til legene at jeg sliter med dårlig selvtillit, men ingen tok dette seriøst, derfor tenkte jeg ikke noe mer på dette. Var også en time hos psykolog, hvor jeg nevnte dette, men det ble ikke noe tema oss psykologen. Psykologen mente jeg ikke trengte time der, så da ble psykisk syk utelukket som diagnose. Mitt viktigste spørsmål til deg er tror du at det kan være min dårlige selvtillit som gir disse ME symptomene eller er selvtilliten min bare en tilleggs plage? Hvordan kan jeg jobbe med meg selv for å like kroppen min sånn som den er?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/324913-syk-av-d%C3%A5rlig-selvtillit/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tro det er sin dårlige selvfølelse og dine problemer med vekt og spising som er problemet. Synes det er merkelig at psykologen utelukket psykologiske årsaker.

Hva driver du med om dagene? Utdanning/arbeid?

Gjest Ellipse

Jeg kjenner meg igjen i mange av dine tanker og "ME symptomer" og jeg har en spiseforstyrrelse.. (+ depresjon og angst)

Får jeg spørre hvor lenge har du hatt det sånn som du beskriver? Og hva kom først: misnøyen med kropp&vekt, dårlig selvtillit eller slitenhet? Jeg tror det er ganske vesentlig for å finne årsaken.

Ikke at jeg er noen ekspert på ME, men det er vel ikke helt utalukket at sykdommen kan ha en psykisk komponent.. Uansett henger kropp og psyke tett sammen, og sliter en på den ene fronten, er det ikke tvil om at det kan det påvirke deg det andre feltet. Hvis du mangler ork, kan jo det f.eks. gjøre deg deprimert, mens depresjon i seg gjør deg orkesløs. Jeg selv sliter med mye angst som gjør at jeg spenner meg(ubevisst), noe som leder til muskelverk og at jeg blir fysisk sliten.

Så bra at du har en kjærest, som forteller deg at du er fin som du er!! Det tror jeg har stor betydning. Men tar du til deg slik positiv feedback fra andre, eller stenger du av for det?

''Hvordan kan jeg jobbe med meg selv for å like kroppen min sånn som den er?''

Tja, du! Det skulle jeg også likt å visst!;-)

En måte er kanskje å prøve å bli bevisst på om du har "automatiske" tanker om deg selv. Tenker du mye negativt om deg selv? At du er lite verd, tjukk, dum etc. For noen av oss har det blitt en vel innarbeidet vane å rakke ned på oss selv(vet ikke om det gjelder deg da, men). Hvis du kjenner deg igjen i det, så begynn å still spørsmål ved om det egentlig er sant, det du tenker...Kan du bytte ut de negative tankene med mer positive? Du kan forsøke på egenhånd, men det beste er nok å få hjelp av en terapeut til å snu uhensiktsmessige tankemønstre. Viktig å vite at dette arbeidet tar lang tid, så krever at du er tålmodig og villig til å stå på litt.

Det finnes jo også selvhjelpsbøker for å forbedre selvtillit/selvfølelse, som noen mener funker. Jeg har ikke personlig funnet så mye hjelp i det, men...

Interessegruppa for Kvinner med Spiseforstyrrelser (IKS) arrangerer ulike kurs og selvhjelpsgrupper(også på internett vet jeg), og kan gi deg informasjon og støtte rundt temaet kropp/vekt og selvaksept. For selv om du kanskje ikke kvalifiserer for å få en bestemt spiseforstyrrelse-diagnose, er det ingen tvil om at dette er et problem for deg, som forringer livskvaliteen din. Spiseforstyrrelser kommer i mange varianter, og behøver ikke synes utenpå. En kan ha det veldig vanskelig for det.

Sender deg en klem

(PS: hvis du bruker avsnitt, blir innleggene dine lettere å lese)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...