Gå til innhold

Bør jeg oppsøke profesjonell hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høsten 2007 ble det slutt mellom meg og min kjæreste og samtidig slet jeg med alvorlig sykdom i min nære familie. Jeg gikk til bunns, men forventet å komme opp igjen. Det gjorde jeg ikke. Det ble bare værre og værre og værre... Til slutt oppsøkte jeg min fastlege som konstaterte at jeg var deprimert. Jeg fikk en kort sykemelding og resept på Cipralex. Ble jeg bedre? Tja, jeg ble jo det, men ikke før på vårparten 2008 når livet mitt uansett bød på en del positivt. Perioden frem til da var innmari tøff og kan best beskrives som en reise gjennom evig mørke. Nå har jeg en liknende opplevelse. Det er nylig slutt med en jente jeg var veldig glad i og jeg sliter med et kjedelig arveoppgjør etter en av mine foreldre. Mitt problem er at det ikke blir bedre etter en stund slik det ofte blir ved kjærlighetssorg. Det blir værre. Jeg grubler og tenker og mister evnen til å glede meg over ting. Jeg er redd for å igjen utvikle en depresjon. Av erfaring vet jeg at jeg er en person som lar ting gå tungt inn på meg, spesielt når noen i en nær relasjon svikter meg, når jeg mister noen jeg er glad i. Jeg takler sykdom og død rimelig godt, men når noen går fra meg så mister jeg helt taket. Jeg blir rastløs og urolig, gråter og føler at livet er bare mørkt og trasig. Som sagt så føler jeg at jeg reagerer unormalt sterkt i slike situasjoner og å ta tiden til hjelp funker dårlig for meg. Jeg har ikke særlig tro på medisiner som Cipralex og lurer mer og mer på om jeg burde oppsøke profesjonell hjelp for å finne mer ut av hvordan jeg bedre kan takle sånt. Jeg har aldri vært til psykolog/psykiater før og lurer på hvordan man går frem for å få hjelp. Akkurat nå så er jeg redd for at jeg igjen skal "miste taket".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For behandlere i psykiatrisystemet får du henvisning fra fastlegen.

For private psykologer er det etter hva jeg forstår en mer individuell søknad. Da må du selv oppsøke behandlere, og sjekke hvordan du søker.

Gjest Hoggormen
Skrevet

Som SMIR sier må du via fastlegen din få deg en henvisning. Dette gjelder også til privatpraktiserende psykologer med såkalt kommunal driftsavtale (dvs. at man betaler vanlig egenandel opp til taket for frikort - som hos psykologer i offentlig helsetjeneste).

Du skriver ganske reflektert rundt hva du føler er et problem for deg, og jeg tror du kan vinne mye på å gå til psykoterapi. Du er ikke den eneste som sliter på den måten, så jeg er ganske sikker på at langt de fleste behandlere i psykiatrien kjenner til lignende situasjoner.

Søker du profesjonell hjelp, så vil du nok få hjelp til å se deg selv enda mer utenifra - slik at det blir lettere å forstå hvordan du reagerer i forhold til det å bli forlatt/være aleine. Det riktige ville være å ha et fokus på hvordan du kan snu det negative til det positive.

Antidepressiva kan nok hjelpe deg litt i påvente av behandling, me jeg våger meg til å tro at du kan lære å mestre reaksjonene dine igjennom terapi. Det er tøft, og det vil ta tid. Men samtidig tror jeg det ville være vel anvendelse av både tid og krefter.

Skrevet

Min første tanke er hvorfor du ikke har særlig stor tro på Cipralex? Har du og legen kommet frem til riktig dose for deg, og/eller har dere diskutert å prøve et annet AD?

''Som sagt så føler jeg at jeg reagerer unormalt sterkt i slike situasjoner og å ta tiden til hjelp funker dårlig for meg. Jeg har ikke særlig tro på medisiner som Cipralex og lurer mer og mer på om jeg burde oppsøke profesjonell hjelp for å finne mer ut av hvordan jeg bedre kan takle sånt. ''

Jeg tror absolutt at du kan ha nytte av profesjonell hjelp til å lære deg å takle dette.

Dessuten har du et bra kort på hånda i såmåte; du har innsikt i og vet hva som gjør deg deprimert.

Jeg anbefaler deg å be fastlegen henvise deg til en psykolog.

Skrevet

Min første tanke er hvorfor du ikke har særlig stor tro på Cipralex? Har du og legen kommet frem til riktig dose for deg, og/eller har dere diskutert å prøve et annet AD?

''Som sagt så føler jeg at jeg reagerer unormalt sterkt i slike situasjoner og å ta tiden til hjelp funker dårlig for meg. Jeg har ikke særlig tro på medisiner som Cipralex og lurer mer og mer på om jeg burde oppsøke profesjonell hjelp for å finne mer ut av hvordan jeg bedre kan takle sånt. ''

Jeg tror absolutt at du kan ha nytte av profesjonell hjelp til å lære deg å takle dette.

Dessuten har du et bra kort på hånda i såmåte; du har innsikt i og vet hva som gjør deg deprimert.

Jeg anbefaler deg å be fastlegen henvise deg til en psykolog.

Tusen takk for konstruktive tilbalemeldinger! Føler det hjelper bare å diskutere det på nettet.

Jeg gav legen min tilbakemelding om at det hjalp med ciralex, men i ettertid så har jeg en sterk mistanke om at det var en placebo effekt. Husker jeg følte meg ebdre etter hver gang jeg var hos legen, men var deprimert i bortigmot et halvår. At jeg etterhvert ble bedre tviler jeg sterkt på at skyldes medisinene.

Jeg forsøkte cipralex igjen i en måneds tid rundt jul i fjor. Jeg var skikkelig lang nede igjen av litt ulike grunner og måtte forsøke noe, men egentlig så førte det bare til at matlysten ble enda værre og da følte jeg meg bare værre. Synd depresjon ikke kan diagnostiseres og behandles mer presist. Depresjon er en ekte sykdom og må ikke blandes sammen med å være litt nedfor eller lei seg!

Skrevet

Tusen takk for konstruktive tilbalemeldinger! Føler det hjelper bare å diskutere det på nettet.

Jeg gav legen min tilbakemelding om at det hjalp med ciralex, men i ettertid så har jeg en sterk mistanke om at det var en placebo effekt. Husker jeg følte meg ebdre etter hver gang jeg var hos legen, men var deprimert i bortigmot et halvår. At jeg etterhvert ble bedre tviler jeg sterkt på at skyldes medisinene.

Jeg forsøkte cipralex igjen i en måneds tid rundt jul i fjor. Jeg var skikkelig lang nede igjen av litt ulike grunner og måtte forsøke noe, men egentlig så førte det bare til at matlysten ble enda værre og da følte jeg meg bare værre. Synd depresjon ikke kan diagnostiseres og behandles mer presist. Depresjon er en ekte sykdom og må ikke blandes sammen med å være litt nedfor eller lei seg!

''Synd depresjon ikke kan diagnostiseres og behandles mer presist''

Har du vært hos spesilist?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...