Gjest Tora Skrevet 1. august 2001 Del Skrevet 1. august 2001 Jeg er en kvinne på 26 år. For noen år siden fikk jeg vite at jeg har høyt kolesterol, sist var det 8.8 Jeg spiser masse grønnsaker og lite melkeprodukter og kjøtt, drikker sjelden alkohol og kaffe, men mye vann, te og brus uten sukker, så kostholdet mitt er det ikke noe særlig å gjøre med. Jeg har fått høre av venner og kjente at høyt kolesterol ikke er farlig for kvinner i min alder og at det ikke er noe å bekymre seg for før jeg kommer i overgangsalderen. Stemmer dette? Hvorfor målte legen det da? Jeg er ikke-røyker og slank. En ting til. Jeg har høye leververdier, husker ikke tallene i farten, men det er antagelig fordi jeg har brukt mye paracetamol. Nå som jeg bruker smertestillende som inneholder mindre paracetamol, kommer leververdiene til å gå ned av seg selv da? Tar det lang tid i så fall? Jeg har vært mye plaget med kvalme og oppkast i det siste. Takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32499-kolesterol-og-leververdier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 1. august 2001 Del Skrevet 1. august 2001 Det er riktig at forhøyet kolesterol ser ut til å gjøre mindre skade hos kvinner før overgangsalderen enn hos menn. Ved enkelte tilfelle av familiær arvelig kolesterolforhøyelse, skal likevel høye kolesterolverdier behandles medikamentellt. Det er ikke bare total kolesterol som er avgjørende for denne vurderingen, men også forholdet mellom den gode (HDH) og dårlige (LDL) kolesterolen. I tillegg vil familiær forekomst av hjertesykdom, blodtrykk, vekt og røyking være med i vurderingen. Dersom leververdier blir for høye på grunn av medikamentbruk, så vil de vanligvis normalisere seg når man slutter med medikamentet. Det er ikke lett for meg å si om dette har sammenheng med kvalmen din. Jeg synes nok du bør snakke med legen din om disse tingene. Han vil kunne gi bedre råd tilpasset din totalsituasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32499-kolesterol-og-leververdier/#findComment-127320 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.