Gå til innhold

Antidepresiva medikamenter

Anbefalte innlegg

Gjest vilsmile
Skrevet

Jeg er en mann i 30-årene som så lenge jeg kan huske har tenkt negative tanker. I perioden rundt militæret streifet tankene rundt det å ta livet av seg, men jeg kom over det uten å snakke med noen. Jeg leste en beskrivelse på en depressiv person og jeg scoret så og si på alle punktene.

Jeg har alltid vært opptatt av å stå oppreist og greie meg selv. Jeg har ingen nære venner, ei heller kollegaer å snakke om dette med. Privat har jeg kone og to barn, men heller ikke min kone vet om mine tanker(selv om hun klager over at jeg alltid tenker så negativ i blant).

Jeg har ved en anledning snakket med legen min om dette og jeg spurte om en henvisning til psykolog, men pga omstendighetene rundt det å ta fri fra jobben(problematisk pga arbeidsmengden og følelsen av å skulke) og det å nå igjennom hos en ledig psykolog(!) gjorde at jeg ikke benyttet meg av henvisningen. Jeg bestemte meg for å ta meg sammen og det gikk greit en perioden. Med finanskrisen og usikkerheten rundt jobb så har de negative tankene kommet tilbake for fullt. Jeg tenker alltid det verste og jeg føler at jeg graver meg stadig vekk lengre og lengre ned. Fra å være forholdvis "normal" sosial har jeg gått over til å bli menneskesky. Jeg har søkt noen jobber, og i de tilfellene jeg har blitt kontaktet pr telefon så har jeg ikke turt å ta den, ei heller ringe tilbake. Før var en samtale med en fremmed person en enkel ting, nå tenker jeg bare på hva tenker den andre om meg(nå må du si det rette, ha rett kroppholdning osv). Jeg ser sjelden en person i øyene når jeg snakker, og hvis jeg først får øyekontakt så begynner jeg å flakke med blikket umiddelbart.

Jeg har svært liten lyst til å gå til psykolog og lurer derfor på om det finnes andre alternativer der ute? Finnes det noen medikamenter som kan hjelpe meg, eller gjør disse vondt verre?

Er det noen grupper, foreninger man kan komme seg inn i som kan hjelpe til å "løse" meg opp som menneske og få meg inn å rett spor igjen?

Jeg

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes du beskriver en kronisk lett depresjon Muligens dystymi) og klare symptomer på sosial fobi. Med denne kombinasjonen vil et medikament av typen SSRI være det beste for deg. SSRI er medikamenter som Cipralex, Seroxat of Zoloft.

Dersom du greier å finne en behandler som er kompetent innen kognitiv psykoterapi, vil det sikkert kunne hjelpe deg mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...